۲۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۷۷۸۹۴۲

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»
اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو» روز سه شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو» روز سه شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور وحید جلیلی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو» و نمایندگان مذهبی ۱۶ کشور دنیا برگزار شد.

حجت‌الاسلام قمی در این نشست ابتدا خطابه‌ای به زبان عربی در دفاع از مردم غزه ایراد کرد. او از بیش از 50 هزار شهید غزه به ویژه زنان و کودکانی که به شهرشان یورش برده شد یاد کرد و به نهادهای حقوق بشر و مجامع بین المللی این موضوع را یادآور شد که درباره این نسل‌کشی در فلسطین ساکت نخواهیم ماند.

حجت‌الاسلام قمی همچنین در خطبه خود به زبان عربی تاکید کرد که نباید از گفتن درباره غزه کوتاه بیاییم و این امر را متوقف کنیم.

همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به زبان فارسی بیان کرد: ما اگر سخنرانی مرحوم شهید مطهری درباره فلسطین را بعد از اینهمه سال بدون حتی اضافه، مبنا بدانیم برای هیأت و هیأتی، برای دلداده و کسی که تعلق خاطر به سید الشهدا (ع) دارد و برای تعظیم شعائر حسینی در هرجای عالم واضح است که امروز اگر قرار است پیوندی بین ما برقرار باشد، باید حول محور غزه شکل بگیرد. ما بیش از بقیه باید فریاد غزه بزنیم و تبیین کننده باشیم.

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب درباره هیأت گفت: ایشان تا کنون در تعابیری پی در پی هیأت را کانون جهاد تبیین، مرکز جهاد تبیین و پایگاه جهاد تبیین خوانده‌اند. یعنی آن پایگاه اجتماعی که بر اساس محبت سید الشهدا (ع) و حضرات نور گره مردم را باز می‌کند، خدمات اجتماعی، برکات فرهنگی و تربیتی دارد هیأت است.

وی ادامه داد: جنگ با هر ظالم و دفاع از هر مظلوم چارچوبی است که سید الشهدا (ع) برایش قیام کرده، لُب و عصاره قیام و مکتب اباعبدالله (ع) است، اساس اسلام ناب است و اصلا به خاطر آن مکتب و تلقی، از اسلام ناب، انقلاب اسلامی برپا شده است. حالا مظلومیت فرزندان غزه بر هر مبنا و زاویه‌دیدی که بنگریم از حد گذشته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: حتما بیش از هر زمان و هر نهاد دیگری هیأت‌ها باید حول محور غزه فعالیت کنند. نه تنها صدای خونخواهی مظلومیت غزه را بلند کردن، بلکه هیأت‌ها باید بیش از این حرف‌ها برای غزه فعالیت کنند تا جایی که اتفاق‌های بزرگی را رقم بزنند. وقتی به هم پیوند می‌خوریم و این صداها یکی می‌شود اتفاق‌های بزرگ رخ می‌دهند.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه «هوای نو» نگاه فرامرزی دارد تصریح کرد: اینکه همایش ترتیب دهیم تا از تجارب هم استفاده کنیم و درباره هیأت باهم گفت‌وگو کنیم خوب است اما اگر می‌خواهد به معنای واقعی رسالت تاریخی هیأت را به مثابه یک نهاد بین‌المللی و یک اجتماع همم مومنانه تحقق بخشیده و برای دفاع از مظلوم فریادی بزند، بیش از هر جایی در همین لحظه باید این عهد و پیمان بسته شده و منجر به یک خیزش مجدد مردمی باشد که پای مظلومیت سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ مغموم بوده‌اند. وقتی قشر زیادی از انسان‌ها حتی فارغ از شیعه بودن دلشان از چنین اتفاق‌هایی به درد آمده است باید کار مضاعف و حرکت ویژه‌ای برایش انجام شود. خروجی این جلسه نباید صرفا تفاهمات و توافقات باشد بلکه باید عهد ببندیم که برای این موضوع کار ویژه‌ای طراحی و اجرا کنیم.

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»

وی افزود: کسی که در ایران در امر هیأت توجهات بین‌المللی می‌کند و کسی که در کشورهای دیگر علی‌رغم همه سختی‌ها و مشقت‌ها، کار جهادی امام حسینی کرده و این پرچم را بلند می‌کند، باید عهدی ببندد که تفاوتی را در بلند کردن صدای مظلومیت غزه توسط جمعیت پرشمار هیأتی‌ها، رقم بزند. البته تجلی این جلوه‌ها را هم بارها در مراسم اربعین و عرصه‌های مختلف دیگر دیده‌ایم و ظرفیت وجود دارد که این صدا را باری دیگر در گستره وسیع‌تری بلند کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در تناسب با خباثت بی‌اندازه‌ای که رژیم ملعون صهیونیستی بر سر مردم غزه آورده است، کار فرهنگی نکرده‌ایم. در این زمینه دستگاه‌های فرهنگی کوتاهی کرده‌اند و از این بابت شرمنده هستیم. مردم بغضشان پشت گلویشان و خشمشان در وجودشان مانده است. به همت هیأتی‌هایی که به مرزها بسنده نمی‌کنند و بدون مرز آرمان سیدالشهدا(ع) را سر دست می‌گیرند، کاری متفاوت، هنری، رسانه‌ای و با گستره وسیع با هم برای غزه انجام دهیم آن هم در زمانه‌ای که سطور جدیدی به رسالت‌هایمان در کار هیأت اضافه شده است. ما حالا وظیفه داریم شهید نصرالله‌ها و تک تک شهدای فلسطین را طوری دیگر روایت کنیم و این امر به سبد وظایف هیأتی ما اضافه شده است.

حجت‌الاسلام قمی اظهار داشت: کاری کنیم که همین روزها به درد جهان اسلام، غزه و حمایت از مظلومین بخورد تا نسبت ما با آرمان سیدالشهدا(ع) در هیأت‌داری صرفا به خدمت و آنچه که موسوم و مرسوم است محدود و بسنده نشود.

اسلام جامع، مجموعه‌ای از معنویت فردی و مسئولیت اجتماعی

وحید جلیلی قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: یکی از اموری که در معارف قرآنی، احادیث و معارف اهل بیت (ع) به آن سفارش جدی شده‌ایم، کار جمعی است. چیزی که انقلاب اسلامی را طوری پایدار کرد که بعد از نزدیک به ۵۰ سال نه تنها از بین نرفته بلکه روز به روزهم ریشه‌هایش محکم‌تر شده است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های حضرت امام (ره)‌ یعنی جامع بودن ایشان است.

جلیلی با اشاره به تفکرات استاد شاه‌آبادی که یکی از اساتید امام خمینی (ره) بوده است بیان کرد: استاد شاه‌آبادی در عین اینکه یک عارف وارسته از نظر فردی است، یک فعال سیاسی هم هست. او به دینداری انفرادی بسیار حمله می‌کند و می‌گوید دلیل مهجور شدن دین، اسلام انفرادی است. این علما اول اسلام را از زیر آوار تفکرات نادرست نجات دادند و بعد توانستند مسلمین را نجات دهند.

وی اظهار داشت: در نوع نگاه علمای شاخص به دین، هوای تازه و بداعتی وجود دارد؛ آن‌ها دین را طور دیگری می‌دیدند. امام (ره) قرآن را در طراوتش می‌دید و جزء به جزء نمی‌دید بلکه یکجا و واحد می‌دید. به تعبیری، دین، همه دین است.

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»

قائم مقام رسانه ملی با اشاره به ضرورت توجه به معنویت فردی و مسئولیت اجتماعی در دین‌داری ادامه داد: بسیاری از گرایش‌های غربی که به دنبال عدالتخواهی بودند، نسبتی با ملکوت نداشتند و بسیاری از گرایش‌های معنوی، با سیاست کاری نداشتند. امام این دو گرایش را جمع کرد و نتیجه آن شد مکتب تربیتی انقلاب اسلامی. با این امر، الگوی واقعی از نوع دین‌داری اهل بیت (ع) برای ما ساخته شد که در آن هم دعای عرفه هست و هم «هل من ناصر ینصرنی» روز عاشورا. هم ابوحمزه ثمالی هست و هم مبارزه با حکام جور. این موضوع، «و اما بنعمت ربک فحدث» قرآن است. به تعبیر آقای جوادی آملی امام هرچیزی را از مردم خواست اول خودش آن کار را انجام داد. به مردم می‌گفت راه این است من رفتم شما هم بیایید.

جلیلی افزود: دو نوع دین‌داری وجود دارد یکی اینکه کسی دین‌دار باشد و این موضوع را امری برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت اجتماعی بداند یا اینکه کسی مسیر امیرالمؤمنین را در پیش بگیرد زیرا او کسی بود که مسئولیت اجتماعی را فدای دین‌داری نکرد. این تفکر نخ تسبیحی بود که در اسلام نیاز به آن حس می‌شد و می‌شود. تشیع یعنی دین جامع و اگر قرار است تشیع را نمایندگی کنیم باید در هر دو جنبه دین‌داری و مسئولیت اجتماعی را نمایندگی کنیم.

وی اظهار داشت: هر چیزی که در مسجد شکل می‌گیرد باید بر اساس اسلام جامع و واقعی باشد. اگر ما بر اساس اسلام جامع عمل کنیم احساس نیاز می‌کنیم که باهم جمع باشیم و به صورت جمعی فعالیت کنیم تا بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.

هیأت، معنویت، حل مسئله

همچنین در ادامه، حجت‌الاسلام باباخانی گفت: سنت و مناسک خصوصا در اندیشه شیعه و جامعه شیعه ارزش بنیادین دارد و شاید بتوان گفت خمیرمایه اصلی جامعه شیعه را تشکیل می‌دهد. این مناسک بعد از دوره معصومین(ع) فراز و فرودهای بسیاری داشته است. فضای امروز مناسک در ایران اسلامی جوشش فوق‌العاده‌ای دارد برای مثال انتخابات اخیر در این کشور سه روز قبل از محرم برگزار شد و در محرم مردم طوری زیر پرچم امام حسین (ع) دور هم جمع می‌شوند انگار نه انگار که اتفاق سیاسی به این مهمی سه روز پیش در کشور رخ داده است.

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»

وی بیان کرد: در آخرین افکارسنجی‌ها بیش از ۸۰ درصد مردم ایران نسبت به مناسک مذهبی عکس‌العمل جدی دارند، بیش از ۹۵ درصد باور و علاقه به این مناسک دارند. این سرمایه اجتماعی بزرگی است که در سنت‌ها ریشه دارد و از سویی خودش را با شرایط روز تطبیق داده است. هیأت‌ها صرفا مناسکی نیستند بلکه در جامعه امروز هیأت و توجه به معنویت اهل بیت (ع) و مدایح ایشان، دستمایه‌ای برای حرکات اجتماعی شده‌اند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی عنوان کرد: بسیاری از هیأت‌ها فرامناسکی هستند یعنی به فضا و آغازی برای حرکات اجتماعی تبدیل شده‌اند. مراسم هیأت پایان هیأت نیست بلکه آغاز آن است. در واقع هیأت یک مراسم، جلسه و میتینگ نیست بلکه توانی را در افراد به وجود می‌آورد تا به سراغ حل مسئله بروند. در اتفاق‌ها و چالش‌هایی که در جمهوری اسلامی رخ داده هیأت‌ها به واسطه توانی که از توسل و توجه به اهل بیت (ع) در بین مردم ایجاد می‌کردند بسیج عمومی را رقم زدند، به زبان روز با مردم حرف زدند و مسائل را حل کردند.

حجت‌الاسلام باباخانی افزود: مناسک با اشتباهات و بی‌توجهی می‌تواند از معنا تهی شده و کمرنگ شود و همچون کالبدی است که از روح تهی شود. مناسک در داخل ایران اهمیت ویژه دارد و گسترش این فرم اجتماعی به کشورهای دیگر می‌تواند فصل نویی باشد برای این تحول فرهنگی.

برای هر کشور هوای نوی منحصر به خودش طراحی می‌شود

وحید ملتجی دبیر مهرواره «هوای نو» نیز درباره کارکرد این مهرواره گفت: کار مهرواره این است که اصحاب و تصمیم‌گیران هیأت را ارتقا دهد به گونه‌ای که هیأت به جای برنامه‌ریزی برای قشری خاص، همه اقشار مردم را مخاطب خود بداند. برای تحقق این امر، هیأت در طراحی برنامه‌ها باید دقت مضاعفی داشته باشد و آن زمان می‌تواند تاثیر بیشتری بگذارد. هدف دیگر، تغییر نگاه مردم و رسانه‌ها نسبت به هیأت بود. هیأت فقط برگزاری مراسم سوگواری یا شادمانی اهل بیت (ع) نیست بلکه نهادی اثرگذار است که می‌تواند مسائل جامعه را شناسایی کرده، برای آن راهکار دهد و به واسطه گروه‌های مردمی آن را حل کند.

ملتجی تصریح کرد: مسئله اصلی و موضوع نشست بین‌المللی «هوای نو» مقاومت بود و با شعار «خیمه مقاومت» پیش رفت. ما مسئله مقاومت را حتی راحت‌تر از مسئله هیأت می‌توانیم پیش ببریم چون فطرت پاک انسان‌ها در همه دنیا برای مردم فلسطین به جوش آمده است و بستر آن برای چنین موضوعی آماده است. هیأت را اگر بخواهیم به ما هو هیأت پیش ببریم در کشورهای مختلف محدودیت داریم اما به برکت خون این شهدا، توان این را داریم که در کشورهای مختلف از مقاومت بگوییم.

اولین نشست بین‌المللی سومین مهرواره «هوای نو»

وی درباره نتیجه این نشست بین‌المللی بیان کرد: بر اساس مشورت با شما، مدلی طراحی می‌کنیم که بر آن مبنا هر کشور نسخه خاص خود را متناسب با اقتضائات متفاوت آن کشور دارد و این مدل بر اساس هیأتی‌های هر کشور با اجماع خودشان به دست می‌آید. ما در هوای نو تجربه خودمان را به اشتراک می‌گذاریم و فقط کمک می‌کنیم.

دبیر مهرواره «هوای نو» ادامه داد: همچنین مدل کمک و اتصال ما مدل برادری و خواهری هیأت‌ها است به این معنا که هیأت‌هایی که فعالیت کرده‌ و تجربه دارند به دیگر هیأت‌ها کمک کنند و تجربیات و مدل‌های اقتضایی مشابه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا تمرکز هم حفظ شود. برای این مدل، حقوق دوطرفه و مسئولیت‌هایی را تعریف می‌کنیم و در اختیار رابطان با کشورهای دیگر می‌گذاریم تا هیأت‌ها بر اساس آن عمل کنند.

ملتجی افزود: ما در حوزه بین الملل هم به دنبال اینکه کاری انجام دهیم و تمام شود نیستیم بلکه بین‌المللی بودن «هوای نو» یک فرایند ۵ ساله‌ است که قرار است ادامه دار باشد و برای فعالیت‌های هیأت‌های بین‌المللی پیگیر خواهیم بود.

در اولین نشست بین‌المللی «هوای نو»، نمایندگان مذهبی ۱۶ کشورهای ترکیه، پاکستان، لبنان، تونس، سوریه، اندونزی، تایلند، مالزی، الجزایر، عراق، استرالیا، آفریقا، هند، تاجیکستان، بحرین و پاکستان به معرفی وضعیت هیئات و مناسک مذهبی در کشورهای خود پرداخته و بر اساس زیست‌بوم فرهنگی کشور خود، پیشنهادهایی را برای برگزاری مهرواره‌ای مشابه «هوای نو» در کشور خود بیان کردند.

همچنین در پایان این نشست نیز از برگزیدگان بخش بین‌الملل مهرواره «هوای نو» تقدیر شد.

ارسال نظرات