رسانههای حوزوی یک فرصت بینظیر برای تبلیغ به شمار میروند

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام رضا رستمی مدیر رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه در نشست «نقشآفرینی رسانههای حوزوی در عرصه راهبری و سیاستگذاری» که شنبه شب پس از نماز مغرب و عشا با حضور مدیران و فعالان رسانهای حوزه در ساختمان شورای عالی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: این جمع با آن دسته از افرادی که تندرو هستند یا عناد ورزیده و مخالف حوزه عملیهاند تفاوت دارد و من این جمع را سرمایهای برای حوزه میدانم، زیرا کارهایی که ممکن است نهاد رسمی حوزه نتواند به درستی انجام دهد، توسط رسانههای غیر رسمی یا خرد که امروزه به اصطلاح شناختهشدهاند میتواند به شکل بسیار مؤثری انجام شود، این رسانهها بهترین فرصت برای حوزه علمیه محسوب میشوند.
مدیر رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه تاکید کرد: اولین گامی که ما برداشتیم این بود که اعلام کنیم ما رقیب رسانههای خرد نیستیم؛ بلکه بهنوعی بال مکمل آنها هستیم، این رویکرد جنبههای مختلفی دارد، از جمله شناسایی دغدغهمندانی که الحمدالله عملکرد خوبی دارند و نیازمند حمایت هستند.
وی افزود: این حمایتها دو نوع مادی و معنوی هستند، در زمینه حمایتهای مادی مسائلی نظیر مکان و هزینهها مطرح است و در ابتدای کار حقیر این موضوعات را پیگیری کردم و مشخص شد که موانعی در ساخت ساختمانهای حوزوی وجود دارد و با این حال تلاش کردیم فضاهای خالی از ساختارهای موجود را شناسایی کرده و هزینهها را بهینه کنیم.
حجتالاسلام رستمی تصریح کرد: واقعاً مشکلاتی از ایندست افراد خدمتگزار را تحت فشار قرار داده است، علاوه بر هزینه مکانی هزینههای جاری رسانهای نیز مطرح است، متأسفانه بودجه حمایتی رسانهای کل کشور کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است و با این محدودیت نمیتوان بسیاری از ایدهها و فعالیتهای بلندمدت را پیادهسازی کرد؛ در حالی که بخشی از این فعالیتها تاکنون دستاوردهای بزرگی داشتهاند.
مدیر رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه تاکید کرد: علاوه بر حمایتهای مادی حمایتهای معنوی نیز بسیار اهمیت دارند، یکی از مشکلات موجود کمبود توجه به تبلیغ رسانهای و فضای مجازی است و بسیاری از کسانی که در این جمع حضور دارند احتمالاً هیچ پرونده تبلیغ مجازی ندارند چراکه فعالیتهای آنها تحت تعریف رایج تبلیغ قرار نمیگیرد، البته همراهیهایی وجود داشته اما مسائل بنیادیتر باید حل شود.
حجتالاسلام رستمی یکی دیگر از حمایتهای معنوی مورد نیاز را تغییر نگرش پیرامون نخبگان رسانهای خواند و گفت: فرایندهای طولانی و تعریفنشده باعث شده تا برخی حتی پس از گذراندن مراحل دشوار آزمون و ارزیابی باز هم نتیجه مشخصی نگیرند.
مدیر رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه با تاکید براینکه توقع متقابلی باید میان افراد دغدغهمند و مسئولان حوزه وجود داشته باشد، گفت: همانطور که حوزه باید پذیرای نقد باشد و نقاط ضعف خود را بپذیرد از سوی دیگر انتظار میرود که نقاط قوت نیز مورد توجه قرار گیرد، تمرکز صرف بر ایرادات نباید باعث نادیده گرفتن پیشرفتها و اقدامات مثبت بشود، بدون شک کاستیهایی وجود دارد اما همزمان باید تقدیر کنیم از پیشرفتها و توسعههایی که در حوزه علمیه شکل گرفته است.