۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۷۶۵۲۰۹
سردار جعفرآبادی:

ماهواره‌بر «قائم-۱۰۵» و ماهواره «نور-۴» تا سال آینده پرتاب می‌شوند

ماهواره‌بر «قائم-۱۰۵» و ماهواره «نور-۴» تا سال آینده پرتاب می‌شوند
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: زیرسیستم‌ها و ماژول‌های ماهواره‌بر «قائم-۱۰۵» در حال تست است و طی یک سال آینده اولین پرتاب تحقیقاتی خود را انجام خواهد داد. همچنین؛ ماهواره نور-۴ نیز تا یک‌سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما با اشاره به پرتاب موفق ماهواره «چمران-1» گفت: پرتاب امروز یک ویژگی منحصربه‌فرد داشت چون یک پروژه چندوجهی بود. 

وی افزود: کارفرمای این پروژه سازمان فضایی ایران است که متعلق به دولت است، ماهواره‌بر توسط سپاه پاسداران ساخته شده و ماهواره توسط شرکت صاایران متعلق به وزارت دفاع ساخته شده است.

اهمیت هم‌افزایی در حوزه صنعت فضایی

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ‌ پژوهشگاه فضایی ایران متعلق به دولت ناظر این پروژه بوده است و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در ساخت زیر سیستم‌های ماهواره‌بر و ماهواره حضور داشته‌اند.

وی گفت: این موارد نشان‌دهنده این است که همه ارکان اصلی فضایی در بخش‌های کشوری و لشکری نقش داشته‌اند و نشان داد که اگر همدلی و هم‌افزایی در همه بخش‌ها وجود داشته باشد، دستاوردهای ما نه‌تنها جمع نمی‌شود بلکه در یکدیگر ضرب شده و ما به یک محصول و دستاورد کارآمد خواهیم رسید که امروز شاهد آن بودیم.

سردار جعفرآبادی افزود: ‌پرتاب امروز نشان داد که اگر همدلی وجود داشته باشد می‌توان در عین کثرت به وحدت رسید.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: این پرتاب یک پیام دیگر هم داشت که در پیام سرلشکر سلامی نیز به آن اشاره شده بود، این است که با وجود همه محدودیت‌ها تحریم‌ها و تهدیدات موجود فعالیت‌های فضایی کشور نه متوقف شده و نه کند شده است بلکه امروز شاهد هستیم که پیشرفت‌های شگرفی در این بخش در حال رخ‌دادن است.

نحوه عملکرد ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰»

سردار جعفرآبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر همکاری دولت و سپاه پاسداران در حوزه فضایی عنوان کرد: سپاه پاسداران در حوزه فضایی بلکه در همه حوزه‌های سازندگی، اقتصادی و مردم‌یاری همواره به دولت کمک می‌کند.

وی ادامه‌ داد: یک همکاری خوب در حوزه فضایی در دولت سیزدهم آغاز شده و ما با ماهواره بر قائم ۱۰۰ اولین پرتاب را برای دولت انجام دادیم که ماهواره ثریا را به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب کرد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» و ویژگی‌های آن عنوان کرد: این ماهواره بر یک ماهواره بر سوخت جامد سه‌مرحله‌ای است که مرحله اول آن ۷۰ ثانیه زمان نیاز دارد.

وی افزود: موتور مرحله اول پس از ۷۰ ثانیه جدا شده و موتور دوم وارد مدار می‌شود. همه این اتفاقات در ۹ دقیقه رخ داد، در مرحله بعد موتور مرحله سوم روشن شد. سپس جدایش ماهواره به شکل کاملاً آرام و با نوازش ماهواره در مدار زمین انجام شد.

تاکید پزشکیان بر تداوم پرقدرت مسیر صنعت فضایی

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه همکاری دولت چهاردهم در حوزه فضایی تصریح کرد: باید قبل از همه از دولت سیزدهم تشکر کنیم و به روح بلند شهید رئیسی و شهدای خدمت درود بفرستیم.

به گفته وی، شهید رئیسی کسی بود که پس از یک دوره رکود در صنعت فضایی ایران دوباره این چرخ را به حرکت درآورد و درخت فضایی ایران مجدداً شکوفا شد.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: با افتخار پرتاب امروز را به نوبه خود به رئیس‌جمهور عزیزمان جناب آقای دکتر پزشکیان تقدیم می‌کنم. ایشان از چهره‌های دانشگاهی و نخبگان علمی هستند و اتفاقاً حوزه فضایی محلی است که نخبگان و عاشق پیشرفت و فناوری کشور هستند در آن حضور دارند.

وی افزود: فکر می‌کنم یک درک متقابل خوب بین حوزه فضایی و تفکرات رئیس‌جمهور عزیزمان وجود دارد و ان‌شاءالله امیدواریم نهضتی که در حوزه فضایی در دولت سیزدهم آغاز شده در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصریح کرد: سردار حاجی‌زاده اخیراً جلسه‌ای را خدمت آقای پزشکیان داشتند و فرمودند که آقای پزشکیان دغدغه این کار را دارند و بسیار تأکید کردند که فعالیت‌های فضایی کشور باقوت ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم شتابی که طی سه سال اخیر در حوزه رشد فضای کشور شاهد هستیم نه‌تنها کاسته نشود بلکه در سال‌های آتی نیز به آن افزوده شود.

مزیت‌های ماهواره‌بر قائم- ۱۰۰

سردار جعفرآبادی با اشاره به توانمندی ماهواره‌بر «قائم - ۱۰۰» اظهار کرد: این ماهواره بر عملکرد موفقیت‌آمیزی را در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم به ثبت رساند. امروز نیز ماهواره‌بر قادر بود تا ماهواره چمران ۱ را در ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری قرار دهد ولی نیاز مأموریتی ماهواره حضور در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری بود.

وی افزود: این ماهواره بر قادر است ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرمی را نیز به فضا پرتاب کند و در مدار زمین قرار دهد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به مزیت‌های ماهواره بر قائم ۱۰۰ عنوان کرد: اکنون ماهواره‌بر بسیار ارزان در اختیار داریم که وزن آن با ۱۸ تُن بسیار سبک است. علت این است که از تکنولوژی روز و الیاف کامپوزیتی بسیار سبک استفاده کرده به همین دلیل جثه و وزن آن کوچک شده است.

وی افزود: لذا؛ یک ماهواره بر تاکتیکی است به نحوی روی یک خودرو قرار می‌گیرد و شما در صورت نیاز می‌توانید ماهواره را از هر نقطه داخل یا خارج کشور به فضا پرتاب کنید.

امکان تولید ماهواره‌بر قائم- ۱۰۰ کمتر از یک ماه

وی افزود: سادگی ساختار ماهواره بر این امکان را فراهم می‌کند که ولید آن بسیار آسان انجام شود. یعنی اگر اراده‌ای وجود داشته باشد زیر سیستم‌های آن وجود دارد و در فرایند تولید قرار گرفته است. این ماهواره بر در کمتر از یک ماه امکان آماده‌شدن را دارد و می‌تواند به پرتاب برسد.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: وجود ماهواره بر قائم ۱۰۰ این امکان را به ما می‌دهد تا هیچ مشکلی در پرتاب ماهواره‌های زیر ۸۰ کیلوگرم نداشته باشیم. یعنی هر ماهواره‌ای که آماده شود بلافاصله توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرتاب خواهد شد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران استفاده از ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ را گام بعدی این نیرو در حوزه فضا عنوان کرد و افزود: زیرسیستم‌ها و ماژول‌های ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ در حال تست است و طی یک سال آینده اولین پرتاب تحقیقاتی خود را انجام خواهد داد.

«قائم-۱۰۵» و «قائم-۱۲۰» دستاوردهای آینده سپاه در حوزه فضا

وی ادامه داد: این ظرفیت ۸۰ کیلوگرمی که اکنون در اختیار داریم با یک رشد به ۲۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر بتوانیم به قابلیت پرتاب ماهواره‌ها تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم دست پیدا کنیم می‌توانیم درصد بالایی از ماهواره‌ها را با قائم ۱۰۵ در مدار قرار دهیم.

سردار جعفرآبادی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر در حوزه فضا تاکید کرد: هم وزارت دفاع در این حوزه فعالیت می‌کند و هم در نقشه راه سپاه پاسداران نیز پس از «قائم-۱۰۵» ماهواره بر ۴ مرحله «قائم-۱۲۰» را خواهیم داشت که قادر است چند صد کیلومتر را در مدار پایین قرار دهد.

به گفته وی، فکر نمی‌کنم که هیچ ماهواره‌ای سنگینی وجود داشته باشد که این ماهواره‌بر نتواند آن را در مدار قرار دهد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران امیدواریم که این خواسته به حق رهبر انقلاب را اجابت کنیم و این ماهواره‌بر برای اولین‌بار به مدار ۳۶ هزار کیلومتر صعود کند. این مدار بسیار مدار ارزشمندی است که برای ماهواره‌های مخابراتی استفاده می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد.

ماهواره نور-۴ تا سال آینده پرتاب می‌شود

سردار جعفرآبادی با اشاره به برنامه‌های فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران تاکید کرد: ما در سلسله پرتاب ماهواره‌های نور تا یک سال آینده ماهواره نور-۴ را به فضا پرتاب خواهیم کرد که تکمیل شده و ویرایش پیشرفته ماهواره نور ۳ است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با بیان اینکه ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ اولین پرتاب جمهوری اسلامی ایران را از پایگاه فضایی چابهار انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: ساخت فاز اول پایگاه فضایی چابهار به همت دولت سیزدهم انجام شد و ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ به علت تاکتیکی بودن به راحتی می‌تواند در آنجا حضور پیدا کند.

وی افزود: لذا؛ ما می‌توانیم در زاویه‌ای ماهواره را پرتاب کنیم که به مدار خورشید آهنگ برسیم که یک مدار بسیار کاربردی است.

ارسال نظرات