۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۷۶۲۱۶۵
قائم مقام حوزه‌های علمیه:

کار جهادی با عشق انجام می‌شود نه با تکلیف

کار جهادی با عشق انجام می‌شود نه با تکلیف
قائم مقام حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در یک کلام، کار جهادی با عشق انجام می‌شود نه با تکلیف، گفت: کار جهادی فوق ایمان است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،  مراسم افتتاحیه سومین اجلاسیه مسئولین استانی و شهرستانی گروه‌های جهادی و حوادث غیر مترقبه برگزار شد.

این اجلاسیه با حضور ۳۰ نفر از مسئولین استانی و شهرستانی گروه‌های جهادی و حوادث غیر مترقبه، از صبح امروز (سوم، مرداد، ۱۴۰۳) برگزار و تا فردا (چهارم، مرداد، ۱۴۰۳) ادامه دارد.

کلاس‌های توجیهی، جلسات هم‌افزایی، بیان برنامه‌های مدیریت گروه‌های جهادی و شرایط اعطای مجوز به گروه‌ها، تقدیر از مسئولین برتر از جمله برنامه‌هایی است که در طی این دو روز انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال قائم مقام حوزه‌های علمیه بیانات ارزشمندی را خطاب به مسئولین استانی و شهرستانی گروه‌های جهادی و حوادث غیر مترقبه ایراد کرد.

وی با اشاره به آیه ۴۱و۴۲ سوره توبه گفت: انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّه، باید توجه نمود که این آیه اطلاق دارد و تنها اشاره به جنگ و جدال ندارد، ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ، لَوْ کَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوکَ، خداوند متعال خطاب به پیغمبر (ص)می‌فرمایند: اگر کار راحتی را مثلا کار اقتصادی را بخواهی انجام بدهی، یک عده دور تو را می‌گیرند، وَلَکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّهُ، یعنی این عده در کاری که مشقت نداشته باشد به دنبالت می‌آیند، اما کاری که اینها می‌کنند ارزشمند نیست، وَسَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ، این دو آیه بسیار راحت نشان می‌دهد، یکی از خاصیت‌های کار جهادی این است که کسانی آن را انجام می‌دهند که تمام سختی‌ها را به تن می‌خرند و این عمل خیر لکم است.

وی افزود: خداوند متعال در سوره عنکبوت آیه ۶ فرموده‌اند: وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ، إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ، یعنی کار جهادی کاریست که منت در آن نیست، کار جهادی که شما انجام می‌دهید و عده‌ای را در آن با خود دنبال می‌کنید باید بدانید که منتی در آن نیست، گرچه در انجام اعمال عبادی مثل نماز فرد به درگاه خداوند متعال منت می‌گذارد، که البته نباید بگذارد، ولی به صورت ظاهر تصور منت ممکن است. زیرا فرد گوید: خدایا چون شما فرمودی نماز بخوان من انجام دادم این یعنی منت، ولی کار جهادی اینطور نیست، یعنی فرد به خدا می‌گوید: شما که واجب نفرمودید اما من خودم می‌خواهم که انجام بدهم.

قائم مقام حوزه‌های علمیه ابراز کرد: در یک کلام، کار جهادی با عشق انجام می‌شود نه با تکلیف. کار جهادی فوق ایمان است. یعنی فرد باید مومن باشد و یک چیز بیشتر از ایمان داشته باشد، که اگر آن یک چیز بیشتر نباشد فرد دنبال کار جهادی نمی‌رود. کار جهادی ویژگی بالاتر از ایمان می‌خواهد. کاریست که خدا واجب نکرده است ولی فرد انجام می‌دهد و از خود مایه می‌گذارد. عشق در کار جهادی عنصر محرک عجیبی است، کسی که عاشق است کارهای سخت و بزرگ برایش هموار می‌شود.

وی بیان داشت: یک ویژگی دیگر در کار جهادی این است که خوف و ترس در آن نیست. خداوند متعال در سوره مائده آیه ۵۴ می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ، کار جهادی با خوف سنخیتی ندارد. فرد جهادگر ذره‌ای ترس ندارد. آن وقت چه می‌شود؟ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ، وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ، یعنی همه مومنین این توفیق را ندارند، این توفیق را به کسی می‌دهند که مومن است و عنصر ایمان را دارد و یک چیزی بیشتر از ایمان نیز داشته باشد. این کار جهادی یک فضل است که خدا به هرکسی که بخواهد می‌دهد.

حجت الاسلام فرخ فال یکی دیگر از ویژگی‌های جهادگران را با اشاره به سوره حجرات آیه ۱۲ اینگونه بیان داشت: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ، کسی که کار جهادی انجام می‌دهد شک و تردید به دل راه نمی‌دهد.

در ادامه مدیر گروه‌های جهادی و حوادث غیر مترقبه حوزه علمیه، حجت الاسلام علیخانی دقایقی به بیان مطالب مهمی با مسئولین استانی و شهرستانی گروه‌های جهادی و حوادث غیر مترقبه پرداخته و به ضرورت راه‌اندازی واحدهای آموزش، رسانه و عملیات در هر استان و شهرستان اشاره کرد.

وی در ادامه عدم نگاه سازمانی به کارهای جهادی را به میهمانان خاطرنشان کرد و از مسئولین خواست با ایجاد فضای باز و عدم تحمیل نظرات به گروه‌های جهادی، عملا به آنها میدان داده و فضای کار کردن را برای آن‌ها هموار گردانند.

 وی افزود: باید توجه نمود که اقدام و حضور فعالانه در حوادث غیرمترقبه نیز جزء کارهای رسمی گروه‌های جهادی حوزوی به حساب آمده و در وقوع این نوع از اتفاقات حضور میدانی موثر از تمام گروه‌ها جهادی انتظار می‌رود.

ارسال نظرات