انتقاد از نگاه های سطحی به مسئله تحول تبلیغ/لزوم آموزش مهارت های تبلیغ از ابتدای طلبگی

حجت الاسلام محمود مقدمی مسئول مرکز پژوهش های تبلیغی مجتمع آموزشی تبلیغی حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در تیرماه 1402، پیرامون وظیفه خطیر مسئولان حوزه علمیه در قبال این فرمایشات اظهار داشت: حوزه علمیه باید متحول شود در تمام زمینه ها به گونه ای که تبلیغ محور همه برنامه های درسی، پژوهشی و حتی خدماتی قرار بگیرد.
وی در این باره افزود: باید آموزش ما در حوزه طوری باشد که طلاب بتوانند تعالیم دینی را به مردم منتقل کنند، همه ساختار ها و امکانات حوزه علمیه حتی امور طلاب هم باید از طلاب حمایت کنند تا طلاب دغدغه دیگری نداشته باشند و بتوانند به بهترین شکل ممکن به تبلیغ بپردازند.
حجت الاسلام مقدمی با انتقاد از برخی نگاه های سطحی گرایانه و به تبعش قضاوت های نابجا نسبت به مسئله تحول تبلیغ در حوزه تصریح کرد: برخی تصور می کنند تبلیغ فقط سخنرانی است و هرچه اعزام مبلغ بیشتر باشد ما در عرصه تبلیغ موفق تر هستیم و در صورتی که اگر با کلام رهبری بیشتر مأنوس شویم متوجه می شویم که اولا تحول دفعتاً رخ نمی دهد و دوم اینکه تبلیغ عرصه ها و ابعاد گسترده و مختلفی دارد.
وی با بیان اینکه تبلیغ به معنای دین را شناختن و به مردم انتقال دادن است، اظهار داشت: در واقع اجتهاد هم ابزاری برای تبلیغ است و از این رو وقتی دنبال تحول تبلیغ هستیم باید مسائل مربوط به اجتهاد نیز مورد توجه قرار بگیرد و دستخوش تغییر و تحول شود.
حجت الاسلام مقدمی در ادامه به یک آسیب رایج میان طلاب در زمینه تبلیغ اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از طلاب آنقدر به دفعات به تبلیغ می روند و البته موفق هستند هم هستند اما باعث می شود از درس و بحث عمیق باز بمانند و در مقابل این، طلابی هستند بسیار در بحث درس ممحض شده اند، اما متأسفانه با ابتدایی ترین مهارت های تبلیغ هم آشنا نیستند؛ طلاب باید این دو را باهم داشته باشند، باید راه حلی برای رفع این آسیب پیدا کرد.
مسئول مرکز پژوهش های تبلیغی علمیه بر لزوم برنامه ریزی و آموزش مهارت های تبلیغ از ابتدای طلبگی تأکید کرد و گفت: باید طوری برنامه ریزی کرد که طلاب به تناسب سطح و پایه خودشان بتوانند تبلیغ کنند، مثلا طلاب پایه اول در سطح آموزش تجوید و پایه دوم مسئله گویی و همینطور برای پایه های بالاتر. چرا باید مساجد و مناطق مختلف کشور از طلاب خالی باشند در صورتی که با این تدبیر می توان در حداقل سطح، معارف دینی را ترویج داد.
حجت الاسلام مقدمی پیرامون اقدامات مرکز پژوهش های تبلیغ حوزه بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در مورد در اولویت قرار گرفتن تبلیغ در حوزه اظهار داشت: ما سخنرانی تیرماه ۱۴۰۲ را تجزیه و تحلیل کردیم و در حال تدوین روش اجرایی این فرمایشات هستیم و قرار است تبدیل به کتابچه شود و در اختیار طلاب و مدیران قرار بگیرد، علاوه بر این درسنامه های تبلیغ دانش آموزی و احکام دانش آموزی نیز در حال به ثمر رسیدن است و بخشی از آن هم چاپ و در دسترس است.
مسئول مرکز پژوهش های تبلیغی علمیه در پایان بر لزوم هماهنگی نهاد های تبلیغی با یکدیگر و سرعت بخشیدن به تحول تبلیغ تأکید داشت و گفت: الحمدلله در این دوره شورای عالی و مدیریت محترم حوزه هماهنگی خوبی دارند و این نویدگر روزهای خوبی برای حوزه و ترویج معارف اسلامی است.