گزارشی از دغدغه های اساتید و فضلای جوان در نشست با مسئولان شورای عالی حوزه

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین جلسه از سلسله نشست های اساتید و فضلای جوان حوزه علمیه با مسئولان شورای عالی به همت شورای عالی حوزه علمیه با هدف تبین چگونگی بهره گیری از فضلا و اساتید جوان در عرصه سیاستگذاری و راهبری در ساختمان شورای عالی برگزار شد.
این نشست که با حضور فضلا و اساتید برگزار شد، به موضوعاتی چون، تبیین اهمیت مشارکت نخبگان و اساتید در سیاست گذاری، بررسی چالش ها و موانع موجود در مسیر مشارکت، ارائه پیشنهادات و راهکار های عملی برای تسهیل مشارکت، تعیین سازوکار مناسب برای بهره مندی از نظرات نخبگان و استاد و چالش های پیش روی حوزه علمیه پرداخته شد و پیرامون این مباحث تبادل نظر انجام گرفت.
در ابتدای این نشست دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم آیت الله محمد مهدی شب زنده دار همفکری با فضلا و اساتید را در دوره کنونی ضروری دانست و بیان داشت: در پرتو انقلاب اسلامی وظایفی بر عهده حوزه های علمیه است، مطالباتی جهانی وجود دارد که با همفکری و گفت و گو با فضلا و اساتید این وظایف انجام خواهد شد. حوزه منادی این است که اسلام می تواند به بهترین وجه سعادت دنیوی و اخروی را تآمین کند، قهرا این مسئله نیازمند پاسخ و تبیین دارد و این راه بزرگ و طولانی و پرپیچ و خم است چراکه درگذشته مسائل موجود به دلیل عدم وجود حکومت به صورت کافی مورد بحث قرار نگرفت و باید این موضوعات بکر که با ظهور انقلاب مورد توجه قرار گرفته، مورد دقت قرار بگیرد.
در ادامه اساتید و فضلا به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون مسائل پیش روی حوزه و سیاستگذاری برای بهبود وضعیت کنونی پرداختند.
در ابتدا حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با تقدیر از الگوی جریان فقه معاصر در حوزه، از وجود خلأ در این زمینه خبر داد و گفت: متاسفانه طلبه نمی داند به چه دلیل این درس ها را میخواند و کجای پازل فقاهت و آینده او را می گیرید.
وی یکی از مهم ترین مسائل حوزه را کار بر روی روش استنباط خواند و بیان داشت: باید روی مسئله روش استنباط کار های عمیق و پژوهشی زیادی صورت بگیرد و این روش استنباط با اصول فقه بسیار متفاوت است.
سپس حجت الاسلام جهانگیری مبلغ عرصه بین الملل رصد وضعیت جهانی و شناخت مسائل دنیا مقدمه سیاستگذاری صحیح دانست و از عدم حضور حوزه علمیه در چرخه تولید علم جهان انتقاد کرد و گفت: در خارج از کشور کتابی پیرامون امام باقر(ع) نوشته شده که حتی حوزویان ما به آن ارجاع می دهند اما ما چنین کنشگری داشتیم که ما منبع ارجاعات باشیم.
وی افزود:حوزه ظرفیت بسیار بالایی در زمینه تولید علمی دارد و با سیاستگذاری صحیح می توان سهم حوزه از مقالات بین المللی و خصوصا مقالاتی پیرامون علوم انسانی افزایش داد.
حجت الاسلام جهانگیری تأکید کرد: باید به دنبال بهره وری باشیم، نباید اینگونه باشد که بدون توجه به مسائل روز دنیا علم تولید کنیم و این علوم در فضای جامعه و بین الملل اثرگذاری نداشته باشند.
حجت الاسلام سید علی موسوی پژوهشگر فقه و فرهنگ، با انتقاد از ساختار و کارایی شورای عالی حوزه ابراز داشت: شورای عالی نقش های زیادی دارد و این موضوع سبب آسیب به بخش های حوزه و طلاب شده است. نقش های شورا باید تفکیک شود به اندیشکده هایی تبدیل شود.
وی افزود: نقش اصلی شورای عالی باید همچون شورای نگهبان باشد و نباید در اموری چون تدوین آیین نامه ها ورود کند؛ این شورا هم نقش مجلس، شورای نگهبان و بعضا مجری را عهده دار است که باید این نقش ها تفکیک شده و با مشارکت بدنه حوزه اداره شود. همانطور که نمایندگان مجلس برای ورود به مجلس نیاز به انتخاب شدن دارند اعضای بخشی از شورا که نقش قانون گذاری دارد باید با انتخابات، برگزیده شوند.
حجت الاسلام رهنما استاد و پژوهشگر حوزه مهم ترین چالش حوزه علمیه را بحث هویت خواند و بر لزوم زمینه سازی برای کاربردی سازی فقه تأکید کرد.
حجت الاسلام خانجانی استاد سطح عالی حوزه بهترین کمک نخبگان به شورا را در زمینه شناخت امور سیاستگذارانه دانست و بر لزوم ترسیم چشم انداز دقیق تأکید کرد و گفت: ترسیم چشم انداز و در نظر داشتن آینده مقدمه سیاستگذاری است و این چشم انداز تعیین کردن هم به حل شدن دوگانه های تصمیم گیری کمک می کند و هم بحران هویت را بهبود می بخشد.
وی افزود: حضرت آقا چشم انداز را یک میثاق عمومی ملت می دانند و ما حوزه به شدت به این مهم نیاز داریم.
حجت الاسلام خانجانی یکی از مهم ترین راه حل ها برای تحول و پیشرف حوزه را استفاده از مشارکت طلاب در امور حوزه دانست و گفت: باید زمینه ای برای مشارکت طلاب ایجاد کرد، طلاب باید در تدوین چشم انداز و سیاست ها و در تولید ایده های پیشران، اولویت گذاری در انجام سیاستگذاری، اولویت گذاری گام های عملیاتی و نظارت بر اجرای سیاست ها مشارکت داشته باشند.
حجت الاسلام حسن پور استاد سطح عالی، بر لزوم بازخوانی منظومه فکری امامین انقلاب برای سیاستگذاری تأکید کرد و گفت: باید یک مرکز رصد مسائل حکمرانی و اجتماعی داشته باشیم تا در زمینه سیاستگذاری و اثربخشی موفق شویم.
حجت الاسلام فرحانی گفت: ما نا مسئله های زیادی هم در کنار مسائل داریم که لازم است برای تفکیک این نا مسئله ها تدبیری اندیشیده شود.
حجت الاسلام زاد رستمی مدیر مدرسه حقانی نیز بر تدوین نقشه راه حوزه علمیه تأکید داشت و گفت: ما در حوزه نخبگان و ظرفیت های بسیار زیادی داریم که مغفول مانده و اگر این ظرفیت ها را فعال کنیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. برای شناخت نخبگان هم باید بستری را فراهم کنیم تا همه طلاب با مسائل مواجه شوند و نظر دهند تا از میان انها افراد برجسته و نخبه ظاهر شوند.