۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۶۸۸۷۴
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم:

المپیادهای علمی سبب نشاط و پویایی علمی می شود

المپیادهای علمی سبب نشاط و پویایی علمی می شود
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم در تشریح اقدامات و اهداف این معاونت از تلاش برای حل موانع تحصیل بانوان طلبه و همکاری با معاونت جهت رفع برخی از مشکلات طلاب خبرداد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکارخانم اکرم قربانی قمی معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم در گفت‌وگویی با بیان اینکه هدف معاونت آموزش ارتقا سطح علمی طلاب است، عنوان کرد: معاونت آموزش بازوهای کمکی دارد که معاونت‌ها و کارشناس آموزشی مدارس بخش میدانی آن هستند یعنی همه برنامه های معاونت آموزش استان را آن‌ها اجرایی و عملیاتی می‌کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اینکه مدیران مدارس بازوی دیگر معاونت آموزش هستند، گفت: اساتید نیز بازوی دیگر معاونت آموزش هستند که بخش مهم و بزرگ اجرای برنامه های آموزش، یادگیری و تعلیم و توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: برای تحقق اهداف آموزشی و ایجاد شور نشاط علمی در بین طلاب باید از وضعیت موجود آگاهی کامل داشته باشیم که این امر از گزارش‌های که مدیران، معاون های آموزش و اساتید به دست می‌آید. همچنین برای رسیدن به اهداف نیاز است که این بازوان کمکی پیشران و همراه باشند به همین خاطر در طراحی برنامه‌ها تلاش شده است که از ظرفیت و پتانسیل مدارس به خوبی استفاده شود.

قربانی قمی اضافه کرد: در گام اول سطح علمی و آموزشی طلاب بررسی می‌شود که چه تعداد مشروط، در مرز مشروطی یا با افت معدل مواجه هستند. در گام بعدی دلیل پایین بودن نمرات و افت تحصیلی توسط معاونت.های آموزش مدارس بررسی می‌شود و اگر علت به گونه‌ای بود که امکان رفع آن از سوی معاونت باشد برای آن برنامه ریزی صورت می‌گیرد؛ اما اگر علت افت تحصیلی به دلیل مسائل شخصی مانند ورود به مرحله دیگر از زندگی یعنی پذیرش نقش جدید مانند همسری یا مادری باشد با همکاری معاونت فرهنگی به مشاور ارجاع می‌شوند و دوره های مهارتی برای آنان برگزار می‌شود تا مهارت مدیریت چند نقش را فرا بگیرند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم ادامه داد: گاهی افت تحصیلی به خاطر فضای آموزشی مدرسه است که در این شرایط معاونت مدرسه ورود بهتری می‌تواند داشته باشد و به صورت مستقیم با طلبه ارتباط بگیرد تا با کمک اساتید برنامه‌هایی تنظیم شود تا افت تحصیلی جبران شود. در این راستا دو طرح مباحثه و استادیار اجرا شده است.

وی با اشاره به اهمیت مباحثه در یادگیری گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دانشگاه با حوزه‌ علمیه در مسأله مباحثه است که متاسفانه در حال کمرنگ شدن است به همین خاطر در جلسه با معاونت‌های آموزش نسبت به احیا و جدی‌تر کردن این امر تاکید شد به طوری که اگر برنامه‌ای از مدارس ارسال شود اما ساعاتی برای مباحثه در آن لحاظ نشده باشد تأیید نمی‌شود و برای رفع این مشکل مجدد به مدرسه ارجاع می‌شود.

قربانی قمی افزود: از مدارس خواسته شده که مباحثه را به صورت جدی پیگیری و اجرا کنند و از کارشناسان و معاونت های آموزش نیز خواسته شده حتما نظارت داشته باشند که مباحثه به صورت سنتی اجرا شود؛ زیرا در یادگیری، تثبیت و مرور سریع نقشی پررنگ دارد و باعث می‌شود که طلاب وقت کمتری را در خانه برای مرور و یادگیری بگذارند و فرصت بیشتری برای رسیدگی به نقش همسری و مادری داشته باشند.

وی اظهار کرد: طرح استادیار یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای مدارس حوزه علمیه خواهران قم در نظر گرفته شده است. در این طرح یکی از طلاب پایه یا سطح بالاتر که از لحاظ علمی تأیید شده است و مهارت کافی برای انتقال مباحث به دیگران را دارد برای رفع اشکال طلاب در نظر گرفته می‌شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم ادامه داد: باتوجه به اینکه استادیار دغدغه آموزش سرفصل در زمان معین را ندارد با آسودگی خاطر بیشتری می‌تواند به رفع اشکال طلاب کمک کند و باعث ایجاد نشاط علمی شود.

وی اضافه کرد: المپیادهای علمی دیگر برنامه‌های معاونت آموزش در استان است. مدارس در این راستا وظیفه دارند که برگزاری المپیادهایی در سطح مدرسه، استعداد و علاقه مندی طلاب را شناسایی کنند تا طلاب برای المپیاد استانی آماده شوند.

قربانی قمی اظهار کرد: المپیادها باعث نشاط و پویایی علمی و ایجاد یک رقابت سالم در یادگیری می‌شود؛ اما باید مراقبت کرد که رقابت منفی، استرس و اضطراب مبدل نشود.

وی عنوان کرد: برای پیگیری وضعیت تحصیلی طلاب از اساتید نیز خواسته شده که با گذشت نیمی از ترم هر سال وضعیت طلاب خود در هر درس را گزارش بدهند و اعلام کند چه افرادی نیاز به پیگیری بیشتری دارند تا معاونت آموزش ورود پیدا کند قبل از پایان ترم مشکلات و ضعف های طلبه را رفع کند که برای پایان ترم نمره خوبی را کسب کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران قم یادآور شد: این طرح های شاید در کوتاه مدت نتیجه چشمگیری نداشته باشد اما در بلند مدت شاهد رشد علمی طلاب خواهیم بود.

وی با تأکید بر اهمیت تعامل بین معاونت های مختلف گفت: نباید معاونت را جزایری جدا از هم در نظر بگیریم؛ زیرا هدف همه ما تربیت طلبه توانمند در زمینه‌های علمی، مهارتی، تبلیغی و... است. اگر هر معاونت به صورت مستقل و جدا از دیگر معاونت ها فعالیت کند هدف کلان و کلی که همه به دنبال آن هستیم محقق نمی‌شود به همین خاطر نیاز به همکاری و برنامه های مشترک داریم.

ارسال نظرات