معیار هویت جدید حوزههای علمیه در کلام استاد عالم زاده نوری

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در ویژهبرنامه بازخوانی و بررسی منشور روحانیت رهبر معظم انقلاب اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری، معاون تهذیب حوزههای علمیه، دیدگاه سنتی و فردگرایانه به دینداری را مورد نقد قرار داد.
وی با بیان اینکه تصویر اولیه ما از دینداری در کودکی، محدود به نماز و روزه بود که به مرور ابعاد دیگری مانند نظافت و جهاد نیز به آن افزوده شد، گفت: این دیدگاه که دینداری را صرفا به انجام اعمال فردی محدود میکند، صحیح نیست.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره)، دینداری را امری جمعی و فراگیر توصیف کرد و افزود: امام خمینی(ره) به ما آموخت که دینداری، حرکتی جمعی و فراتر از تواناییهای فردی است. اصل دینداری، عبودیت جمعی و امتی است؛ به تعبیری، کاروانی و قافلهای. یعنی جمعی از انسانها ارادههای خود را در جهت یک عبودیت بزرگ به کار میگیرند.
وی با تشبیه دینداری به تولید عسل در کندوی زنبورها، گفت: هیچ گاه نمیتوان از یک زنبور عسل انتظار تولید عسل داشت. دینداری حقیقی نیز به صورت فردی محقق نمیشود.
معاون تهذیب حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه برای برآوردن خواست خداوند متعال، باید ارادهای جمعی ایجاد شود، به توصیف امیرالمؤمنین علی (ع) به عنوان «یعسوب الدین»(ملکه زنبورها) اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری گفت: این دیدگاه جدید به دینداری، نیازمند فقهی جدید است که مکلف آن نه افراد بهصورت انفرادی، بلکه امتها باشند.
وی با مثال حذف رژیم غاصب اسرائیل از صحنه روزگار به دستور امام خمینی(زه)، تأکید کرد: امام فرمودند اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد، اسرائیل را آب میبرد.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با تعریف امت به عنوان جماعتی پیوند خورده با امام و هدف مشترک(امام و أمام)، بر ضرورت ایجاد یک «سمفونی بزرگ عبودی و تاریخی» تأکید کرد و گفت: امام این حرکت، امیرالمؤمنین است و أمام آن، ایجاد جامعهای ایمانی و عبودی.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در پایان با اشاره به ضرورت ایجاد فقه امتی، فقه حکومتی، فقه نظامات اجتماعی و فقه ولایی، نقش حوزههای علمیه را رهبری جریان اجتماعی امتی، تاریخی و تمدنی بزرگ به سوی حاکمیت توحید در سراسر جهان دانست و این را هویتی جدید برای حوزههای علمیه به شمار آورد.