۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۷۶۲۰۰۵
حجت‌الاسلام روانبخش در گفت‌وگو با رسا تأکید کرد؛

شورای راهبری انتخاب کابینه، حرکتی نامتعارف است/ لزوم پرهیز از معرفی افراد حاشیه‌ساز و سیاسی‌کار

شورای راهبری انتخاب کابینه، حرکتی نامتعارف است/ لزوم پرهیز از معرفی افراد حاشیه‌ساز و سیاسی‌کار
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با انتقاد از حرکت نامتعارف دکتر پزشکیان در معرفی کابینه به مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز هم دیر نشده است تا ترکیب شورای راهبری تغییر کند و از افرادی استفاده شود که دارای سوابق خوبی در انقلاب هستند.

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در تبیین روند معمول هماهنگی دولت و مجلس برای ارائه خدمت به مردم، گفت: رؤسای جمهور، قبل از مشخص کردن رسمی کابینه و ارائه لیست، افرادی را از مجلس و کمیسیون‌ها استمزاج می‌کردند تا میزان مقبولیت آن‌ها را در بین نمایندگان مجلس بسنجند؛ با این روند در مرحله بعد مجلس به راحتی به این افراد رأی مثبت می‌داد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر نامتعارف بودن روند در پیش گرفته شده به وسیله پزشکیان ابراز داشت: بعید نیست رئیس جمهور لیستی ارائه کند که با مخالفت نمایندگان مواجه شود؛ در قانون اساسی هم آمده است که مشخص کردن کابینه کار مشترک دو قوه است؛ درست است که رئیس جمهور باید وزرا را معرفی کند اما مجلس نیز باید به آن‌ها رأی اعتماد بدهد.

وی با تشریح این مطلب که اگر مجلس به افراد معرفی شده رأی اعتماد ندهد، فرد معرفی شده وزیر نخواهد شد و اعتباری نخواهد داشت گفت: از این رو است که اگر از مجلس شورای اسلامی استمزاج صورت گیرد این کار بهتر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام روانبخش معرفی وزرا به مجلس را از حقوق مسلم رئیس جمهور برشمرد و تصریح کرد: این افراد باید به واقع توانمند، کاری، پرتلاش، مردمی، ساده‌زیست، دست پاک و در صدد حل معضل و برداشتن بار مشکلات از دوش مردم و باز کردن فضا برای ورود مردم به صحنه خدمت برای کشور و خودشان باشند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: باید چنین افرادی برای وزارت معرفی شوند؛ باید از معرفی افرادی که به دنبال حاشیه‌سازی و سیاسی‌کاری هستند پرهیز شود؛ افرادی که به عنوان شورای راهبری معرفی شدند، افرادی نیستند که بخواهند افرادی بدون حاشیه را انتخاب کنند؛ برای مثال در شورای راهبری حتی یک نماینده مجلس حضور ندارد؛ حال چطور دولت با مجلس در شکل‌گیری کابینه تعامل داشته باشد.

وی با انتقاد از نبود لااقل چند نفر از هیأت رئیسه یا نمایندگان مجلس در شورای راهبری پزشکیان تصریح کرد: هنوز هم دیر نشده است؛ اینکه شورای راهبری رئیس جمهور منتخب فقط چند اصلاح طلب تند افراطی بدون سوابق خوب در انقلاب باشند و برای مجلس و کشور تعیین تکلیف کنند، با شعارهای رئیس جمهور سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام روانبخش افزود: این کارها با شعارهای دکتر پزشکیان مبنی بر «یکی بشویم»، «همه با هم بشویم» و «اختلافات برداشته شود»، سازگار نیست؛ این سبک کار، بر اختلافات می‌افزاید و همدلی را کاهش می‌دهد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تحسین دولت آیت‌الله رئیسی گفت: همین دولتی که الان هست را می‌بینیم؛ آیا هیچ کدام از وزرای این دولت به درد نمی‌خورند؟ باید از وزرای این دولت را که کارا و توانمند هستند استفاده شود؛ شعار فراجناحی، عدالت، حکومت عدل علوی برای دکتر پزشکیان است که چنین استفاده‌ای از وزرای پیشین با این شعارها سازگارتر است.

وی با تعریف و تمجیدهایی که رهبر معظم انقلاب از دولت سیزدهم داشته‌اند ابراز داشت: طبق شعار رئیس جمهور منتخب، صرف نظر از اصلاح طلب یا اصولگرا بودن افراد، باید افرادی کار آمد انتخاب شوند که مشکلات مردم را حل کند.

حجت‌الاسلام روانبخش در پایان گفت: الان موقع بهره‌برداری از زیر ساخت‌هایی است که شهید رئیسی درست کرد؛ این دولت باید طرح‌های نیمه کاره را تمام و تکمیل، زندگی را برای مردم آسان و سفره مردم را پر کند؛ این کارها شدنی است، به شرط اینکه تحت تأثیر یک گروه خاص سیاسی تند افراطی اصلاح طلب و غربگرا قرار نگیرند.

ارسال نظرات