مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیتشناسی و خط مشیها
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امروز پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و شکلگیری نهادهای مختلف برای رفع نیازهای مادی و معنوی مردم، چنین احساس میشود که پایگاه اصلی این حرکت یعنی مساجد، مغفول مانده و جایگاه خود را پیدا نکرده است. این در حالی است که بالغ بر هفتادهزار مسجد در کشور وجود دارد که گستردهترین شبکۀ فراگیر اجتماعی را در جمهوری اسلامی ایران شکل میدهد؛ اما نیازمند مدیریت و سیاستگذاری خلاق و پویا در سطح کلان برای بهرهبرداری بهتر و دقیقتر از این نهادهای دینی است.
به استناد این اثر، در حال حاضر بیش از ١۵ نهاد و سازمان بهصورت پراکنده و منفک از هم و بدون انسجام و هماهنگی در مسجد فعالاند که متأسفانه به سبب فقدان برنامههای راهبردی مشخص و نیز تعدد مراکز تصمیمگیری و شیوههای اجرایی ناهماهنگ غیرفراگیر و همچنین پراکندگی منابع مالی، امکانات و...، قدرت اثرگذاری بر مردم، بهویژه جوانان و نوجوانان، و جذب آنان را در حد انتظار از دست دادهاند.
این کتاب در چهار فصل با عناوین: کلیات، مبانی نظری، ذهنیت خطمشیگذاران امور مساجد در ایران، و جمعبندی و پیشنهادها تدوین شده است.
پژوهشگر این اثر، توصیههای زیر را پیشنهاد کرده است:
بازبینی و تنقیح قوانین موجود در زمینۀ مسجد و درصورت لزوم وضع قوانین جدید
تعیین مدیریت و رهبری واحد و ایجاد نهادی متمرکز که سایر نهادهای مرتبط با مسجد در هماهنگی با آن عمل کنند
برنامهریزی در حوزۀ ورود سختافزاری دولت در امور مسجد و اولویتبندی طبق نقشۀ آمایش مسجد در کشور
اجرای الگوی نظارت بر مسجد توسط حاکمیت و طبقهبندی مساجد
ضرورت تصمیمگیری دربارۀ حضور زنان در هیئت امنای مسجد
مشخصکردن معیارهای ورود دولت در امور مسجد و حدود و ثغور آن بهصورت قانونی
استقرار نظام ارزیابی عملکرد مساجد به بهروزرسانی مداوم
خط مشیگذاری تعامل بهینۀ بسیج با مسجد
تأسیس رشتۀ مدیریت مساجد برای ائمۀ مساجد
برنامهریزی بهمنظور تغییر نگرش ائمۀ جماعت به کارکردهای امام جماعت
خط مشیگذاری و تنظیم راهبرد کلان برای مسجد و جانمایی هریک از دستگاههای متولی مسجد بههمراه تقسیم وظایف در آن
تصمیمگیری دربارۀ تعامل مطلوب مسجد با نهادهای مدرن
عملیاتسازی مسجد تراز در سطح کلان مبتنی بر نظریۀ برنامه
اجتناب از طرح مسئلۀ ورود حداکثری دولت و حاکمیت در امور مسجد.