۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۶۶۲۰۵
یادداشت؛

نقش شخصیت‌ها در سازمان مقاومت

نقش شخصیت‌ها در سازمان مقاومت
مقاومت و اسلام قائم به شخص نیست و شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله تاثیری در ساختار مستحکم حزب الله ایجاد نمی کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، تاریخ اسلام سرشار از نمونه‌های مبارزه و مقاومت در برابر ظلم و ستم است. از صدر اسلام تاکنون، مسلمانان در برابر قدرت‌های بزرگ و استعماری ایستادگی کرده‌اند. این مقاومت‌ها نشان می‌دهد که روحیه مبارزه و عدالت‌خواهی در اسلام ریشه‌های عمیقی دارد.

مبارزات آزادی‌خواهانه و ضد استعماری، از فعالیت های و اهداف اصلی سازمان های مقاومت هستند. مقاومت اسلامی   به عنوان نهادهایی اجتماعی، دینی و مبارزاتی فراتر از شخصیت‌های فردی هستند و ریشه آن در باورها، ارزش‌ها و آرمان‌های دینی دارد که در طول تاریخ در سیره سیاسی اهل بیت علیهم السلام گرفته شده است. 

سازمان‌های مقاومت اسلامی عموماً در واکنش به شرایط نامطلوب اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شکل می‌گیرند. ریشه‌های این جنبش‌ها در بستر جامعه و مطالبات مردمی نهفته است و بنابراین، دوام و پایداری این سازمان‌ها به عوامل اجتماعی و ساختاری سازمان مقاومت بستگی دارد و نه صرفاً به حضور یک فرد خاص.

شخصیت‌های برجسته در جنبش‌های مقاومت، نقش مهمی در سازماندهی، هدایت و بسیج نیروها و به طور کلی رهبری و هدایت ایفا می‌کنند. این شخصیت‌ها با الهام از ارزش‌های دینی و با تکیه بر توانایی‌های فردی، می‌توانند به عنوان الگو عمل کنند.

با این حال، اهمیت شخصیت‌ها به معنای آن نیست که مقاومت به آن‌ها وابسته است و تداوم سازمان مقاومت به آنها وابسته می باشد، پس شهادت یا کناره‌گیری یک رهبر، سازمان مقاومت  از حرکت خود نمی ایستند و با اتکا بر ساختارهای سازمانی و باورهای مشترک، به حیات خود ادامه می دهد.

مقاومت و اسلام، به عنوان دو پدیده‌ی پیچیده و چندوجهی، به طور جدایی‌ناپذیری به هم مرتبط هستند. مقاومت در اسلام ریشه در باورهای دینی و ارزش‌های انسانی دارد و فراتر از شخصیت‌های فردی است. با این حال، شخصیت‌های برجسته می‌توانند نقش مهمی در هدایت و سازماندهی سازمان مقاومت ایفا کنند. برای تضمین تداوم و موفقیت این سازمان‌ها، لازم است بر تقویت ساختارهای سازمانی، ارتقای سطح آگاهی و بصیرت، و حفظ وحدت و انسجام تاکید شود.

لذا با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب هیچ صدمه مهمی به ساخت مستحکم حزب الله لبنان وارد نمیشود، لذا جنایتکاران صهیونیست بدانند همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد. 

حامد میرزاخان 
عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

ارسال نظرات