۲۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۷۴۹۷۲
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

رشد جریان‌های التقاطی و سکولار در درون جامعه دینی از تهدیدات مهم برای انقلاب

رشد جریان‌های التقاطی و سکولار در درون جامعه دینی از تهدیدات مهم برای انقلاب
اصفهان- حجت الاسلام بصیرتی گفت: حوزه‌های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از یک نهاد سنتی محدود به مباحث فقهی و اصولی، البته به جز مواردی نادر به یک نظام جامع علمی و آموزشی تبدیل شد.

حجت الاسلام مهدی بصیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، بر لزوم تربیت نیرو‌های تراز انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، نظام اسلامی به مدیرانی نیاز دارد که در کنار تخصص‌های اجرایی، دارای بینش فقهی، معرفتی و انقلابی باشند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه در نقش پایگاه اصلی تربیت چنین نیروهایی، باید اهتمام ویژه‌ای به تربیت طلاب بصیر، مجاهد، انقلابی و آماده ورود به عرصه‌های گوناگون داشته باشند.

حجت الاسلام بصیرتی به مقابله با جریان‌های انحرافی و نفوذی اشاره کرد و گفت: یکی از تهدیدات مهم برای انقلاب اسلامی، رشد جریان‌های التقاطی، سکولار و تجدید نظرطلب در درون جامعه دینی است.

به گفته وی حوزه‌های علمیه باید با رصد این جریانات، تقابل علمی و معرفتی با آنان داشته باشند و از نفوذ افکار غیر اسلامی در بدنه نظام جلوگیری کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان حضور در عرصه جهاد تبیین و امیدآفرینی در جامعه را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، بار‌ها بر اهمیت «جهاد تبیین» تأکید داشته‌اند، از این رو وظیفه حوزه‌های علمیه تنها تدریس در حجره‌ها نیست، بلکه نقش‌آفرینی مستقیم در فضای عمومی جامعه، پاسخگویی به نیاز‌های فکری، تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی و مقابله با یأس آفرینی دشمنان نیز از مسئولیت‌های مهم حوزه است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه میلاد امام عصر(عج) و دهه فجر، این رسالت حوزه‌های علمیه بیش از پیش آشکار می‌شود، ادامه داد: انقلاب اسلامی زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت حجت(عج) است و حوزه‌های علمیه، به‌عنوان سربازان این مسیر، موظف هستند پرچم دار حرکت به‌سوی تمدن نوین اسلامی باشند.

حجت الاسلام بصیرتی در ادامه به رشد کمی و کیفی حوزه در سایه انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از یک نهاد سنتی محدود به مباحث فقهی و اصولی، البته به جز مواردی نادر به یک نظام جامع علمی و آموزشی تبدیل شدند که در عرصه‌های گوناگون، اعم از علوم انسانی اسلامی، تبلیغ نوین، تربیت مدیران دینی و نقش‌آفرینی در نظام حکمرانی دینی گسترش یافته است.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نه تنها تحولی سیاسی، بلکه تحولی عمیق در نهاد‌های فرهنگی و دینی کشور به وجود آمد و حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز اصلی تعلیم و تربیت دینی، شاهد رشد چشمگیری در ابعاد کمی و کیفی بوده‌اند.

به گفته وی تعداد طلاب علوم دینی در قبل از انقلاب در کشور حدود ۲۵ هزار نفر بود، اما پس از پیروزی انقلاب این تعداد به بیش از ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: در بخش خواهران نیز تحولی عظیم اتفاق افتاده است بطوریکه بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموخته و حدود ۱۰۰ هزار طلبه در سطوح ۲، ۳ و ۴ «معادل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری» در حال تحصیل هستند.

وی افزود: رشد کمی، توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، گسترش حوزه‌های علمیه خواهران، راه‌اندازی مدارس علمیه در مناطق مختلف شهری و روستایی و تأسیس مراکز تخصصی متعدد همگی از نشانه‌های این پیشرفت است که مصداق بارز آن تعداد مدارس علمیه بعد از انقلاب از چند ده مورد به صد‌ها مدرسه در سراسر کشور افزایش یافته و ده‌ها هزار طلبه در این مراکز مشغول تحصیل هستند.

حجت الاسلام بصیرتی رشد کیفی حوزه‌های علمیه را مهم دانست و با بیان اینکه پیش از انقلاب، نظام آموزشی حوزه، عمدتاً محدود به متون کلاسیک فقهی و اصولی بود، افزود: امروز شاهد گستره‌ای از رشته‌های تخصصی در فقه‌های نوپدید، علوم اجتماعی اسلامی، فلسفه‌های مضاف، کلام جدید، اخلاق و تربیت اسلامی، تبلیغ بین‌الملل و علوم میان‌رشته‌ای و تاسیس مراکز بین الملل و نوین علمی مانند جامعة المصطفی(ص) العالمیه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستیم، ضمن اینکه حضور طلاب و روحانیون در عرصه‌های بین‌المللی و تولید آثار علمی و دینی به زبان‌های مختلف، بیانگر عمق این تحولات است که در پرتو انقلاب اسلامی و حمایت‌های رهبران نظام و مردم از حوزه‌های است.

وی به رابطه متقابل و خدمات حوزه با نظام اسلامی اشاره کرد و با بیان نسبت حوزه و نظام اسلامی، یک رابطه دوسویه و متقابل است که می‌توان آن را در دو محور کلی تحلیل کرد، گفت: حوزه به مثابه پشتوانه فکری، معرفتی و تربیتی نظام اسلامی است و انقلاب اسلامی برخاسته از اندیشه‌های حوزوی و متکی بر نظام فکری بود که در دامان مرجعیت دینی و حوزه‌های علمیه شکل گرفت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ادامه داد: امروز نیز حوزه‌های علمیه، مسؤولیت تولید اندیشه‌های راهبردی، تربیت فقهی و اخلاقی مدیران دینی، تدوین نظامات معرفتی مبتنی بر فقه حکومتی و ارائه پاسخ‌های مستدل به چالش‌های فکری و معرفتی را برعهده دارند.

به گفته وی بدون حضور حوزه‌های علمیه، امکان تحقق حکمرانی دینی در قالب نظام اسلامی وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام بصیرتی به اهمیت حمایت و بسترآفرینی نظام اسلامی برای رشد حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، فضای گسترش علوم اسلامی، حمایت از نهاد‌های حوزوی، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی، ایجاد کرسی‌های نظریه پردازی و تسهیل فرایند‌های آموزشی و تبلیغی حوزه را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: اگر در دوران قبل از انقلاب، بسیاری از طلاب امکان حضور در عرصه تبلیغ و بیان معارف اسلامی را نداشتند، امروز فرصت‌های گسترده‌ای برای فعالیت‌های دینی در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد شده است که این رابطه دوسویه، سبب شده تا حوزه‌های علمیه، هم در تولید علم و هم در هدایت فکری جامعه، نقش کلیدی ایفا کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان به مهم‌ترین وظیفه حوزه و روحانیت در پاسداری از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پاسداری از انقلاب اسلامی، در نگاه حوزوی، امری صرفاً امنیتی یا اجرایی نیست، بلکه مفهومی ریشه‌دار در مبانی دینی دارد.

وی گفت: امام خمینی(ره) بار‌ها تأکید داشت حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و این وجوب، ناظر به مسئولیت علما و روحانیت در تثبیت و گسترش مبانی انقلاب است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب امروز مهمترین عرصه جهاد و ایستادگی در مقابل جبهه کفر و نفاق را جهاد تبیین برشمرد این وظیفه در چند محور اساسی قابل تبیین است که یکی از این محور‌ها صیانت از مبانی دینی و فکری انقلاب است.

حجت الاسلام بصیرتی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی بیش از هر چیز درصدد ضربه زدن به مبانی فکری و اعتقادی آن هستند، افزود: تلاش برای تحریف اندیشه‌های امام خمینی(ره)، ایجاد شبهات در حوزه‌های ولایت فقیه، حاکمیت دینی و نقش دین در عرصه اجتماعی، نمونه‌ای از این هجمه‌ها است که حوزه‌های علمیه موظف است با تولید فکر، پاسخگویی مستدل و تبیین دقیق مبانی از این بنیان‌ها پاسداری کنند. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات