۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۶۲۴۳۶
رئیس مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه:

پیاده‌روی اربعین ظرفیتی برای تحول رسانه‌های دینی است

پیاده‌روی اربعین ظرفیتی برای تحول رسانه‌های دینی است
حجت الاسلام رستمی ظرفیت پیاده روی اربعین را فرصتی برای تحول رسانه های دینی دانست و مشکل عدم استقبال برخی مخاطبین از محتواهای تولیدی را تفاوت معرفت شناختی محتوای تولیدی با الگوی معرفتی مخاطب معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا رستمی رئیس مرکز رسانه حوزه های علمیه در نشست تخصصی «هم اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» پیش از ظهر امروز گذشته در سالن جلسات مجتمع مهدی یاوران برگزار شد، گفت: همانگونه که راهپیمایی اربعین ظرفیتی برای معرفی دین است ظرفیتی برای تحولی برای رسانه های دینی است و آیه شریفه « ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » راه های تبلیغ کلام دین را نشان میدهد.

وی حکمت را به معنای کلام محکم و نافذ در تبلیغ دین دانست و افزود: تبلیغ در عرصه فیزیکی در منبر و گفت و گوها در عرصه رسانه و فضای مجازی است. 

حجت الاسلام رستمی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تیر 1402 اظهار داشت: رهبری «لسان قوم» را تناسب تبلیغ با نیاز مخاطب و بر اساس ترکیب فکری ذهنی معرفی کردند که یعنی لازم است متناسب با نیاز مخاطب محتوا تولید شود.

وی در ادامه اظهار داشت: مکرر گفته می شود که محتوای دینی باید در قالب جدیدی ارائه شود و محتوای دینی باید در قالب های رسانه ای مانند پادکست ها تولید شود، هر چقدر توفیقات خوبی در این عرصه داشتیم اما اثرگذاری مطلوب ما حاصل نشده که علتی دارد و آن یک شکاف معرفت شناختی بین تولیدکننده محتوا و مخاطب وجود دارد.

حجت الاسلام رستمی به دو الگوی اصلی و الگوی جدید معرفت شناسی اشاره کرد گفت: بر اساس الگوی مبناگرایی، هر معرفت جدید بر مبانی یقینی منطبق می شود یعنی انسان یقینیاتی دارد که شناخت جدید را با تطبیق به آن یقینیات پذیرفته یا رد می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس الگوی «انسجام شناختی» افراد قائل به یقینیات نیستند بلکه حامل دانش هایی از زمان کودکی تا کنون هستند و در مسیر زندگی، هر دانش سازگار با ذهنیات خود را می پذیرند و چیزی که سازگار نبود را متوجه نمی شوند نه اینکه نپذیرند.

رئیس مرکز رسانه حوزه های علمیه در ادامه با ذکر مثالی بیان داشت: وقتی برای افرادی از کار جهادی صحبت می شود و بیان می شود که عده ای بدون چشم داشت مالی فعالیت می کنند مخاطب اصلا متوجه نمی شود چون تا به حال روبرو نشده است.

حجت الاسلام رستمی با تأکید بر اینکه الگوی آشوب در معرفت شناسی به معنای بی نظمی و هرج و مرج نیست، اظهار داشت: الگوی سوم الگوی معرفت شناسی «آشوب» است که در نتیجه گزاره های متضادی با نگاه فرد شکل می گیرد، الگوی معرفت شناختی به سمت الگوی آشوب می رود که هر فرد در آن واحد به چند چیز متضاد باور دارد و در عرصه دینی بر اساس مبناگرایی محتوا تولید می کنیم که به مخاطب منتقل نمی شود و مشکل در تبدیل محتوا به مدیا نیست بلکه باید زبان ما تغییر کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم محتوای رسانه ای اثرگذار باشد باید در در مبنای معرفت شناسی اتحاد صورت گیرد، گفت: همان پاسخی که به مسائل در کتب وجود دارد لزوما مناسب برای عرضه به نوجوان و جوان امروز نیست؛ راهپیمایی اربعین ظرفیتی است تا نگاه خود را در عرصه تبلیغی متفاوت کنیم و از فرصت همزیستی و تفاهم که بسیار فراهم است استفاده کنیم.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: در ایام تبلیغی در دهه های گذشته مبلغینی سرازیر به نقاط کشور می شدند و سؤالات مردم را با خود به قم بر می گرداندند که یک چرخه وجود داشت و متناسب با نیاز مخاطب محتوا تولید می شد، متأسفانه در حال حاضر شکلی هرمی برای پاسخ به سؤال وجود دارد که سؤالات در قم تولید می شود و زبان مخاطب و تولیدکننده متفاوت است، اربعین فرصتی برای ایجاد این چرخه در عرصه رسانه ای و تبلیغی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که رسانه ها با همزیستی با مخاطبین در فضای اربعین نیاز مخاطب را شناسایی کنند و براساس آن به این نیاز پاسخ داده و در قالب های مختلف رسانه ارائه دهند.

ارسال نظرات