۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۷۶۴۳۱۲

خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی رسالت مهم شهرداری مشهد

خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی رسالت مهم شهرداری مشهد
قائم مقام ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد در ضمن بیان برنامه های مجموعه مدیریت شهری برای روزهای پایانی ماه صفر، فعالیت در این زمینه را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جاوید کیانی معاون فرهنگی شهردار مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، گفت: مجموعه مدیریت شهری این روزها یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خود را انجام می‌دهد که خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی است.
وی افزود: مجموعه مدیریت شهری به طور کامل در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند و آمادگی خودشان را به حد مطلوب و اعلایی برای خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی می‌رسانند. شهر امام رضا(ع) و میزبان خیل عظیمی از زائرانی هستیم که از داخل و خارج کشور قصد سفر به شهر مشهد را دارند تا در روزهای پایانی ماه صفر در جوار حضرت رضا(ع) عرض ارادت خود را داشته باشند.
کیانی با بیان اینکه ما در ستاد دهه آخر صفر از اردیبهشت‌ماه تدابیر اولیه را برنامه‌ریزی کردیم، عنوان کرد: ما در ستاد به اتفاق همکاران نسبت به موضوعات سال گذشته آسیب‌شناسی انجام دادیم و تلاش کردیم اگر ایراداتی در خدمات‌رسانی در سال گذشته بوده را احصا کنیم. ستاد با تشکیل ۶ کمیته که به تایید شهردار رسید و اعضا و روسای کمیته‌ها مشخص شد شروع به کار کرد و توانستیم آسیب‌شناسی‌ها را رصد و تلاش کنیم و ایرادات را به حداقل برسانیم تا امسال شاهد میزبانی بهتری نسبت به سال گذشته باشیم.
قائم مقام ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد ادامه داد: چهار کمیته اصلی که بیشتر نمود دارند شامل کمیته تکریم و استقبال از زایران به ریاست آقای باغبان، کمیته حمل‌ونقل شهری به ریاست آقای عطارزاده، کمیته اطلاع‌رسانی به ریاست آقای شیخانی و کمیته خدمات شهری به ریاست آقای نجاری‌مقدم هستند. دو کمیته بازرسی و نظارت و کمیته حراست را داریم که فعالیت‌های همکاران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. دبیر ستاد آقای بامشکی هستند. اگر جایی نیاز به تدابیر و دستور شهردار باشد، به استحضار ایشان می‌رسانیم و ورود مستقیم خواهند داشت.
وی اضافه کرد: کمیته‌ها از اردیبهشت فعالیت خود را به صورت غیر رسمی آغاز کردند. دستورالعملی به کمیته‌ها ابلاغ شد و به استحضار شهردار رسید. از اردیبهشت تا الان جلسات منظمی با اعضای کمیته‌ها داشتیم و همچنین چهارشنبه‌ها ۶ صبح جلسه ستاد به ریاست شهردار برگزار شده که شهرداران مناطق و معاونان شهردار به فراخور موضوعات حضور پیدا کردند.

کیانی با اشاره به اینکه در کمیته خدمات شهری آماده‌باش صددرصدی نیروهای پاکبان با فعالیت پنج هزار و ۸۰۰ پاکبان در سه‌شیفت کاری را داریم، تصریح کرد: برخی از پاکبانان تازه از کربلا برگشتند و در آنجا مشغول خدمت‌رسانی و نظافت شهر نجف بودند. سه استقبال از این پاکبانان توسط اعضای شورا، شهردار و معاونین ایشان در فواصل زمانی صورت گرفت. انجام رفت‌وروب و شست‌وشوی معابر با اولویت معابر منتهی به حرم و ورودی‌ها سطح شهر را در دستور کار قرار دادیم. شهر مشهد یکی از شهرهای تمیز کشور و حتی خاورمیانه عنوان می‌شود که این ماحصل زحمات تمام همکاران در مجموعه مدیریت شهری است.
قائم مقام ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: استقرار ۳۱ دستگاه ماشین حمل پسماند خشک در منطقه ثامن و مبادی ورودی شهر، جانمایی بیش از ۴۲ ایستگاه وضوخانه در مبادی منتهی به حرم، آماده‌باش صددرصدی آتش‌نشانان با ۱۵۰ نیروی عملیاتی در هسته مرکزی شهر به صورت مستمر و ۲۴ ساعته و اضافه شدن چشمه‌های بهداشتی و حمام‌های سیار با محوریت منطقه ثامن و حریم حرم از دیگر فعالیت‌های این کمیته است.
وی بیان کرد: در کمیته تکریم و استقبال از زائران تجهیز و آماده‌سازی بیش از ۴۹ مرکز اسکان موقت با ظرفیت بیش از ۶۳ هزار نفر شب در اطراف حرم را انجام دادیم. اگر شرایط خارج از پیش‌بینی‌های صورت گرفته باشد، مکان‌هایب مانند نمایشگاه بین‌المللی را داریم که به دستور شهردار می‌توانیم در اختیار زائران قرار دهیم.
کیانی افزود: هشت ایستگاه استقبال از زائران پیاده و سواره در مبادی ورودی، راه‌آهن، پایانه مسافربری، محور نشابور، قوچان، سرخس و کلات راه‌اندازی شده است. در برپایی بیش از ۳۰۰ ایستگاه صلواتی در مسیرهای منتهی به حرم مشارکت داشتیم. ارائه خدمات در ۱۵ پایگاه راهنمای زائر و فضاآرایی و اکران شهری با محتوای دهه آخر صفر را نیز داریم.
قائم مقام ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد گفت: در کمیته حمل‌ونقل مهم‌ترین موضوعات تقویت سرویس‌دهی ناوگان اتوبوسرانی در سه روز پایانی ماه صفر است که رایگان خدمات‌رسانی خواهند کرد و به صورت شبانه‌روزی ۱۱ خط فعال خواهد شد. تقویت سرویس‌دهی، افزایش سرویس‌دهی در خط یک و دو قطار شهری و افزایش ساعت خدمات‌دهی در سه روز آخر صفر را نیز در برنامه داریم.
وی ادامه داد: ۱۳ پارکینگ موقت را در کنار ۲۴ پارکینگ ثابت برنامه‌ریزی کردیم. تلفن ۳۷۰۴۵ با پیش‌شماره ۰۵۱ برای رفاه حال زائران در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. زائران حتما برنامه‌ریزی داشته باشند که در حین سفر دچار مسائل و مشکلات نشوند.

سید جلیل بامشکی، دبیر ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد نیز گفت: آنچه در‌ کارگروه ملی زیارت مصوب شده این بوده که برخی شهرهای اطراف و‌ کلان‌شهرها را برای کمک در بخش‌های مختلف معین کردند، معین شهرداری مشهد نیز شهرداری تهران است.

وی افزود: مصوبات کارگروه ملی زیارت باید از طریق استانداری پیگیری شود و شهرداری تهران نیز همکاری داشته است. از سال گذشته دبیرخانه شهرهای زیارتی را با محوریت مشهد مقدس راه‌اندازی کردیم، با شهرداری‌های کلان‌شهرها و شهرهای استان مکاتبه داشتیم و از آن‌ها برای خدمت‌رسانی به زائران دعوت کردیم.

بامشکی ادامه داد: به دلیل اینکه رویکرد ما مردمی‌سازی جریان میزبانی از حضرت رضا(ع) است، درخواستی که از شهرهای دیگر داشتیم این بود که مشابه رویداد اربعین بیشتر مردم حضور پیدا کنند. برخی شهرها درخواست دادند و برای آن‌ها در اطراف حرم موکب پیش‌بینی کردیم که قرار است حضور پیدا کرده و خدمات‌رسانی کنند.

دبیر ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد بیان کرد: ایستگاه‌های استقبال از زایر در مبادی ورودی شهر از مسائل ما بود، با توجه به تجربیاتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم برخی محورها را متولی‌گری نکنیم تا حضور تشکل‌های مردمی پررنگ‌تر شود.

وی در خصوص پیش‌بینی حضور زائران در سه روز آخر صفر عنوان کرد: ما‌ متولی این موضوع نیستیم اما بیش از ۶ میلیون زائر برای سه روز پایانی صفر پیش‌بینی شده است.

بامشکی تصریح کرد: هدف اصلی ما مردمی‌سازی و ارتقای فرهنگ میزبانی است و همه اقدامات برای این انجام می‌شود تا سال به سال شاهد باشیم نقش مردم پررنگ‌تر و نقش دستگاه‌های خدمات‌رسان کمرنگ‌تر شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات