۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۷۶۱۵۷۶

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حاج سیدجواد حجازی

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حاج سیدجواد حجازی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت ابوالشهیدین آقای حاج سیدجواد حجازی را به فرزند آن مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حجازی تسلیت گفتند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت ابوالشهیدین آقای حاج سیدجواد حجازی را تسلیت گفتند.
 
در این پیام که خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اصغر حجازی از اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب نوشته شده، به مجاهدت های آن مرحوم در دوران مبارزات پیش از انقلاب و تقدیم فرزندانش در دوران دفاع مقدس اشاره شده است.
 
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
 جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سیدعلی‌اصغر حجازی دامت توفیقاته
 
درگذشت پدر بزرگوار جنابعالی، مومنِ مجاهدِ صادق و ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج سیدجواد حجازی رحمة‌الله‌علیه را به شما و والده‌ی گرامی و اخوان محترم و دیگر بازماندگان و دوستان و همکاران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم.
 
مجاهدتهای پیش از انقلاب و خدمات گسترده و مداوم ایشان در دوران جمهوری اسلامی، حسنات ارزشمندی است که رحمت و مغفرت الهی را نصیب آن مرحوم خواهد کرد بمنّه و فضله.
 
در ادامه زندگی نامه مرحوم سیدجواد حجازی تقدیم شما می شود:
 
نگاهی به زندگی نامه مرحوم حجازی
نامش سید جواد بود؛ از خاندان سرشناس حجازی؛ سال ۱۳۰۶ دیده به جهان گشود و زیر سایه قرآن ‌و مکتب رشد کرد.

با وجود اینکه کارمند دولت در اداره پست بود، مبارزات انقلابی خود را از سال‌ ۴۱ و ۴۲ آغاز کرد. تکثیر اعلامیه‌های امام خمینی(ره) و توزیع آنها را با تمام خطراتی که داشت با جان و دل انجام می‌داد.
در شرایط سخت ستمشاهی به همراه برادرش سید صادق آموزشگاهی را در همدان تأسیس کردند و زیر لوای آن به کارهای انقلابی پرداختند.

سید جواد ارتباط گسترده‌ای با روحانیون برجسته آن زمان همچون مقام معظم رهبری و آیت‌الله مکارم شیرازی داشت و به دعوت او بود که بسیاری از آنها برای سخنرانی به همدان می‌آمدند.

او به دلیل توفیقی که برای زیارت کربلا و نجف پیدا کرده بود با امام خمینی نیز از نزدیک آشنایی پیدا کرد. 

روایت این دیدار به زبان خودش شنیدنی است: «قبل از انقلاب خدا توفیقی داد که برای زیارت به کربلا و نجف اشرف مشرف شوم. دست بر قضا در کوچه بغلی منزل امام(ره) سکنی گزیدم. از آنجا که حضرت امام(ره) بسیار در تنظیم وقت مقید بودند، راس ساعت 9 هر شب که برای اقامه نماز در حرم مطهر از منزل خارج می‌شدند، می‌توانستم ایشان را از دور زیارت کنم. کوچه به کوچه دنبال ایشان به راه می‌افتادم. حضرت آقا به محض ورود، ایستاده زیارت جامعه کبیره را قرائت می‌فرمودند. من هم پشت سر ایشان می‌نشستم و اشک می‌ریختم. تا اینکه به واسطه شخصی به نام سیدعلی قاموسی که از ساکنان آن محل و از اقوام ما بود، به حضرت امام(ره) معرفی شدم و مورد عنایت ایشان قرار گرفتم. تا آنجا که همه خدمات فرزندانم به انقلاب اسلامی را از برکات دعای خیر ایشان در حق خودم می‌دانم.»

سیدجواد سال ۱۳۴۷ به دلیل فعالیت‌های گسترده انقلابی تبعید می‌شود و آنجا با مقام معظم رهبری آشنایی بیشتری پیدا می‌کند و مبارزاتش گسترده‌تر می‌شود.

با حضور شهید آیت‌الله مدنی، سید جواد حجازی از نزدیکان او می‌شود و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در همدان آغاز می‌شود. 

او درباره موسسه قرض‌الحسنه مهدیه همدان که از یادگاران شهید مدنی بوده نیز می‌گوید: «روزی در مجلسی چهار نفره با حضور آیت‌الله مدنی نشسته بودیم. ایشان فرمودند: نفری 2 هزار تومن به من بدهید. 10 هزار تومان از حاضرین جمع شد. سپس گفت: این 10 هزار تومان را به هر کس که نیازمند است وام بدهید و اینگونه صندوق قرض‌الحسنه همدان با طرح ایشان پایه گذاری شد》
 
سید جواد حجازی، فعالیت‌های آیت‌الله مدنی در همدان را نه تنها ادامه بلکه گسترش داد و خدمات بی بدیلی چون ساخت دارالایتام مهدیه، اقدام برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی استان، ساخت نخستین MRI در غرب کشور با هدف کاهش مشکلات بیماران و مراجعه نکردن آنها به پایتخت، فعالیت‌های کشاورزی و دامداری برای رونق اقتصادی استان و ... به ثمر رساند.

او و فرزندانش در دوران دفاع مقدس با تمام توان ورود و دو شهید را تقدیم انقلاب کردند. شهیدان سیدجعفر و سید محمدباقر دو میوه زندگی سید جواد بودند که به انقلاب تقدیم شد‌ند. 

فرزندان دیگر سیدجواد حجازی نیز تاکنون در جایگاه‌های مختلف منشا خیر و برکت برای ایران اسلامی بودند.

او سال‌ها مسئولیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را در همدان بر عهده داشت و در نهایت محرم ۱۴۰۳ همزمان با ایام سوگواری سالار و مقتدایش به ملکوت اعلا پیوست.
ارسال نظرات