۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۶۳۷۵۳

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت از صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان مخالف و موافق و وزرای پیشنهادی مطالب خود را ارائه کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ساعت 8 صبح امروز به ریاست محمد باقر قالیباف برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز شد.

این سومین جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در صحن مجلس است و روز گذشته 2 جلسه دیگر در همین راستا برگزار شد و برنامه‌های وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت، نمایندگان موافق و مخالف وزرا به بیان مطالب خود پرداختند و وزرای مذکور از برنامه‌های خود دفاع کردند.

رئیس جمهور نیز روزگذشته در مجلس حضور یافت و از وزرای پیشنهادی خود در دو نوبت دفاع کرد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

صبح امروز ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین نماینده در جریان بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت و گزارش و نظر موافق این کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

بعد از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی هم از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش و نظر موافق این کمیسیون درباره خطیب را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

جباری: خطیب به هیچ حزب و گروه سیاسی تعلق ندارد

در ادامه احمد جباری نماینده مردم  بندرلنگه، بستک و پارسیان در موافقت با حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات به بیان مطالب خود پرداخت.

وی گفت: در این برهه حساس و خطیر از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار و صهیونیست‌ها که مصادف شده است با جلسه رای اعتماد به هیئت وزرا پیشنهادی بنده به عنوان نماینده‌ای از خطه جنوب و خلیج همیشه فارس می‌خواهم از وزیر پیشنهادی اطلاعات که یکی از وزارتخانه‌های مهم و حساس کشور یکی از وزارتخانه‌هایی که امنیت جامعه و کشور امنیت اقتصادی امنیت اجتماعی توسعه و بالندگی کشور به آن گره خورده است یعنی وزارت اطلاعات دفاع و سخن گویم.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی یکی از برجسته‌ترین و پر تجربه‌ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها است. وزیر پیشنهادی کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده است و در سطح ملی نیز دارای مسئولیت بوده است. در دولت سیزدهم ایشان به عنوان وزیر اطلاعات بودند.

 جباری نماینده مردم  بندرلنگه گفت: وزیر پیشنهادی شخصیتی فراجناحی است و به هیچ حزب و گروه سیاسی تعلق ندارد.

زارعی: رئیس‌جمهور اول به خودش خدمت کرده که به جریان رادیکال فرصت نداد

مجتبی زارعی نماینده تهران هم در نشست علنی امروز در مخالفت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: تمام هویت دولت چهاردهم بر خون‌ یک رئیس‌جمهور شهید استوار است.

وی افزود: رئیس‌جمهور اول به خودش خدمت کرده که به رادیکال‌ها پست نداد. اگر به جای جناب عارف به کسی پست داده می‌شد که مخالف خود را رادیکال می‌خواند چه اتفاقی می‌افتاد.

نماینده تهران عنوان کرد: حدود ۲۰ سال است که برخی می‌گویند وزارت اطلاعات را به دستگاه ولایت‌فقیه متصل کن اما رهبر حکیم انقلاب این کار را نمی‌کند. او می‌خواهد دستگاه‌های اطلاعاتی زیر نظارت نمایندگان مجلس باشند.

 مجتبی زارعی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: تمام هویت دولت چهاردهم بر خون‌ یک رئیس‌جمهور شهید استوار است.

خطیب: جاسوسان موساد در 28 کشور را شناسایی کردیم

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات برای دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت اطلاعات پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب در ابتدا گفت: بر اساس قانون تاسیس وزارت اطلاعات تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی و اصلی وزارت اطلاعات به شمار می‌رود که توسط سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با الهام از اندیشه‌های نورانی حضرت امام راحل و منویات حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی و برنامه هفتم از طریق اقدامات اطلاعاتی امنیتی صیانتی مقابله‌ای و تعاملی می‌باشد.

وی افزود: در قانون برنامه هفتم نیز تکالیفی بر عهده وزارت اطلاعات گذاشته که از جمله آن مشارکت در تقویت امنیت مرزی، تقویت امنیت سایبری، تقویت اشراف اطلاعاتی، همکاری در تهیه سند راهبردی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادهای اطلاعاتی، کمک به هوشمندسازی دولت الکترونیک، توسعه پدافند غیرعامل و ارتقاء ضریب امنیت پایدار است.

حجت الاسلام خطیب ادامه داد: به لطف خداوند قادر و متعال و به برکت انقلاب اسلامی و در مسیر خط پرافتخار علوی و ولایی امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که قدرت امنیت و اقتدار کشور مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران جهان و مورد اعتراف دوست و دشمن است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات‌های ضد تروریستی و ضد جاسوسی، قالب طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است؛ مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل از آن، رویکرد تهاجم در مبدا به کانون‌های توطئه و تروریسم ضد جاسوسی و تهاجمی و نیز اقدام همزمان سیاسی، حقوقی و امنیتی علیه برخی اهداف در همین چهارچوب محقق شده است.

بروجردی: وزارت اطلاعات عملکرد خوبی در مقابل طراحی‌های دشمن داشته است

در ادامه  علاءالدین بروجردی نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: در سال ۱۳۶۲ مجلس چهار شرط را برای وزیر اطلاعات مصوب کرد، تحصیلات در حد اجتهاد، اشتهار به عدالت و تقوا، سابقه روشن از لحاظ مدیریت و عدم عضویت در احزاب، سازمان‌ها و گروه‌ها، همه این شرایط در وزیر پیشنهادی اطلاعات جمع است.

وی افزود: به همین علت در دولت شهید رئیسی ایشان به‌عنوان وزیر اطلاعات فعالیت می‌کردند و امروز هم آقای پزشکیان وی را وزیر پیشنهادی اطلاعات معرفی کرده‌اند.

نماینده مردم لارستان در مجلس با بیان اینکه پزشکیان وعده صادق را در تشکیل دولت وفاق ملی محقق کرد، گفت: رئیس‌جمهور در طول دوران تبلیغات اشاره کرد که کابینه ایشان وفاق ملی است و ما امروز مصادیق آن را به‌خوبی شاهد هستیم.

بروجردی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و هم‌پیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به‌خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چندوجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

در ادامه مجلس وارد بررسی وزیر پیشنهادی اقتصاد شد.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

در همین راستا گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی قرائت شد.

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر امور اقتصادی و دارایی گزارش و نظر موافق این کمیسیون درباره همتی را قرائت کرد.

حسین صمصامی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم و ملت شریف ایران آزموده را آزمودن خطاست. 

وی افزود: رهبر انقلاب ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی ایران نام بردند و کارآمدی یکی از مهم‌ترین آنها بود.

وی در ادامه گفت: بررسی رزومه آقای دکتر همتی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی در این زمینه نمی‌گیرد بلکه مدیریت ناکارآمد ایشان زمینه ساز بروز بحران‌های متعدد شده است.

صمصامی تصریح کرد: ماه عسل اختیارات ویژه بانک مرکزی در آن سال‌ها بهتر نشد  چالش‌های مضاعفی برای کشور ایجاد کرد.

صمصامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: آزموده را آزمودن خطاست

نماینده مردم تهران در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد:  آزموده را آزموده خطاست با این وضع هشدار میدم که هر اتفاق ناگواری در صورت رای آوری آقای همتی رخ بدهد بر گردن ما نمایندگان است و حجت بر ما تمام است.

حسینی: همتی از سوابق علمی و تجربی لازم برخوردار است

سید شمس‌الدین حسینی نماینده مردم  رامسر، تنکابن و عباس‌آباد هم در ادامه در موافقت با عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: خوشبختانه این توفیق حاصل شد که طی دو ساعت در دو روز متناوب وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: لازم بود که ما در خصوص مدرک تحصیلی ایشان استعلام کنیم ایشان لیسانس فوق لیسانس و دکترا اقتصاد با رتبه ممتاز در دانشگاه تهران دارند. ضمن احترام به همه دوستانی که در سایر کشورها تحصیل می‌کنند و برای ما احترام دارند اعتقاد داریم افرادی که در دانشکده‌های اقتصاد ایران درس می‌خوانند ساز و کار اقتصاد ایران را بهتر می‌شناسند.

وی ادامه داد: نکته بعدی مدارج تجربی است وزیر پیشنهادی اقتصاد در این ۴۰ سال و اندی که پس از انقلاب است مسئول بوده‌اند. حتی موقعی که دولت اصلاحات بود و در دولت اصلاحات سمتی نداشتند در جای دیگر کار می‌کردند.

زنگنه: همتی اعتقادی به انضباط بخشی نظام بانکی ندارد

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه هم در مخالفت با عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: ما در برابر خداوند و ملت شریف ایران مسئول هستیم. ما به رهبر معظم انقلاب قول دادیم که به آقای پزشکیان کمک کنیم. کمک این نیست که مجیزگوی دولت شویم بلکه موظف هستیم به آن‌چه رسیدیم عمل کنیم و در وزرای پیشنهادی بهترین مشاوره و انتخاب را انجام دهد.

وی افزود: خطایی که ما در چهار سال پیش انجام دادیم اگر تجربه ضروری است چرا برادران عزیز چهار سال پیش چیزی نگفتند؟ جامعه از ما انتظار ندارد که به مدرک تحصیلی ایراد بگیریم.

نماینده تربت حیدریه عنوان کرد: چهار شاخص برای ارزیابی وزیر پیشنهادی اقتصاد دارم اولین شاخص عملکرد گذشته است. دومین شاخص تفکرات و نگرش‌های اقتصادی ایشان و سومین شاخص تناقض‌ها در حرف‌ها و چهارم برنامه‌های آتی است.

 نماینده تربت حیدریه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: همتی اعتقادی به انضباط بخشی نظام بانکی ندارد.

موسوی موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد: همتی می‌تواند تحول عمیقی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کند

سیدفرید موسوی نماینده مردم عجب‌شیر و مراغه در مجلس شورای اسلامی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: آقای همتی چهره نام آشنا برای اقتصاد است که در جامعه اقتصادی و علمی کشور همواره منشا خیر بوده و حضور موفقی داشته است و در عرصه‌های بین‌المللی هم نقش آفرین بودند.

وی افزود: آقای همتی با بیش از سه دهه خدمت صادقانه و بی‌وقفه در مناصب کلیدی کشور، وقتی کارنامه ایشان را ورق می‌زنیم الگویی از تعهد، تخصص و میهن پرستی را مشاهده می‌کنیم.نماینده مردم مراغه در مجلس اظهار کرد: آقای همتی با تلفیق دانش نظری و تجربه عملی در هر مسئولیتی که بر عهده گرفته‌اند منشأ خدمات ارزنده برای کشور بود، ایشان مسئولیت‌های خود را در جمهوری اسلامی با واحد مرکزی خبر و با مسئولیت مستقیم پوشش تمام عملیات‌ها و هماهنگی استان‌های مرزی و ثبت و ضبط آسان، ارزشمند و فداکاری رزمندگان در دوران دفاع مقدس آغاز کرد.

همتی در مجلس: مناطق آزاد را برای توزیع پست نمی‌خواهیم

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز در دفاع از برنامه‌هایش، گفت: یکی از نکات بسیار مهم که مورد تاکید رهبری نیز بود، اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است.وی افزود: برای بهبود بیشتر فضای کسب و کار این مسیر نیاز به جدیت و گام‌های مؤثری دارد تا روند کسب و کارها تسریع و موانع برداشته شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه تکالیف متعددی را بر دوش وزارت اقتصاد گذاشته است. تکالیفی که بعضاً مبنای تحقق اهداف کمّی برنامه هستند با جدیت پیگیری و اجرا خواهند شد.

همتی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص مردمی‌سازی اقتصاد است، اظهار کرد: این موضوع با اولویت سهامدار کردن مردم در شرکت‌های سهامی پروژه، قابل تحقق است.وی ادامه داد: این برنامه موجب افزایش نقش مردم در رشد اقتصادی و آن چیزی که مورد نظر است، می‌شود.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه

نمایندگان مجلس در ادامه وارد بررسی صلاحیت عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه شدند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی امور خارجه خبر داد.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نظر موافق این کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را قرائت کرد.

احمدی: وزیر امورخارجه باید سوابق بسیار درخشانی داشته باشد

محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: در خصوص وزیر پیشنهادی امور خارجه اعتقاد ما بر این است که وزیر امور خارجه هم باید سوابق بسیار درخشانی داشته باشد و هم این که باید اقتدار و سلامت لازم را داشته باشد.

وی افزود: وقتی که آقای عراقچی به عنوان سرپرست تیم مذاکره با کشورهای غربی بودند بسیاری از موارد را رعایت نکردند.

احمدی در ادامه گفت: از آقای عراقچی می‌پرسم؛ چه توافقی صورت گرفت که آمریکا از آن توافق خارج شد و شما نتوانستید از آن خارج بشوید اما متاسفانه نتوانستید همچنان خارج شدید.

محمدبیگی: همتی در مبارزه با فسادستیزی مشکل دارد

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین هم در ادامه در مخالفت با عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: جناب همتی در سال ۹۵ یکی از اهداف خود را مبارزه با نجومی بگیران معرفی کردند اما در زمان ریاست مدیران نجومی بگیر ابقا شدند. خبری از برخورد با مفسدین نبود.

ایشان در مبارزه با فسادستیزی مشکل دارند. این امر یک خطر برای وزارت اقتصاد است.

وی افزود: توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه که دستور عدم انتشار صورت‌های مالی و منع کلیه معاونان و مدیران از پاسخگویی به خبرنگاران هم بخشی از عملکرد ایشان در حوزه عدم شفافیت است. همان کاری که بعدها  در راستای عدم شفافیت آمار و ارقام در بانک مرکزی توسط ایشان صورت گرفت.

 عراقچی مستقل از هر فرد و جریانی است

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر هم در موافقت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاست گذاری که کار وزیر نیست. اگر ما به سیاستگذاری‌ها ایراد داریم سیاستگذار جای دیگری است. وزیر خارجه مجری است. عباس عراقچی تاکنون وزیر نبوده است. ایشان عضوی  تیم مذاکره کننده‌ای بوده است که ذیل یک وزارتخانه‌ای و آن وزارتخانه با سیاستگذاری‌هایی جای دیگری تمشیت می‌شده است با شورای عالی امنیت ملی کار می‌کرده است.

آزادیخواه ادامه داد: اگر ما در حوزه سیاستگذاری‌ها مسئله، سوال و ابهامی داریم به جای دیگری باید ایراد بگیریم. عباس عراقچی کسی است که در ۸ سال دفاع مقدس از ابتدای سال ۶۰ تا سال ۶۸ پاسدار رسمی بوده است. در جبهه‌ها مشغول به خدمت بوده است. البته اشکال کار شما آقای عراقچی این بود که در دوران کاری خود لحاظ نکردید.

وی گفت: ایشان بیگانه‌ای از دفاع و ایثارگری و شهادت نیستند. وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون‌ها اعلام کردند من وابسته به هیچ فردی از گذشته نیستم. یک روزی در این وزارتخانه آقای وزیر بود الان دیگر نیست. عباس عراقچی، عباس عراقچی است نه ادامه مسیر فرد دیگری.

ارسال نظرات