۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۷۶۳۸۱۲

سیستان در بحران گرما و طوفان‌های ۱۲۰روزه/ زندگی دشوار شد

سیستان در بحران گرما و طوفان‌های ۱۲۰روزه/ زندگی دشوار شد
وزش طوفان گردوخاک با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر در شهرستان‌های منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان و گرمای شدید که طبق آمار زابل را در صدر گرم‌ترین شهرهای جهان قرار داده، شرایط زندگی مردم منطقه را دشوارتر از همیشه کرده است.

وزش طوفان گردوخاک با سرعت بالای 100 کیلومتر در شهرستان‌های منطقه سیستان شامل زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان و گرمای شدید که طبق آمار زابل را در صدر گرم‌ترین شهرهای جهان قرار داده، شرایط زندگی مردم منطقه را دشوارتر از همیشه کرده است.

در روزهای اخیر شهرستان زابل برای چندمین بار در هفته‌های گذشته در صدر گرمترین شهرهای جهان قرار گرفت و این در حالی است که قطع مکرر و روزانه برق شهرهای مختلف سیستان تحمل این گرما را برای مردم دشوارتر از هر نقطه‌ای از کره زمین کرده است.

بیشتر بخوانید

صبح امروز، یکشنبه، هم بنابر تصمیم مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان و کارگروه اضطرار آلودگی هوا، به‌دلیل وقوع طوفان گردوخاک و افزایش ریزگردها فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و بیمه‌های هفت شهرستان زاهدان، میرجاوه، زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز به‌جز مراکز خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی و درمانی از ساعت 6 صبح و پایان آن با سه ساعت تعجیل رأس ساعت 10  اعلام شد.

صدور هشدار سطح نارنجی در خصوص تداوم طوفان

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان هم با اشاره به صدور هشدار هواشناسی جوی نارنجی توسط این اداره‌کل از پیش‌بینی افزایش سرعت وزش بادهای 120روزه در شمال استان و تشدید بارش‌های موسمی برای جنوب استان خبر داد.

محسن حیدری گفت: از اوایل وقت امروز تا پیش‌ازظهر سه‌شنبه 28 تا 30 مرداد وزش باد شدید و گردوخاک، نقاط مستعد طوفان گردوخاک برای مناطق شمالی استان پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت احتمال افزایش غبار و وزش باد نسبتاً شدید برای زاهدان و مناطق شرقی استان وجود دارد. 

محسن حیدری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبارآلود شدن هوا توجه شود، از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری و از کار در ارتفاع پرهیز و از گلخانه‌ها محافظت شود.

فرماندار شهرستان زابل درباره قطعی‌های مکرر برق به خبرنگار تسنیم گفت: جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان داشتیم که در جلسه توافق شد شرایط شهرستان زابل را ویژه در نظر بگیرند و با توجه به دمای هوا قرار شده است اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام شود و در بحث قطعی‌های مکرر برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

زاهدان در غبار محو شد

حیدری اظهار داشت: وزش باد شدید تا بیشینه 108 کیلومتر در ساعت امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به 900 متر کاهش داد و در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به 86 کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا 900 متر کاهش داد. 

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای منشأ ریزگردها در زاهدان و مناطق شرقی استان مرز مشترک ایران، پاکستان و افغانستان است که طوفان بامداد امروز منطقه سیستان حرکت ریزگردها را تشدید کرد طوری که دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به 200 متر و ایستگاه هواشناسی میرجاوه به 300 متر کاهش داد.

وی بیان کرد: تا اواسط هفته در شمال استان وزش باد شدیدو گردوخاک گاهی طوفان گردوخاک رخ خواهد داد و طی این مدت در نواحی مرکزی وزش باد با شدت کمتر و غبارآلود انتظار می‌رود.

حیدری تأکید کرد: توصیه می‌شود به نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در زمان غبارآلود شدن هوا توجه شود. از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبارآلود شدن هوا خودداری شود، همچنین احتیاط در ترددهای جاده‌ای و محافظت از گلخانه‌ها و محصولات و پرهیز از کار در ارتفاعات توصیه می‌شود.

لغو پرواز چابهار - زاهدان- تهران در پی وقوع طوفان

خسروی مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار تسنیم گفت: امروز وضعیت نامناسب جوی به دلیل وقوع طوفان و بروز گرد و غبار منجر به لغو پرواز چابهار - زاهدان - تهران شد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: سیستان بحران گرما
ارسال نظرات