۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۷۶۴۷۷۵
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

باید امتحانات حوزه‌های علمیه به صورت فهمی باشد؛ نه تستی/ تاکید بر کاهش مواد درسی حوزه‌های علمیه

باید امتحانات حوزه‌های علمیه به صورت فهمی باشد؛ نه تستی/ تاکید بر کاهش مواد درسی حوزه‌های علمیه
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهمیت درک فهمی علوم حوزوی از سوی طلاب و فضلای حوزه بر لزوم کاهش مواد درسی حوزه های علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1403 - 1404 حوزه های علمیه که با حضور اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، مدیر و معاونان حوزه های علمیه، اساتید، طلاب و فضلا صبح امروز در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد با اشاره به این که در جهان دو نوع آموزش وجود دارد اظهار داشت: حق آموزش امری محترم است؛ اما شرایطی دارد که باید در حوزه های علمیه نیز به آن توجه شود.

وی افزود: در گذشته اساتید به صورت انتصابی بودند و اگر بخواهیم از وجود همه استفاده شود، براین امر تاکید می کنیم که باید اساتید در حوزه های علمیه به صورت انتخابی باشند؛ نه به صورت انتصابی.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: باید طلاب و فضلای حوزه های علمیه قبل از درس، پیش مطالعه کنند و بعد از تدریس نیز با همدیگر درس و بحث داشته باشند؛ همچنین باید این ویژگی ها همچون گذشته مورد تاکید حوزه های علمیه قرار گرفته و این سنت ها حفظ شوند.

این مرجع تقلید بیان داشت: باید مواد درسی در حوزه های علمیه کمتر از مواد درسی دانشگاه ها باشد؛ چنانکه در گذشته نیز چنین بوده است تا طلاب، دروس مورد تخصیص را به خوبی درک و دریافت کنند.

وی با بیان این که باید تمرکز حوزه های علمیه بر امتحان فهمی طلاب و دوری از آزمون های تستی باشد، تاکید کرد: باید امتحانات حوزه های علمیه به صورت فهمی باشد نه تستی؛ چنانکه علمای گذشته نیز چنین بوده اند؛ زیرا در صورت تستی بودن آزمون ها با آسیب های بسیاری مواجه خواهیم شد.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: برخلاف خروجی دانشگاه ها، اما حوزه های علمیه باید در عرصه تعلیم و تبلیغ فعالیت داشته و بر این موارد تمرکز کنند. اگر بخواهیم قوت و قدرت حوزه های علمیه را حفظ کنیم باید به این ویژگی ها توجه داشته باشیم.

ضرورت تربیت مبلغان برجسته در حوزه های علمیه

این مرجع تقلید تاکید کرد: امروز در کشور نیاز به وجود مبلغ در سطح بالا داریم و باید مسئله مبلغ در حوزه های علمیه مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر ذوق ها و استعدادهای طلاب و فضلای حوزه در هنگام تحصیل توجه ویژه شود.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: طرح مسائل مستحدثه در حوزه های علمیه خوب است؛ اما اگر مسائل دینی مستند و خوب فهمیده نشوند، در مسائل مستحدثه نیز موفق نخواهیم شد.

این مرجع تقلید با اشاره به نقش مبلغان در انقلاب اسلامی با وجود تصمیم و تلاش شاهان پهلوی بر غربی سازی مردم ایران خاطرنشان کرد: رای ۹۸درصدی مردم ایران به انقلاب اسلامی حاصل نقش آفرینی حوزه های علمیه و تبلیغ در میان مردم بود.

سعید چراغی
ارسال نظرات