۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۶۳۴۷۴
یادداشت؛

نقش بانوان در گردهمایی اربعین

نقش بانوان در گردهمایی اربعین
بانوان انقلابی، باید با تأسی از زینب کبری در این میدان مبارزه خوش درخشیده و به عبارتی افکار درست را منتشر کنند و پاسخ به اشکالات و ابهام‌آفرینی‌ها را با استفاده از امکانات موجود مثل فضای مجازی، مطبوعات و مقالات تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شهادت امام حسین فوق همه‌ی شهادتها است؛ به برکت فداکاری آل الله، جاذبه ای دارد که بعد از هزار و اندی سال دلها را مثل ‌مغناطیسی می¬کشاند. حماسه‌ی اربعین‌ ‌یک پدیده‌ی فوق‌العاده‌ و الهی است که در زمان نیاز دنیای اسلام به این حماسه، به وجود آمده است‌. راه‌پیمایی عظیمِ اربعین یک پدیده‌ی معنوی غیر قابل توصیف و تحلیل است. ‌نشان‌دهنده‌ی اوج گرفتن تفکّر مبارزه‌ در راه خدا و آمادگی مردم است‌.‌  رزمایش عظیم و شگفتی‌ساز بی نظیر است. حرکت عظیم اربعین یک نماد زیبا و پرشکوه از حضور پیروان و علاقمندان به ‌اهل‌بیت است؛ می¬توان گفت خدای متعال منّت گذاشت و حادثه اربعین را خلق کرد.

کسانی که پیاده روی اربعین را طی کرده، همراه این حرکت عاشقانه و مؤمنانه شده¬اند، حسنه‌ای را انجام می¬د-هند. تفکّر اهل‌بیت و تفکّر شیعی، ترکیبی از عقل و عاطفه و ایمان و عشق است که نمایش آن در اربعین به اوج می رسد. راه‌پیمایی اربعین قوّت اسلام و قوّت حقیقت است. اربعین نشان قوّت جبهه‌ی مقاومت اسلامی است. یکی از مصادیق آیه شریفه «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة»  است. اربعین یکی از مقاطع بسیار مهمّ تاریخ اسلام است. روز عاشورا در اوج اهمّیّت است و این چهل روز تالی‌تلو روز عاشورا است. عاشورا اوج مجاهدت، همراه با فداکاری - فدا کردن جان، فدا کردن عزیزان، فرزندان و یاران - است، این چهل روز، اوج مجاهدت، همراه با تبیین و افشاگری است. اربعین، پیام عاشورا است که از حلقوم اباعبدالله در نهایت غربت و تنهایی صادر و حتی جهانی شد.

شیعه یک جامعه متفرقی بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمی¬کرد؛ امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق مثل دانه‌هاى تسبیح در جریان بود؛ یک رشته به نام اطاعت از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام که همه را به هم وصل می¬کرد. قلبى که به همه‌ى اعضا فرمان می¬داد؛ با این تعریف، تشیّع یک سازمان و تشکیلات بود. تنها عیب کار این بود که شیعیان اهل یک شهر و منطقه، همدیگر را کمتر می¬دیدند؛ بنابراین یک کنگره‌ى جهانى براى شیعیانِ روزگار ائمّه لازم بود. این کنگره‌ى جهانى را معیّن کردند که هرکس بتواند در آن شرکت کند. چون روح شیعه، عاشورایى است و در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است، آن موعد، روز اربعین و جاى شرکت، سرزمین کربلا شد. اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا در دنیای پُرتبلیغاتی است که بر بشریّت حاکم شده است. در روز اربعین، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد. اربعین نشان داد یاد حقیقت و خاطره‌ی شهادت در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده می¬ماند، پس نباید ناامید شد.

اجتماع مسلمین، به دنیای اسلام عظمت می بخشد. هرجا نمونه‌ای از اجتماع بوده، انعکاس آن در دنیا مایه‌ی شرف و آبروی اسلام و مسلمین شده است؛ در نماز عید فطر» ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَتاً وَ مَزیداً» و به عبارتی کنار هم بودن نمازگزاران، برای پیغمبر مایه‌ی شرف و برای امّت اسلامی مایه احترام است. اجتماع حج نیز چنین است. کسانی که مسائل اسلامی را رصد می¬کنند، اجتماع اربعین حسینی را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند.

در اربعین اجتماع عظیم میلیونی به سمت کربلا، به سمت حسین، یعنی قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت حرکت می¬کند تا همه آزادگان عالم درس بگیرند. حرکت میلیون‌ها انسان از کشور‌های مختلف و از فرقه‌های مختلف اسلامی و حتّی ادیان دیگر نشان از وحدت حسینی است؛ امام حسین اجتماع عظیمی درست می¬کند. دل‌ها همه به سمت سرچشمه‌ی معنویّت و آزادگی، حرکت می¬کنند و آن را به رخ دنیای مادّیِ امروز می کشند. سکوت رسانه‌ها غربی و یا تحلیل‌های خصمانه و غلط آنها نشان از ترس آنها از فورانِ این سرچشمه‌ی فیّاض و جوشندگیِ خونِ شهیدانِ است.

نقش بانوان در گردهمایی بزرگ اربعین

شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. با این نگاه، باید توجه داشت که اهمّیّت اوّلین اربعین به اندازه اربعین معاصر است. اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا شد. بنا بر روایتی که اهل‌بیت به کربلا برگشتند، چهل روز فریاد حضرت زینب و امام سجاد علیهما السلام، در کوفه و شام که ظلمات محض بود، رسانه حقیقی شد؛ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه شد. عاشورا را نگه داشت و به امروز رساند.

ستمگران و ظالمان تلاش می کردند حادثه‌ى عاشوراى حسینى باقى نماند، اما زینب کبری با روشنگری‌ها در زمان اسارت در کوفه و شام مایه‌ى افشاى حقایق شد؛ با زیارت کربلا در اربعین _ اربعین اول یا دوم- نیز اجازه نداد انگیزه‌هاى خباثت‌آلودى که قصد داشتند مقاطع عزیز و اثرگذار از یاد‌ها برود، موفّق شوند.

در محیط اختناق مردم فرصت و جرئتِ این را پیدا نمی‌کنند که حقایقی را که فهمیده‌اند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ دستگاه ظالم اجازه فهمیدن و عمل کردن را به مردم نمی¬دهد. در کوفه، شام و بین راه، خیلی‌ها از زبان زینب کبری یا امام سجّاد یا از وضعیت اسرا، خیلی چیز‌ها را فهمیدند، ولی کسی جرئت بروز نداشت. مثل عقده‌ای در گلوی مؤمنین باقی بود که در روز اربعین اولین نِشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.

اربعین در حادثه‌ی کربلا یک شروع بود؛ یک آغاز بود. بعد از فاجعه کربلا و فداکاری بی‌نظیر ابا عبد اللَّه (علیه‌السّلام) و اصحاب و یاران و خانواده ایشان، حادثه‌ی اسارت‌ها  باید پیام را منتشر می‌کرد؛ خطبه‌ها و افشاگری‌ها و حقیقت‌گوئی‌های حضرت زینب و امام سجّاد مثل یک رسانه‌ی پرقدرت، فکر، حادثه و هدف را در محدوده‌ی وسیعی منتشر کرد.

حرکت عظیم زینب کبری (سلام الله علیها)، امّ‌کلثوم و حضرت سجّاد مصداقی از فقره‌ی «لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»  شد. صبر فوق‌العاده‌ی خاندان پیغمبر به پیشوایی زینب کبری و امام سجّاد (علیهما السلام) حادثه‌ی کربلا را ماندگار کرد. بعد از طوفان اهل بیت در واقعه عاشورا، حرکت هوشمندانه زینب کبری و امام سجاد (علیهما السلام)، در روزگار اختناق شدید، طوفانی دیگر به پا کرد؛ در کوفه ماجرای توّابین را به وجود آورد، مدینه و شام را منقلب کرد، به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ از همین‌جا بود که ماجرای توابین به وجود آمد؛ اگرچه سرکوب شد؛ اما با فاصله‌ی کوتاهی ماجرای قیام مختار اتفاق افتاد و دودمان بنی‌امیه در هم پیچیده شد. خصوصیت اربعین این است که راه مبارزه باز شد. در اربعین هم افشاگری هست، هم عمل.

اگر زینب‌کبری و امام سجّاد (علیهما السلام) در طول آن روز‌های اسارت و در طول سال‌های متمادی بعد، مجاهدات و تبیین و افشاگری نکرده بودند و حقیقت فلسفه‌ی عاشورا و هدف حسین‌بن‌علی و ظلم دشمن را بیان نمی‌کردند، واقعه‌ی عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقی نمی‌ماند.

‌روزگاری خلفای بنی عبّاس همّت گماشته بودند که قبر مطهّر حضرت اباعبدالله را از بین ببرند؛ عدّه‌ای با وجود قطع عضو و حتی تقدیم جان مانع شدند، حالا آن جمعیت زائر محدود، به بیست میلیون زائر پیاده‌ی اربعین رسیده است؛ اگر آن زمان فداکاری نمی¬کردند، امروز شوکت محبّت اباعبدالله الحسین دنیا را فرا نمی-گرفت. خشت اوّل و اصلی این کار را کسانی بنا نهادند که برای زیارت قبر اباعبدالله جانفشانی کردند.

پدیده‌ی بی‌نظیر و بی‌سابقه پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهر‌های دورتر از نجف تا کربلا، حرکت عشق و ایمان است. حرکت عظیم اربعین که مردم از کشور‌های اسلامی، از هند، اروپا، آمریکا و کشور‌های دیگر، پای پیاده حرکت می کنند؛ مردم عراق هم با بزرگواری و محبّت پذیرایی می¬کنند؛ باید مغتنم شمرده شود.

در روز اربعین با تدبیر الهی خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. اعتقاد ما این است که خدای متعال، شهدا را در این دنیا زنده نگه می‌دارد و در تاریخ و یاد مردم ماندگار هستند؛ اما بهره مندی از ابزار طبیعی برای حفظ یاد شهدا لازم است؛ این که یاد شهدا و خاطره و فلسفه‌ی شهادت را احیا کنیم و زنده نگهداریم. اگر بازماندگان شهدا به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده‌ی زیادی نخواهند برد.  

نقش بانوان در گردهمایی بزرگ اربعین

نیاز امروز

امروز دل‌های مردم دنیا، جوانان، ملّتهای مظلوم و استکبارستیز، برای حقیقت امام حسین می تپد؛ با شناساندن حسین‌بن‌علی به دنیایی که دچار ظلم و فساد شده و محتاج معرفت آزادگی است؛ اسلام و قرآن به دنیا معرّفی می شود. امروز دنیایی که شاهد حاکمیّت کفرو ظلم فساد است، نیازمند منطق امام حسین است؛ حرکت عظیم اربعین، منطقِ امام حسین یعنی منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار را در دنیا منتشر می کند. منطقی که می¬تواند یک تنه در مقابل حرکت خصمانه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار علیه اسلام سینه سپر کرده، حقیقت اسلام را به دنیا معرّفی کند.

در سراسر تاریخ، اجتماع اربعین حسینی بی¬نظیر است، اجتماع بین المللی که هرسال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می شود و در گسترش معرفت به امام حسین (علیه السّلام) نقش دارد و نگاه مردم دنیا را به خود معطوف داشته است؛ بنابراین حرکت اربعین با فکر و همکاری اصحاب حکمت و علم، باید روز‌به‌روز گسترش و عمق بیشتری پیدا کند.

با توجه به این که دشمن سعی دارد بین مسلمانان تفرقه اندازی کند، و از کشور‌های مختلف نیز در راه‌پیمایی اربعین شرکت می کنند، باید پیوند‌های مستحکم بین مسلمانان، تقویت شود. پیوند بین عراقی و غیر عراقی، شیعه و سنّی، عرب و فارس و تُرک و کُرد؛ پیوند‌هایی که مایه‌ی سعادت و آیت رحمت پروردگار است. با وجودی که از شروع انقلاب اسلامی تا امروز، آمریکا و مزدوران آمریکا علیه جمهوری اسلامی نقشه می-کشند، پول خرج می کنند، تهدید و تحریم می¬کنند، با استحکام این پیوند‌ها توطئه‌ی دشمنان اثری نخواهد کرد. چنانکه نهال جمهوری اسلامی در این سال‌ها درخت تناوری شده که «اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء»

 چه نیکوست آنچه از اربعین آموخته شده، از سبک زندگی اسلامی، انگیزه‌های ایمانیِ ملّت و مظاهر آن، ایستادگی در برابر ابرجنایت‌کاران و مفسدان عالم، گرفته تا خود راه‌پیمایی اربعین با ابعاد مختلف انسجام و تشکیلات آن، با زبان هنر بیان شود.

برای این راه‌پیمایی عظیم و باشکوه، تبلیغاتی انجام نگرفته ولی دست قدرتمند الهی مشهودتر از جای دیگر است. پدیده‌هایی با برد تاثیر بالا مانند انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی، نهم دی، اعتکافها، که هیچ تبلیغات و تلاشی برای آن انجام نمی گیرد، یک حادثه‌ی الهی است، نشانی از راه عشق همراه بصیرت است که برکات زیادی داشته و باید شکر کرد تا بماند. شکرگزاری به این صورت که انسان به لوازم این نعمت عمل کند؛ ازجمله این که حالات و روحیات به دست آمده، مانند برادری، مهربانی، توجه به ولایت، آماده شدن بدن برای رنج کشیدن، ترجیح دادن زحمت کشیدن بر راحتی و... حفظ شود.

تبلیغات ضد اسلامی، سعی دارند نورافکن قوی پیاده‌روی اربعین دیده نشود یا تحریف شود؛ ادامه دادن این مسیر بااستقامت واستحکام، حقیقت را آشکار خواهد کرد. باید در نظر داشت که حفظ و گسترش حرکت عظیم میلیونی راه پیمایی اربعین، بین نجف و کربلا ضامن بقای کشور است.

نقش بانوان

عظمت این چهل روز به خاطر کار حضرت زینب و امام سجّاد و بقیه خاندان پیامبر (علیهم السلام) است، که سختی‌ها را تحمّل کردند، و تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کردند و فرصت غلبه روایت اشتباه را به دشمن ندادند. می¬توان گفت در روز اربعین، حضرت زینب به امام حسین (علیه السّلام) گزارش کار چهل روز را داد. 

از آنجایی که یکی از اهداف بزرگ دشمنان ایران، اسلام و انقلاب اسلامی، دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم، به خصوص جوان‌ها است؛ در قبال حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و بر افکار عمومی تاثیر گذار است، تبیین حقایق اهمیت فوق العاده‌ای دارد؛ «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه و حرکت دشمن است. بانوان انقلابی، باید با تأسی از زینب کبری در این میدان مبارزه خوش بدرخشند. به عبارتی افکار درست را منتشر کنند، پاسخ به اشکالات و ابهام‌آفرینی‌ها را با استفاده از امکانات موجود (فضای مجازی، مطبوعات، مقالات و...) منتشر کنند و به معنای واقعی کلمه جهاد کنند.

نقش بانوان در گردهمایی بزرگ اربعین

با توجه به اینکه دشنام، تهمت، فریب و دروغ به افکار عمومی از روش‌های جبهه باطل است، باید از آن اجتناب کرد. در مقابل حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و به‌کارگیری اخلاق منتشر نمود. بانوان می¬توانند در راه پیمایی اربعین با کمک به تجمیع ظرفیتها، زمینه تحقق هدف والای تمدن سازی اسلامی را فراهم سازند؛ اگر ظرفیّتهای کشور‌های اسلامی -ظرفیّت عراق (که بزرگ‌ترین توطئه‌ی داخلی - داعش و تکفیری - را که می¬توانست به جنگ داخلی منتهی بشود، در عراق از بین برد)، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشور‌های دیگر منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا- جمع شود، امّت اسلامی عزت الهی را به نمایش خواهد گذاشت و تمدّن عظیم اسلامی را به عالَم نشان خواهند داد.

بانوان در جهت وحدت و هماهنگ شدن اجتماعات مسلمین در اربعین، نقش به سزایی می¬توانند ایفا کنند. وقتی حتّی جسم‌های متحد و در کنار هم در اربعین، انعکاس عجیبی پیدا می¬کند؛ اگر ملت‌های مسلمان، دلهایشان با یکدیگر صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن و سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، اتفاقات بزرگتری در دنیا رخ خواهد داد و برای اسلام عزّت به ارمغان خواهد آورد.

حسن ختام سخن را کلامی از مقام معظم رهبری قرار می‌دهیم:

نکته‌ی مهمّ در زندگی این بزرگوار که نشانه‌ی تدبیر است، این است که این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که #روایت_دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبری از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مانده، [امّا]در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه‌ی سال‌های حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ۱۴۰۰/۹/۲۱

 اگر تبیین نبود، واقعه عاشورا  جوشان و مشتعل باقى نمی‌ماند

ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه می گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می کند... با روایت‌های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه‌ی جوان‌های ما است. ۱۴۰۰/۹/۲۱

جوان‌های ما امروز بحمدالله مجهّزند؛ مجهّز به فکر، مجهّز به عقلانیّت، مجهّز به آگاهی‌های فراوان، و می توانند در این زمینه‌ها خیلی تلاش کنند. خودتان را آماده کنید، این تجهیزات را در خودتان افزایش بدهید و به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهّز کنید و در این میدان وارد بشوید: در میدان تبیین و افشاگری، یعنی راهی که زینب کبری در این چهل روز انجام داد.

مریم اسماعیلی

ارسال نظرات