۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۶۲۹۴۴
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» منتشر شد
کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» اثر زینب السادات میرشمسی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» اثر زینب السادات میرشمسی است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۸۹ صفحه به چاپ رسید. 

امروزه عواطف به عنوان یکی از ابعاد نفس ناطقه انسانی که نقش مهمی در افعال و ادراکات بشر دارد، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است؛ عواطف از یک سو از منظر شناختی بودن یا نبودن، معقولیت، توجیه و... و از سوی دیگر از جهت نقش مبنایی‌شان برای اخلاق در روزگاری که پایه‌های اخلاق متزلزل و نظریه های اخلاقی کمرنگ شده‌اند، مورد توجه است.

در این کتاب، نظریه عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه صدرایی بررسی شده است. به باور نگارنده، دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره عواطف، دیدگاهی واقع گرایانه است که اگرچه عواطف را با شناخت و ادراک پیوند می‌زند، آنها را شناختی محض نمی‌داند؛ به همین دلیل می‌تواند معیار صدق و معقولیت عواطف را با توجه به شناختی - ارزشی بودن عواطف تحلیل کند؛ چنین دیدگاهی از یک سو با مبانی حکمت متعالیه همخوانی دارد و از سوی دیگر با نظریه‌های جدید عاطفه تا حدودی همتراز است.

کتاب «درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفه‌گرایی از منظر حکمت متعالیه» منتشر شد

 ساختار اثر

این کتاب در دو فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «بررسی دیدگاه ملاصدرا» چیستی عاطفه در ادبیات ملاصدرا، بررسی مؤلفه‌های موثر بر شکل‌گیری عواطف و بررسی معقولیت عواطف را بیان کرده و عواطف به عنوان واسطه عمل و نظر، تأثیر عواطف بر تحقق کمال و تأثیر عواطف بر انگیزش اخلاقی را مورد بررسی قرار داده است.

«بررسی دیدگاه علامه طباطبایی» عنوان دومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن ضمن تشریح بررسی معنای اصطلاحی عواطف، بررسی مولفه‌های مؤثر بر شکل‌گیری عواطف و معقولیت عواطف، بررسی فرایند کنترل عواطف و عوامل مؤثر بر آن، بررسی نقش عواطف در شکل‌گیری اخلاق و قانون، تأثیر عواطف در تحقق کمال و به رسمیت شناختن عواطف در عرض عقل مورد تأکید قرار گرفته است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات