۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۷۶۴۰۵۶
حماس:

درباره عقب‌نشینی کامل نظامیان اسرائیلی و توقف جنگ کوتاه نمی‌آییم

درباره عقب‌نشینی کامل نظامیان اسرائیلی و توقف جنگ کوتاه نمی‌آییم
عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با تأکید بر اینکه هیچ عقب‌نشینی از مسائل اصلی مذاکرات در کار نیست، خبر داد که آمریکاییها قصد داشتند پیشنهاد جدیدی به آنان بدهند، ولی حماس ان را نپذیرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز شنبه تاکید کرد که حضور یک هیئت از این جنبش در قاهره، فقط برای اطلاع از نتایج مذاکراتی است که اخیراً بین مصر و هیئت رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

 بدران خبر داد که این هیئت هیچ گونه اختیاری در خصوص هیچ مسئله‌ای ندارد و اگر مسئله جدیدی پیش آید این هیئت به دوحه باز خواهد گشت و رهبران حماس را در جریان آن قرار خواهد داد تا در این زمینه تصمیم گیری کنند.

 وی ادامه داد: اطلاعات  ما حاکی از این است که هیچ مسئله جدیدی وجود ندارد؛ زیرا کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو خواستار توقف جنگ نیست و فقط برای کسب زمان بیشتر دست به فریبکاری زده است این باور ماست. ولی به خاطر ملت خود آماده هستیم به هر جایی برویم و از هرگونه پیشنهادی که در راستای مطالبات ملت ما باشد استقبال کنیم.

چرایی عزیمت هیأت حماس به قاهره

حماس ظهر امروز خبر داد هیأتی از اعضای این جنبش به ریاست «خلیل الحیه» به دعوت میانجیگران مذاکرات آتش‌بس غزه عازم مصر می‌شود . حماس گفت هدف از سفر اعضای این هیأت به قاهره اطلاع از نتیجه مذاکرات آتش‌بس است.

براساس گزارش‌ها، قرار است هیأت حماس عصر امروز عازم پایتخت مصر شود و با مقامات این کشور دیدار کند. حماس در ادامه اضافه کرد: «بر آمادگی خود برای اجرای توافقات صورت گرفته تاکید می‌کنیم و خواستار فشار بر اشغالگران، ملزم کردن آن‌ها و جلوگیری از سنگ‌اندازی در توافق هستیم.»

منابع خبری گزارش داده‌اند قاهره فردا میزبان نشست آتش‌بس غزه خواهد بود. «ویلیام برنز» سازمان سیا، «دیوید بارنیا» رئیس موساد، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در این نشست حضور خواهند داشت.

آتش‌بس غزه به علت شروط جدید نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به نتیجه نرسیده است. مهم‌ترین اختلاف در مذاکرات بر سر کریدور مرزی فیلادلفیا در جنوب نوار غزه و کریدور «نتساریم» در مرکز غزه است که رژیم اسرائیل خواهان حضور نیروهای خود در این دو محور است. مصر به عنوان میانجی این مذاکرات به همراه حماس، با حضور هرگونه نیروی اسرائیلی در نوار غزه مخالف هستند و اعلام کرده‌اند تمام نیروهای اسرائیلی باید از غزه خارج شوند.

بدران در ادامه تاکید کرد: مسئولان مصر با حماس تماس گرفتند تا عازم قاهره شوند اما نتانیاهو همچنان به دنبال سیطره نظامی بر گذرگاه نتساریم است؛ گذرگاهی که شمال نوار غزه را از جنوب آن جدا می‌کند. میانجیها نیز به ما گفته‌اند که پیشرفت‌های حاصل شده است به ویژه در خصوص نتساریم و اسرائیل موافقت کرده است که طی چند مرحله از آن خارج شود.

 وی در خصوص محور مرزی فیلادلفیا بین غزه و مصر نیز گفت: صهیونیست‌ها قصد دارند در این منطقه و در طول مرز بالغ بر ۱۲ کیلومتر و در عمق ۳۰۰ متر در داخل اراضی فلسطین باقی بمانند و فقط از یک نقطه عقب نشینی کنند این از نظر ما به صورت قاطع مردود است این در حالیست که گفته‌اند پرونده گذرگاه رفح هنوز مطرح نشده است ولی اسرائیلی‌ها موافقت کرده‌اند که یک گروه فلسطینی به جز حماس مدیریت آن را بر عهده داشته باشد.

 بدران همچنین تاکید کرد جنبش حماس بر مسائل اصلی غیر قابل مذاکره‌ای تاکید دارد، از جمله پایان یافتن جنگ، عقب نشینی ارتش اسرائیل به صورت کامل از نوار غزه و بازگشت آزادانه آوارگان به محل سکونت خود.

وی تصریح کرد: این موضع مورد توافق همه گروه‌های مقاومت به ویژه جهاد اسلامی و جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین است. ما به صورت بیهوده مذاکره نمی‌کنیم. از نظر سیاست داخلی نیز از همه گروهها در سطح ملی استقبال می‌کنیم. کما اینکه نمی‌پذیریم بدون هیچگونه امتیازی، نرمش نشان دهیم.

 این مقام حماس خاطرنشان کرد: نتانیاهو و تیمش همچنان به ادامه جنگ اصرار دارند؛ زیرا چاره دیگه چاره دیگری ندارند. ما نیز می‌دانیم که تیم او دچار اختلافات جدی شده است ولی همگی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که هرگونه توقف جنگ و امضای توافق به معنای شکست آنهاست.

وی در عین حال گفت: حماس در جریان مذاکراتی قرار گرفت که هفته پیش در دوحه برگزار شد و جزئیات را به صورت کامل بررسی کرده است، اما در عین حال نمی‌پذیرد که هیچ‌گونه برگه‌ای از سوی آمریکایی‌ها به آنان تحویل داده شود. ما نیز موضع خود را اعلام کردیم به همین دلیل مصری‌ها خودشان با اسرائیل گفتگو کردند و روز گذشته با ما تماس گرفتند و ما را در جریان توافق قرار دادند.

این رهبر حماس در پایان خاطرنشان کرد هیچ گونه تسلیم شدنی در کار نیست و از مسائل اصلی عقب نشینی نخواهیم کرد ولی هرگونه اصلاحی که در راستای توافق باشد و نیازمند نرمش باشد، انجام خواهیم داد.

ارسال نظرات