۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۶۵۹۳۴
فندرسکی مطرح کرد؛

نگاه متعالی امام راحل به فضای جنگ تحمیلی

نگاه متعالی امام راحل به فضای جنگ تحمیلی
استاد دانشگاه با تاکید براینکه امام(ره) به لحاظ مفهومی، فضای حاکم بر جنگ را با نگاه متعالی مشاهده کردند، گفت: امام(ره) نگاه تمدنی به جنگ داشتند و جنگ را بر خلاف استراتژی طراحان جنگ به نبرد حق و باطل تقسیم کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، مهدی فندرسکی استاد دانشگاه در نشست علمی ترویجی "سیره مدیریتی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس" از سلسله نشستهای جهاد مقدس که در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، ضمن بیان اینکه مواجه امام(ره) با بحران جنگ تحمیلی در سه‌لایه قابل‌تحلیل است، اظهار داشت: امام(ره) در مواجهه با مسئله دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی به‌عنوان یک بحران از طمأنینه و اطمینان خاصی برخوردار بودند و شناخت عمیقی از این رویداد داشتند، شناخت جغرافیایی ایران به لحاظ اهمیتی که دارد و مکتبی که بر این کشور حاکم است در مدیریت بحران جنگ بسیار موثر است.

استاد دانشگاه با تاکید براینکه امام(ره) به لحاظ مفهومی، فضای حاکم بر جنگ را با نگاه متعالی مشاهده کردند، گفت: امام(ره) جنگ را فراتر از نگاه قومی و زبانی دیدند و نگاه تمدنی را در نظر گرفتند و  بر خلاف استراتژی طراحان جنگ برنامه ریزی کردند تا جنگ به لحاظ مفهومی به جنگ حق و باطل و مستضعفین و مستکبرین تقسیم شود.

نگاه متعالی امام به فضای جنگ تحمیلی

فندرسکی تداوم دامنه اختلافات بین ملت ایران و ملت عراقی که به لحاظ مرز تمدنی یکی هستند را از نقشه‌های دشمن خواند و افزود: اگر امام(ره) جنگ را مدیریت نمی کرد امروز به‌جای اربعین دامنه اختلافات بر سر جغرافیای کشورها ادامه پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه امام(ره) به لحاظ میدانی شناخت ملت ایران نسبت جنگ را به سمت دشمنی آمریکا و شوروی پیش بردند، گفت: امام(ره) در تعبیری فرمودند امروز دست آمریکا از آستین عراق بیرون‌آمده است و رسماً رژیم بعث و صدام به‌عنوان مزدور و دست‌پرورده آمریکا به جمهوری اسلامی حمله نظامی کرد؛ به تعبیر دقیق‌تر امام(ره) میدان نبرد را به دوگانه مکتب انقلاب اسلامی و استکبار جهانی تبدیل کردند و به دیگران فهماندند که  شوروی با اجازه آمریکا در جنگ به صدام کمک کرد.

استاد دانشگاه با تاکید براینکه امام(ره) شناخت تاریخی دقیقی نسبت به رفتار استکبار جهانی داشتند، یادآور شد: فضای رعب و وحشت ناشی از توازن تسلیحاتی بر اساس سلاح هسته‌ای و تکنولوژی‌های جدید برای برقراری نظام جدید بعد از جنگ جهانی دوم به کشورهای جهان القا شد و این رعب از طرف شوروی و آمریکا ایجاد شد؛ کشورهای دنیا به حوزه استعمار نوین شوروی و آمریکا تقسیم شدند و تقریباً تصور اینکه کشوری بتواند بدون وابستگی به شوروی یا آمریکا مستقلا اداره شود محال بود، این مطلب القا شد که کشورها بدون وابستگی به یکی از ابرقدرت‌ها قادر رفع بحران ها نیستند.

وی یادآور شد: امام(ره) باتوجه‌ به شناختی که نسبت به رفتار و عملکرد کشورهای استعماری داشت، رعب و وحشت ناشی از جریان تبلیغاتی حاکم بر فضای بین‌الملل را به مضحکه گرفتند و خودباوری و خوداتکایی را در ملت ایران تقویت کردند تا به‌راحتی در برابر قدرت‌های استکباری بایستند.

نگاه متعالی امام به فضای جنگ تحمیلی

فندرسکی با تاکید براینکه امام(ره) حامل یک مدیریت جدید در عرصه دفاع مقدس بودند، ابراز کرد: امام(ره) در بحث مدیریت بحران در ساحت سیاسی بسیار فعال عمل کردند و کاملاً با تسلط خاص به‌دوراز انفعال جنگ را مدیریت کردند تا جایی که امام(ره) یک سال بنی‌صدر را در حوزه سیاسی و میدانی تحمل کردند؛ زیرا مبتنی بر مدل رشد، تعالی و تکامل ملت ایران و باتوجه ‌به جایگاه تمدنی ای که قرار است ایران داشته باشد به‌گونه‌ای رفتار کردند تا ملت ایران بتواند با شناخت دقیق مدیران عرصه سیاست و میدان را انتخاب کنند و به‌درستی وارد میدان شوند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ملت ایران بعد از عزل بنی صدر شد به شناخت و تفکری صحیح رسید، گفت: با توجه به نوع رفتار رزمندگان پیرو خط امام(ره) می توان به کارآمدی و مدل مکتب انقلاب در برابر مکتب لیبرالیسمی که بنی صدر تبلیغ می کرد برد.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) بحران را فرصتی برای انقلاب و جمهوری اسلامی قلمداد می کرد، گفت: امام(ره) در بحث بروز استعدادهای درونی ملت ایران، تبدیل استعداد به جنبه عینی و تجربه شده نظری انقلاب، صدور و عمق‌بخشی انقلاب به بیرون موفق بودند و امروز شاهد شکل‌گیری جبهه مقاومت هستیم.

مهدی الهی

ارسال نظرات