۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۷۶۴۷۵۸
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری بررسی کرد؛

جهان‌بینی اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر آن

جهان‌بینی اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر آن
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در هفتاد و چهارمین جلسه «جهاد تبیین» به بررسی «جهان‌بینی اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر آن» پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در هفتاد و چهارمین جلسه «جهاد تبیین» و پنجاه و ششمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه»، که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، به بررسی «جهان‌بینی اسلام و نظام سیاسی مبتنی بر آن» پرداخت.
 
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با بیان اینکه نقطه مقابل جهان‌بینی اسلام، جهان‌بینی لیبرالیسم است، گفت: همه جنگ، بین این دو جهان‌بینی است، یعنی هرچه اسرائیل بمباران و جنایت می‌کند، بر مبنای همین جهان بینی است، نمود این دو تفکر کاملاً قابل مشاهده است. علی الدوام پرچمداران اصلی لیبرالیسم غربی فریاد می‌زنند که اسرائیل حق دفاع از امنیت خودش را دارد که این بر پایه تفکر جهان بینی لیبرالیسم است.
 
وی افزود: پس فلسطین چه می شود؟ از نظر آنان حق ندارد از خود دفاع بکند، چرا؟ چون پارلمان اروپا اینگونه رای داده است و قانونی است که آن ها وضع کرده اند، پس خدا چه می شود، آیا خدا راضی است؟ می‌گویند مگر شما متحجر هستید که از خدا نام می برید، کلاً خدا را کنار بگذارید. تمام دعوا بین این دو جهان‌بینی است. به عبارت دیگر، این جنگِ جهان بینی‌ها است، که خودش را بر روی زمین اینگونه نشان می‌دهد. یعنی شورای امنیت صد در صد مدافع اسرائیل و اوکراین می‌شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اظهار داشت: خیلی عجیب است دو تا جنگ است، که این جا همه روسیه را زیر سوال می برند که به اوکراین حمله کرده است و از طرف دیگر فلسطین را می‌کوبند، زمانی که جهان بینی‌ها روی زمین می آیند می‌شود همین وضع موجود، طوری که حتی متفکرین خود آن ها به این دوگانگی معیارها در حقوق بشر اذعان و اعلام می‌کنند که نمی‌شود اینگونه رفتار کرد، بحث حقوق بشر را یا باید برای همه مطرح کنیم یا برای هیچکس عنوان نشود، حقوق بشر را در جنگ روسیه یک نوع بیان می‌کنند و ضد آن را در مورد فلسطین مطرح می‌کنند.
 
وی ادامه داد: بی‌‌گمان نظام سیاسی برآمده از این جهان‌‌بینی، از آن جهت که می‌‌خواهد برپایه اسلام راستین، اِعمال حاکمیت کند و در تنظیم روابط اجتماعی شهروندانِ خود که معتقد و پای بند به این جهان‌‌بینی هستند، بر مبنای شریعت اسلام دخالت کند، حدود و مرزهای مشخصی را برای آزادی شهروندان جامعه وضع نماید و در نهایت سعادت دنیا و آخرت انسان‌‌های تحت حاکمیت خود را تضمین نماید، لذا باید مشروعیت خود را از ناحیه خداوند دریافت نماید، دین خدا را مبنای اقدامات خود قرار دهد و در چارچوب شریعت اسلامی به برآوردن حقوق و آزادی‌‌های مشروع شهروندان اقدام نماید. بر پایه این جهان‌‌بینی، هیچ نظام سیاسی، و حاکمیت و ولایت هیچ شخصی و در هیچ حوزه‌‌ای منهای حاکمیت خداوند، از مشروعیت برخوردار نخواهد بود.
 
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اظهار داشت: ما وقتی بر اساس جهان‌‌بینی اسلامی حرکت می کنیم، نه فقط نظام سیاسی ما شکل خاصی می‌گیرد، بلکه نظام تربیتی، آموزشی و نظام اقتصادی ما هم شکل خاص به خود می‌گیرد. در نظام دفاعی یک مرتبه ولی فقیه اعلام می‌کنند که ساختن بمب اتم حرام است و این یک شکل خاصی از نظام دفاعی است، حتی معنای کلمات هم عوض می‌شود. سیاست در این نظام یک تعریف خاص و در جهان‌‌بینی لیبرالیسم یک معنای دیگری دارد. سیاست در لیبرالیسم یعنی شیطنت و فریبکاری، و به تعبیر امام(ره) یعنی پدر سوخته بازی.
 
 وی یادآور شد: زمانی که برای بار اول امام(ره) را دستگیر کرده و ایشان در زندان بودند، پاکروان رئیس وقت ساواک، آمد و به ایشان گفت که حیف شما نیست؟ سیاست یعنی پدر سوخته بازی و شیطنت، شما برای چه در سیاست دخالت می‌کنید؟ امام(قدس سره) در پاسخ گفتند: «سیاست به این معنایی که شما می‌گویید ‎‏مال شماست»، ما پیگیر سیاست دیگری هستیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اذعان نمود: حاکم طبق نظام‌های لیبرالیستی، در نظر اکثر مردم جهان یعنی یک آدم خون‌خوار، مشروب‌خوار و سرمایه‌دار با کلکسیونی از ماشین‌های مختلف، مانند رئیس‌جمهورهای آمریکا که جزو کلان سرمایه‌داران غربی هستند، اما در جهان‌بینی اسلامی، حاکم یعنی زاهدترین، با تقواترین و پاک‌ترین انسان‌ها، که می شود پشت سر این حاکم نماز خواند، که جداً انسان لذت می برد. در آن جهان‌بینی اگر حاکم، مشروب‌خوار و قمارباز نباشد نمی‌تواند حاکم باشد، ولی در جهان بینی اسلامی، حاکم می شود امام معصوم، کامل‌ترین انسان عصر خودش. در این دو جهان‌بینی همه چیز فرق دارد. کلمات، مفاهیم، نظام‌ها، حکومت و حتی قوانینی که وضع می شود با یکدیگر صد و هشتاد درجه فرق دارند، مثلاً در جهان‌بینی لیبرالیسم، هم جنس‌بازی تصویب می‌شود ولی در جهان‌بینی اسلامی، ضد آن تصویب می شود.
 
وی اضافه کرد: افزون بر این، بر مبنای همین جهان‌‌بینی، نه فقط نظام سیاسی شکل و ساختاری دیگر پیدا می‌‌کند، که حتی برخی از اصطلاحات مرتبط با حوزه حکومت نیز تعریفی دیگر پیدا می‌‌کنند. از باب مثال، تعریفی که امام خمینی(قدس سره) از واژه «سیاست» عرضه می‌‌کنند هم عرصه حیات مادی و هم عرصه حیات معنوی و به تعبیر دیگر هم حیات دنیایی و هم حیات اخروی شهروندان را شامل می‌‌شود.
 
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) خاطرنشان کرد: این در حالی است که بر مبنای جهان‌‌بینی لیبرالیسم «سیاست» فقط جنبه مادی و حیات دنیایی انسان را شامل می‌‌شود، یعنی همان بُعد حیوانی انسان که هیچ ارتباطی با عرصه حیات اُخروی و ابعاد معنوی انسان نخواهد داشت.
ارسال نظرات