۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۷۶۲۴۳۲
رئیس دانشکده دین و رسانه:

وظیفه ما در اربعین جهل زدایی از جامعه بشری است

وظیفه ما در اربعین جهل زدایی از جامعه بشری است
اکبری با بیان اینکه حرکت اربعین یک مراسم جهانی است که می تواند جهت جهل زدایی از جامعه بشری مورد استفاده قرار گیرد گفت: زدودن جهالت از بشریت از ویژگی های قیام عاشورا است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه در نشست تخصصی «هم اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» با بیان «رسانه اربعین و نقش آن در جهل زدایی» گفت: اربعین اوج هدایت و همبستگی انسانی در یک واقعه بسیار بزرگ است؛ در زیارت اربعین نیز عبارت «و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهاله وَ حَیرَه الضـَلاله َ» آمده است که بیان می کند امام حسین (ع) از همه چیزش گذشت و عالی ترین نوع فداکاری را انجام داد و همه وجودش را فدای دین کرد و امام حسین قیام بزرگی برای نجات بندگان خدا از ضلالت و گمراهی انجام داد.

وی ادامه داد: در این فراز به شیعیان یا مؤمنین اشاره نشده است بلکه به عباد و جامعه جهانی اشاره شده است؛ ایثار امام حسین (ع) بشریت را نجات داد و عالم انسانی را به سمت هدایت رهنمون کرد، امام حسین(ع) ضلالت را از سر راه بشر برداشت و اگر بندگان خداوند از این گمراهی نجات پیدا کرده و از جهل بیرون بیایند فلاح به وجود خواهد آمد.

اکبری با طرح سؤال وظیفه ما در اربعین چیست، گفت: جهل زدایی از جامعه بشری در امتداد حرکت امام حسین(ع) است و اربعین باید بتواند این جهل را از جوامع مختلف دور کند و نقش رسانه ها در امتداد رسانه اربعین برای راه انداختن جهاد تبیین و به وجود اوردن زمینه‌ای که همه ولی خدا را بشناسند تا هیچگاه واقعه عاشورا اتفاق نیافتد، باید انجام بگیرد. 

وی با بیان اینکه در ابتدا باید جامعه را در پرتو امر جهل زدایی آموزش داد و گفت: باید بتوانیم جامعه خود را در راستای اربعین آموزش دهیم و ضروری است که نظام آموزشی کشور برای امتداد اربعین سرمایه گذاری کند و مسؤولین نیز از آن بهره برداری کنند.

اکبری در ادامه اظهار داشت: باید آموزه های اربعینی را در دل دانشگاه و مدارس ببریم و جمعیت خود را از طریق مواد درسی آشنا کنیم و دانشگاه را بادستگاه اربعین پیوند دهیم، اربعین برای کل بشریت است از این رو باید با تمام ارکان و حتی اقلیت ها تعامل شود. 

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه در دستگاه امام حسین(ع) همه همراهی می کنند و کسی که کار رسانه ای و علم انسانی می‌کند نیز در این دایره جا دارد، گفت: متأسفانه زوار اربعین بدون هیچ مقدماتی وارد زیارت اربعین می شوند از این رو باید آموزش هایی فوری شکل بگیرد و رسانه ما باید واقعه اربعین را به موضوع اول دنیا تبدیل کند.

وی در پایان به برگزاری یک کارگاه توسط دانشکده دین و رسانه برای طلاب جامعه المصطفی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: طلاب خارجی توانستند با کسب مهارت تهیه فیلم با موبایل تولیدات خوبی را مراسم از مراسم اربعین به زبان هموطنان خود ارائه کنند و روایت سازی از مباحثی که در اربعین رخ می دهد امر بسیار مهمی است.

ارسال نظرات