۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۷۶۸۵۹۵
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی:

خانواده سلول بنیادی نظام اجتماعی است/ کانون خانواده در معرض آسیب های جدی قرار دارد

خانواده سلول بنیادی نظام اجتماعی است/ کانون خانواده در معرض آسیب های جدی قرار دارد
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خانواده را سلول بنیادی نظام اجتماعی ذکر کرد و گفت: متاسفانه کانون خانواده امروزه در معرض فشارهای سنگین فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی قرار گرفته است. 
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه ششمین مدرسه پارلمانی با عنوان "زن و خانواده در گستره تقنین و سیاستگذاری" خاطرنشان کرد: با وجود فعالیت نهادهای متعدد فرهنگی در عرصه خانواده، ولی بار سنگین دغدغه ازدواج، طلاق، اعتیاد، اشتغال، مسکن و تحصیل وخشونت علیه زنان و...... بر روی خانوده افتاده است.
 
وی گفت: اگر دنبال اهداف بلند نظام خلقت هستیم باید نظام خانواده تعالی و رشد پیدا کند و از مجرای قانونگذاری وسیاستگذاری، مشکلات و معضلات این کانون حیاتبخش اجتماع را برطرف کنیم. 
 
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی تاکید کرد: باید در سیاستگذاری، قانونگذاری و قاعده گذاری‌های کلان برای نظام حکمرانی دینی، نگاه اساسی خود را به سمت خانواده معطوف کنیم. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرآن کریم هم در بخش تکوین و هم تشریع، مساله خانواده، زوجیت و سلول بنیادی نظام اجتماعی را مورد توجه خاص قرار داده و زمانی که زن و خانواده را مورد بحث قرار می دهد، گویی از نقشه بزرگ خلقت و طرح و برنامه مهم نظام آفرینش سخن می‌گوید و با ظرافت خاص، مسائل مرتبط با خانواده و زنان را با استحکام عالم خلقت پیوند می‌دهد.
 
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی با اشاره به آیه 21 سوره روم، آیه 13 سوره حجرات و روایاتی از پیامبر بزرگ اسلام و حضرت امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: تاکید آیات و روایات به مسائلی مانند خلقت، زوجیت و نقشه هرم هستی حاکی از آن است که در بستر یک فرایند شریعت پایه، موضوع تشکیل خانواده یک امر ضروری است.
 
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در دو بخش تکوین و تشریع به تبیین مسائل مرتبط با خانواده پرداخته است، بیان داشت: بر اساس این آیات، روایات، فقه و شریعت اسلام، نوع نگاه ما به زن و خانواده با نگاه غربی ها باید متفاوت باشد و این تفاوت‌های بنیادین و مسائل معرفتی آن، باید در نظام سیاستگذاری و قانونگذاری خود را نشان دهد. 
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) تحت عنوان "رَكعَتانِ يُصَلّيهِما مُتَزَوِّجٌ أفضَلُ مِن سَبعينَ رَكعَةً يُصَلِّيها غيرُ مُتَزَوِّجٍ" بیان داشت: این روایت، خانواده را به عنوان یک مولفه ارزش آفرین در عبادات فردی دانسته است. 
 
دکتر نهاوندی با اشاره به اینکه نظام مدیریتی در خانواده نظام ولایت پایه است، گفت: در عرصه اجتماعی مباحثی مانند ولایت پدر، ولایت تربیتی پدر و مادر، قواعد انساب، قانون محرمیت، ارث، هبه، حضانت، صله رحم و..از قواعد هنجارساز ما هستند که امتداد آنها در سیاست‌ها و قوانین باید خود را نشان دهد. 
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اتصال و هماهنگی بین نظام تکوین و تشریع گفت: بر پایه نظام دینی، تشریع و تکوین به هم گروه خورده و آثار هنجارساز نظام تشریع در نظام تکوین نیز نمود یافته و تاثیرگذار است.
 
دکتر نهاوندی بیان داشت: ما نیز باید در قاعده گذاری حکمرانی دینی، چنین امر معرفتی را برای ضابطه مند کردن آن ایجاد کنیم. 
 
وی با اشاره به مفهوم "بیت" در آیات قرآنی، روایات و عرف اجتماعی نیز گفت: هرچند "بیت" در عرف به معنای مسکن و منزل است ولی در فرهنگ قرآنی یک مفهوم گسترده ای است که از ملک تا ملکوت را دربرمی گیرد. 
 
دکتر نهاوندی با ذکر نمونه‌هایی گفت: محل فرمانروای خداوند «بیت المعمور»، خاندان پیامبر اسلام (ص) به «اهل البیت» و در ادبیات قرانی مسجد به نام "بیت" معرفی شده است که فرمود،رسول‌الله (ص):  «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج 3، 363) امام جعفرصادق عليه‌السلام نیز می فرماید: قال اللهُ تباركَ و تعالي اِنَّ بُيُوتِي فِي الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَي لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلا إِنَّ عَلَي‌الْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ. خداي تبارك و تعالي مي‌فرمايد: مساجد خانه‌هاي من در زمين‌اند. خوشا به حال بنده‌اي كه در خانه‌اش خود را طاهر كند (وضو بگيرد) بعد مرا در خانه‌ام زيارت نمايد. اينجا ديگر بر ميزبان است كه مهمان خود را گرامي می دارد. و بیت المقدس نیز مسجدی با همین کلید واژه است. بزرگانی مانند حضرت امام خمینی(ره) در تفسیر آیه 100 سوره نساء" مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ " را به "بیت نفس" تعبیر کرده‌اند، اینها همه نشان از اهمیت نظام خانواده دارد.
 
وی ادامه داد: در هیچ و فرهنگ و تمدنی چنین نگاه گسترده و دقیقی در فرآیند هستی به مساله خانواده نشده است. 
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه زن کانون تاثیرگذار و عنصر اصلی در زندگی بشر است،گفت: با توجه به نقش زنان به عنوان عنصر اصلی در تربیت بشر، محبوبیت این قشر در بین انبیاء الهی به دلیل تربیت نفوس و جایگاه بالای آنان است. 
 
دکتر نهاوندی بیان داشت: توجه به زنان خانه دار و نقش آنها در تربیت فرزندان باید به نظام تصمیم گیری و سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرد. 

وی تلاش برای رفع مشکل ازدواج و ترویج ازدواج آسان و راهکارهای موثر برای کاهش طلاق را از دیگر الزامات اصلیقانونگذاری ذکر کرد. 
ارسال نظرات