۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۷۶۰۴۳۵
حجت الاسلام امیدی:

منتخب ملت باید انسجام اجتماعی را حفظ کند

منتخب ملت باید انسجام اجتماعی را حفظ کند
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه مردم توانانی انتخاب را داشته و این انتخاب از روی اراده و آگاهی و سپس پاسخگویی است، گفت: منتخب ملت تلاش کند که انسجام اجتماعی را حفظ کند.

حجت الاسلام مهدی امیدی استاد فلسفه سیاسی مؤسسه امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در خصوص انتخابات در نظام اسلامی گفت: قدرت به معنای توانایی است یعنی انسان بتواند یک کار را انجام دهد و یا آن را ترک کند؛ در مباحث فلسفی نیز مطرح شده که فاعل در یک وضعیتی قرار بگیرد که اگر بخواهد کاری را انجام دهد یا انجام ندهد. این نوع نگاه به قدرت توانایی به همراه آگاهی و اراده است.

وی ادامه داد: انسان آگاهانه در عرصه قدرت می تواند حضور داشته باشد و با اراده و اختیار خودش این قدرت را بخواهد تحقق ببخشد. در حکمرانی اسلامی هر دو مسأله اهمیت بسیار زیادی دارد.اگر کسی بخواهد ورود که به حکمرانی اسلامی باید آگاهی لازم را به حیطه ها و مؤلفه های قدرت اجتماع داشته باشد و دشمن شناس و زمان شناس باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علم و آگاهی از مباحث بسیار مهم بوده که منحصر به کسانی که انتخاب می شوند نیست، اظهار داشت: کسانی که انتخاب می کنند نیز لازم است علم و آگاهی داشته باشند و باید بدانند به چه کسانی می خواهند رأی دهند. طبیعتا انتخاب کنندگان هم به علم و آگاهی شناخت نیازمند هستند.

وی دومین عنصر را اراده و اختیار دانست و افزود: کسانی با اراده خود وارد شدند طبعا باید پاسخگو باشند و این اراده و اختیار باید برای مردم وجود داشته باشد و مردم باید بتوانند اراده و اختیار خود را اعمال کنند. فریب دادن مردم و دروغگویی به مردم به نحوی که به اشتباه بیافتند و نتوانند انتخاب آزادانه داشته باشند جزء منهیات است. مردم باید بدانند وقتی می خواهند قدرت را با رأی انتخاب کنند امانت الهی را در دست و کسانی که انتخاب می شوند نیز امانتدار هستند.

حجت الاسلام امیدی در پایان خاطرنشان کرد: مردم با نیت اینکه فردی، امین است به او قدرت می دهند و خیانت جایز نیست. باید فرد منتخب خیرخواه باشد و دیکتاتور مآبانه رفتار نکند. رئیس جمهور لازم است صداقت لازم را داشته باشد و تلاش کند با دیگران بر اساس برادری رفتار کند. تلاش کند وحدت و انسجام اجتماعی را حفظ کرده و از اختلاف افکنی بپرهیزد تا حکمرانی منطبق با آگاهی شکل بگیرد.

ارسال نظرات