۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۷۶۴۰۵۸

روایت تک‌خطی پزشکیان از رویه همیشگی رهبری

روایت تک‌خطی پزشکیان از رویه همیشگی رهبری
سخنان مسعود پزشکیان پای تریبون مجلس از دیدار با رهبری در خصوص وزرای کابینه بیشتر یک روایت تک‌خطی و معطوف به برداشت‌های شخص رئیس‌جمهور بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سخنانی که مسعود پزشکیان رئیس جمهوری از دیدار خصوصی با رهبر معظم انقلاب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قبل از رای اعتماد نمایندگان به زبان آورد درواقع یک روایت از ارتباط رهبر انقلاب در همراهی با دولت‌ها بود. موضوعی که نه تنها در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته و رویه حمایتی و پشتیبانی رهبری از قوه مجریه بوده است.

این همراهی و پشتیبانی برای یک یا دو دولت و مختص دولت جدید و سیزدهم نبوده بلکه ایشان با توجه به کار سخت قوه مجریه همواره نقش حمایتی خود را بر سر دولت‌ها نگاه داشته‌اند و این نه تنها معنای تعیین و تکلیف برای آنان نیست بلکه حکم تسهیل و مساعدت دارد.

پس از این سخنان برخی از چهره‌های سیاسی چپ و راست با کنایه و مطایبه این قبیل سخنان که واگویه بخش دیدارهای خصوصی روسای دولت با رهبر انقلاب است را نقد کردند. نظر جمیع منتقدان این بود که بیان چنین روایت‌های یکسویه‌ای از دیدار خصوصی رهبری با روسای قوا پای تریبون، برداشت‌های مختلفی بوجود می‌آورد و بدخواهان آنرا در جهت تضعیف دولت تفسیر و بکار می‌گیرند. چه اینکه این سخنان یک برداشت و روایت تک خطی از دیدار با رهبر انقلاب بوده است. بیان یک طرفه آن هم در زمانی که مجلس قصد تصمیم گیری‌ داشته نیز تا حدودی تعجب‌آور بود و مناسب فضای مجلس نبوده است.

قطعا این روایت برای روسای جمهور گذشته تازگی نداشته و یادآور همراهی و مساعدت رهبر انقلاب با ایشان است، منتها افکارعمومی با توجه به جهت‌دهی‌های منفی برخی افراد ممکن است سوبرداشت‌هایی از واگویه این بخش خصوصی داشته باشند.

اینکه رهبر انقلاب از حضور وزیر زن حمایت می‌کنند و یا از گزینه‌ای که پیشترها برای بخش فرهنگ مطرح شده _ که ایشان همواره بر توجه بر این حوزه تاکید دارند_ سراغی می‌گیرند، یک اقدام مشورتی، تقویتی و بخشی از رویکرد رهبری در قبال همه دولت‌هاست. خصوصا در این شرایط که در یک فضای اضطرار بعد از شهادت "آیت الله سید ابراهیم رئیسی"  قوه مجریه بدون رییس جمهوری ماند، تشکیل سریع کابینه ارزش و اهمیت دو چندانی می‌یابد.

در گذشته روسای جمهور این ارتباطات را به خوبی حس کردند اما بنا بر مصالح سیاسی از روایت آن خودداری می‌کردند، هر چند شخصیت صادقانه رئیس جمهوری شاید منجر به بیان چنین مسائلی شده اما باید گفت که این روایت تک خطی و شخصی پزشکیان از ماجرای پشتیبانی رهبری است و تجربه‌های ابتدایی ارتباط با ایشان است و وی به زعم خود در بحبوحه رای اعتماد و بررسی وزرای پیشنهادی این موضوع را به عنوان گزینه‌ای مثبت مطرح کرده است.

در همین راستا، «حسن روحانی» رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم در مجلس از تاکید رهبر انقلاب در معرفی سریع وزرای دولت خود و تشکیل هر چه زودتر کابینه روایت کرده است که حاوی بخش تلخیص شده و حفاظت شده از ملاقات خصوصی با ایشان بوده است.

با این شرایط رهبر انقلاب نشان داده‌اند که همواره پشتیبان و همراه دولت‌ها برای اجرای امور مهم کشور هستند و پس از تشکیل دولت و رای اعتماد مجلس به تمامی کابینه که در فضای وفاق ملی و همکاری خانه ملت شکل گرفت، در بیاناتی که در صفحه مجازی رهبر انقلاب منتشر شد، ایشان بیان فرمودند با اینکه همواره بر مسئله فرهنگ تاکید می‌کنند اما اولویت امروز کشور در حوزه اقتصادی است که ماموریت اول دولت نیز سرو سامان‌دهی به این بخش زیربنایی است.

ارسال نظرات