۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۶۷۴۴۰
رئیس فرهنگ زبان و ادب فارسی:

یکی از ابعاد جامعیت علامه حسن زاده آملی، تسلط بالا بر ادبیات فارسی است

یکی از ابعاد جامعیت علامه حسن زاده آملی، تسلط بالا بر ادبیات فارسی است
حدادعادل با بیان اینکه از هر هزار مجتهد یک نفر مانند علامه حسن زاده آملی جامعیت لازم را پیدا می کند، گفت: ابعاد علمی آن مرحوم گسترده است اما تصحیح کتاب فنی کلیله و دمنه اشراف وی به ادبیات فارسی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیش از ظهر امروز در همایش «آیت الله حسن زاده، علامه ذوالفنون؛ سالک توحیدی» که در بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، با گرامیداشت آن مرحوم به روح شهید نیلفروشان و شهید نصرالله درود فرستاد و اظهار داشت: مرحوم علامه حسن زاده ابعاد شخصیتی مختلفی دارد که لازم است در خصوص هر کدام از آن ابعاد فردی صحبت کند که صاحب تخصص در آن رشته است زیرا آن مرحوم به عرفان، فلسفه، نجوم، ریاضیات و... تسلط داشت.

وی با اشاره به اشراف علامه حسن زاده به تاریخ علوم اسلامی و ادبیات فارسی، تأکید کرد: در تاریخِ علم، کتابی به نام «دیروز دانش» نوشتم و آن را به آن مرحوم هدیه کردم زیرا از آثار حضرت آیت الله حسن زاده استفاده فراوانی برای نوشتن کتاب خود کردم.

رئیس مجلس هفتم علامه حسن زاده را از معدود علمای قم دانست که به ادبیات فارسی اهتمام داشت و سپس افزود: آن مرحوم کلیله و دمنه را تصحیح کرد که کار فنی بسیار مهمی است زیرا در دانشگاه تهران مرحوم مجتبی مینوی از سرآمدان تصحیح متون بود که به کلیله و دمنه پرداخت اما پرداختن به کلیله و دمنه یکی از فعالیت های مرحوم حسن زاده است.

وی با اشاره به لفظ «علامه» آن را مخصوص کسی دانست که جامعیت در علوم اسلامی داشته باشد و سپس ادامه داد: افراد کمی هستند که استعداد چندجانبه داشته باشند و بتوانند آن را به ظهور برسانند؛ علامه حسن زاده علاوه بر استعداد همت آن را داشت که در بسیاری از علوم وارد شود و به جدیت دنبال کند.

حداد عادل با بیان اینکه برخی کتب برای بیان عصاره ای از آثار افراد جامع مانند کشکول شیخ بهایی نوشته شده است، گفت: کتاب «خزائن ملااحمد نراقی» از جنس کتب کشکولی است که توسط علامه حسن زاده در 70 سال پیش با کمک مرحوم غفاری تصحیح شد و کار بسیار بزرگی در این تصحیح صورت گرفته است زیرا مباحث مختلف علمی در این کتب مطرح شده که فقط فردی مثل مرحوم علامه می تواند از پس آن برآید. برای مثال در خزائن بیان شده ملاعلی بیرجندی در اندازه فلان موضوع نجومی اشتباه کرده که توسط مرحوم علامه محاسبه شده و اندازه گیری ملاعلی بیرجندی ثابت شده است.

وی به تسلط علامه حسن زاده آملی به زبان فرانسوی اشاره کرد و در ادامه از جامعیت مرحوم علامه شعرانی در خصوص سیر فلسفه و حکمت در اروپا سخن گفت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نوشته های مرحوم حسن زاده آملی در علم نجوم و ریاضیات پرداخت و گفت: آن مرحوم معتقد است مسئله ریاضی تانژانت یا مماس از مسجد مدینه آغاز شده زیرا ابوالوفای بوزجانی بر اساس روایتی از نبی اکرم که وقت نماز عصر همزمان با قرارگرفتن طول سایه شاخص به اندازه طول شاخص مشخص می شود، متوجه شد که تانژانت 45 درجه برابر یک است.

ارسال نظرات