۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۷۶۴۹۹۹

معنویت رضوی چاشنی جشنواره آموزشی کودکان

معنویت رضوی چاشنی جشنواره آموزشی کودکان
عضو شورای سیاست گذاری وزارت آموزش و پرورش مهمترین هدف برگزاری جشنواره آیمت و ریاضیات خلاق در مشهد را استفاده از فرصت معنوی حضور در جوار ملکوتی امام رضا(ع) و آشنایی کودکان با این فضا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، پنجمین دوره جشنواره کشوری آیمت و دومین جشنواره کشوری ریاضیات خلاق در مشهد با حضور بیش از هزار فراگیر کودک و خانواده های آنان از سرتاسر کشور برگزار شد.

مسعود زاده باقری، عضو شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری وزارت آموزش و پرورش ضمن توضیح آیمت و سیمس به بیان سابقه ای از برگزاری این جشنواره در کشور و گزارشی مختصر از فعالیت ها در این زمینه پرداخت.

وی به اشتغال زایی حدود سه هزار نفر در کشور از سوی موسسه آموزشی عطرک اشاره کرد و گفت: ایجاد یک شغل پایدار در کشور اکنون حدود یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و ما افتخار می کنیم که در بخش های مختلف افراد زیادی در زمینه آموزش در کشور با ما همکاری دارند.

وی با اشاره به رده بندی کودکان به سنین 3 تا 7 سال و 7 تا 13 سال  و بالای 13 سال برای آموزش و حضور در این جشنواره از شرکت هزار و هفتصد نفر از 44 شهر کشور خبر داد که گلچینی از 36 هزار داوطلب شرکت در این جشنواره بودند.

زاده باقری در بیان اهداف این دورهمی علمی گفت: حضور در جشنواره یک فرصت مغتنم و مستوفی برای کودکان عزیز است تا مراسمات گروهی را تجربه کنند و عزت و حرمت و اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا کند.

وی هدیه شادی و نشاط و لبخند به کودکان و نونهالان را که برکات زندگی هستند یکی دیگر از اهداف دانست و به فرصت ناب تعاملات بین بچه ها در این جشنواره برای رشد و بالندگی ناشی از کسب تجربه از این رویداد فرهنگی علمی را به عنوان هدفی دیگر مطرح کرد.

زاده باقری با اشاره به حدیث شریف « العِلمُ مِنَ الصِّغَرِ كالنَّقشِ في الحَجَرِ» از امام علی(ع) به اهمیت دوره خردسالی در آموزش دیدن و تشکیل شخصیت و نیز زمینه سازی موفقیت آینده کودکان با برنامه ریزی و توجه به این دوران میسر دانست و با انتقاد از غیر رسمی بودن دوره پیش دبستانی در ایران از توجه کشورهای پیشرفته به این موضوع سخن گفت:

وی پرورش مهارت های دوستی و رفاقت برای کودکان و کاهش اضطراب را نیزاز اهداف این جشنواره برشمرد و به لزوم همراهی بزرگترها با کودکان در ناآگاهی ها و در بازی و مسائل مختلف تربیتی اشاره کرد.

وی تعامل نماینده های سیستم آموزش کشور با هم و مشارکت فکری مدرسان و نیز ارتباط دوسویه علمی را از اهداف برگزاری جشنواره دانست و از تفاوت این دوره با سایر دورها که در ارومیه و شیراز و کیش برگزار شده سخن گفت.

زاده باقری یکی از مهم ترین اهداف برگزاری جشنواره در مشهد را بار معنوی این رخداد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام عنوان کرد و گفت: حضور در این بارگاه سبب آشنایی کودکان با این فضای معنوی می شود از همین رو سال آینده نیز جشنواره در مشهد برگزار می شود.

وی از مزیت های کار در زمینه آیمت و سیمس را از بین بردن ترس از ریاضی، آموزش به شیوه نوین غیر مستقیم و نامحسوس و از بین بردن شکافی که قبلا بین شاگرد و معلم وجود داشته و نیز قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب و برداشتن موانع خلاقیت در کنار بازی و شعرخوانی و انتقال‌ مفاهیم پایه بر این اساس دانست که محوریت با کودک و هدایتگری با معلم است.

زاده باقری با اشاره به حضور یک روحانی برجسته و خوش فکر در موسسه عطرک برای رصد فرهنگی و دینی از برگزاری دوره های دانش افزایی دینی برای تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی آن سخن گفت و به بومی سازی محتواهای موجود در این زمینه با استفاده از نماد های دینی و هماهنگ با فرهنگ ایرانی تاکید کرد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات