۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۶۷۴۳۴

نشست رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» برگزار شد

نشست رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» برگزار شد
نشست رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و با میزبانی گروه فلسفه سیاسی در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و با میزبانی گروه فلسفه سیاسی امروز در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به طرح پنج مرحله ای رهبر معظم انقلاب برای تحقق اهداف دین و تمدن سازی، اظهار داشت: مرحله چهارم جامعه سازی است و لازمه تحقق جامعه اسلامی داشتن دولت اسلامی است و رسالت تجارب بشری و دانش های اسلامی، نظریه پردازی برای تشکیل دولت اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طراحی تشکیلات دولت اسلامی را با استفاده از اندیشه ملاصدرا در کتاب اسفار اربعه ممکن دانست و گفت: سطوح مختلف مسئولین دولت اسلامی را کسانی تشکیل می دهند که سفرهای اربعه را طی کرده باشند و باید تهدیدات پیش روی سالکان الی الله را دولت اسلامی کنترل کند.

حجت الاسلام بهرام دلیر استادیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی نیز با بررسی مفهوم وفاق ملی در حکمت متعالیه ملاصدرا به بررسی ریشه لغت وفاق در لغت نامه پرداخت و اظهار داشت: ملاصدرا در کتاب اسفار اربعه دو نوع وفاق وجودی و ماهیتی را غیرممکن خوانده و وفاق فکری و معقول را تایید کرده است.

حجت الاسلام دلیر استادیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی با تاکید بر نرم افزار بودن وفاق و عدم ایجاد وفاق از طریق سخت افزار، گفت: وفاق از فلسفه مشاء حاصل نمی شود زیرا اشیاء حقیقت متباینه خوانده شده و در فلسفه اشراق نیز حاصل نمی شود زیرا بحث ذوق مطرح است که با وفاق سازگار نیست.

سرکار خانم نجمه کیخا عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی در این نشست حکومت دینی را مبتنی بر حاکمیت الهی و بحث بی طرفی را نقطه مقابل دانست و اظهار داشت: نقد ایده بی‌طرفی هدف نهایی در حکمت متعالیه است و مدافعین دیدگاه بی طرفی راه حلی برای دفاع از تکثر در جامعه ارائه می دهند و عدم جهت‌گیری درست نسبت به خیر و کمال را دارند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر جامعیت اسلام که برای همه امور زندگی برنامه دارد، اظهار داشت: با نگاه حکمت متعالیه که نه تنها برای همه امور انسانی بلکه در لایه های فردی و اجتماعی نیز برنامه دارد، انسان به سعادت و کمال خواهد رسید.

رضا عیسی نیا استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بررسی جایگاه سیاست متعالیه پرداخت و سامان دهی زندگی انسان ها را هدف تمامی مکاتب فلسفی ارزیابی کرد و گفت: سیاست متعالی طبق نظریه بعضی فیلسوفان مکتب است و جهان بینی و ایدئولوژی دارد.

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مکتب اسلام را صدای وحدت عالم اسلام و راهنمای مردم در خروج از ظلمت خواند و اظهار داشت: سیاست متعالیه جهانبینی جنبه ای و مثلثی است و در آن همه چیز موزون است که امور مقدسی پنداشته شده و فتح الفتوح در سیاست متعالیه تربیت است.

ارسال نظرات