۰۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۸۳۰۴

برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت‌های حوزه‌های علمیه اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ مهمترین اقدامات گذشته و افق‌های پیش‌روی برخی از معاونت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشریح شد.
حوزه علميه



به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، مهمترین اقدامات گذشته و افق‌های پیش‌روی برخی از معاونت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از سوی مرکز خبر حوزه منتشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه گفت: یکی از مهمترین و برجسته‌ترین اقدامات سال گذشته در این معاونت ایجاد « انجمن مبلغان برتر» با حضور بزرگان و مشاهیر تبلیغ کشور است که با حضور این بزرگان جلساتی تشکیل و تجارب آنها در زمینه‌های مختلف تبلیغی جمع‌آوری می‌شود و از طریق « مجله مبلغان» یا دیگر رسانه های حوزوی به مبلغین جوان در سراسر کشور اعلام می گردد.

- گسترش فعالیت‌های سفیران هدایت

معاون تبلیغ حوزه افزود: در طراحی ساختار تشکیلاتی جدید، شورای‌ عالی حوزه‌های علمیه به اتفاق آرا بر ادامه فعالیت‌ سفیران هدایت و گسترش فعالیت‌های آن در سایر مناطق، تاکید شد و برنامه هایی برای تاسیس سفیران جدید در حال اجرا است و با تاکید و تصویب شورای عالی حوزه، سفیران هدایت به دلیل رویکرد خوبی که در تربیت مبلغ دارد، زیر نظر معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

- بازنگری شرح وظایف معاونت

شرح وظایف معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی در شورای عالی حوزه بازنگری شد و فضاهایی که در این شرح وظایف جدید، توسط شورای عالی دیده شده، فضاهای بسیار مناسب و متنابهی است تا در این راستا، این معاونت با سرعت مناسب، اتقان و دقت لازم به وظایف محوله عمل و روز به روز این فعالیت‌ها را گسترش دهد.

* چشم انداز معاونت تبلیغ

- فعال سازی مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، طرح فعال سازی مساجد را از جمله برنامه‌های آینده این معاونت عنوان کرد و گفت: امروز مساجد زیادی در کشور با وجود امام جماعت و هیئت امنا ، فقط حدود 2 ساعت فعالیت دارند که باوجود اهمیت فراوانی که مساجد در کشور دارند و به عنوان پایه های اصلی فرهنگی کشور محسوب می‌شوند، نیازمند گسترش فعالیت آنها هستیم تا از فضای معنوی و بسیار حساس و موثر مساجد جهت گسترش فعالیت‌های فرهنگی در کشور استفاده کنیم.

- طراحی شاخص‌های ارزیابی فعالیت مبلغان

معاون تبلیغ حوزه یادآور شد:‌در راستای ارزیابی فعالیت های کوتاه مدت و طولانی مدت مبلغان، شاخص هایی طراحی شده تا بتوانیم فعالیت‌های آنها را ارزیابی کرده و مبلغین را دسته بندی کنیم و افرادی که نیاز به آموزش‌های ویژه و تخصصی در عرصه تبلیغ دارند و نیازمند آموزش‌های روزآمد و آمادگی‌های علمی هستند را تحت پوشش قرار می دهیم، تا تاثیرگذاری این افراد در جامعه بیشتر شده و فعالیت‌های تبلیغی‌‌ گسترش یابد.

- طراحی شاخص های ارزیابی سیستم های آموزشی

حجت‌‌الاسلام والمسلمین نبوی ابراز داشت: مطابق این طرح، سیستم‌های آموزشی مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ با شاخص‌های تعیین شده، ارزیابی می‌شوند و کیفیت فعالیت آنها نظارت و بررسی می‌شود تا فعالیت‌های حوزه‌های سفیران هدایت نسبت به آنچه هست شتاب گیرد و این امر در فعالیت‌های فرهنگی بسیار موثر است.

- راه اندازی سایت جامع معاونت تبلیغ

وی خاطرنشان ساخت: در بخش اعزام مبلغ، شبکه ای ایجاد خواهد شد که مراحل مختلف اعزام را بدون حضور فیزیکی طلاب در سازمان اداری معاونت تبلیغ انجام می‌دهد، لذا ثبت نام و اعلام آمادگی مبلغین برای اعزام به صورت اینترنتی انجام خواهد شد، همچنین تعیین محل تبلیغ و اعلان آن به مبلغین و مسئولین ذیربط حوزه تبلیغی در سراسر کشور، ارائه آمار تعداد و مشخصات مبلغین اعزامی، توزیع آنها در مناطق تبلیغی، پرداخت هزینه ها و واریز حق التبلیغ به حساب مبلغین به صورت اینترنتی انجام می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی در پایان یادآور شد: طرح های دیگری نیز در دست بررسی است که اگر با دقت پیش رود می تواند در مباحث فرهنگی کشور موثر باشد، ولی هنوز کار کارشناسی و دقیق انجام نشده و از ذکر آنها خودداری می کنیم.

« معاونت آموزش»

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، معاون آموزش حوزه های علمیه نیز در گفت‌وگوی پایان سال با مرکز خبر حوزه مهمترین اقدامات معاونت آموزش حوزه‌های علمیه و برنامه‌های آتی را تشریح کرد.

- روان سازی خدمات آموزشی

وی گفت: در سال 88 با راه‌اندازی سیستم سایت جامع معاونت آموزش، بخش عمده‌ای از مشکلات و مراجعات طلاب و فضلا در قم و شهرستان ها حل شد و این مشکلات به صورت محسوسی تقلیل پیدا کرد که ثبت نام امتحانات کتبی خرداد و شهریور، اعلام نتایج امتحانات، ثبت نام امتحانات شفاهی، ثبت نام پذیرش و سایر امتحانات تثبیتی و ارتقایی و ... از جمله این اقدامات بوده است.

- برگزاری اولین المپیاد علمی در حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: از اقدامات دیگر این معاونت، برگزاری اولین آزمون دانش سنجی یا المپیاد علمی در حوزه‌های علمیه سراسر کشور بود که از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد و در آینده با یک برنامه ریزی بهتر و دقیق تر این مسیر را ادامه خواهیم داد.

- اصلاحات نظام آموزشی سطح یک

معاون آموزش حوزه‌ علمیه خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی برای انجام اصلاحات روبنایی و اقدامات بنیادی در نظام آموزشی حوزه از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌رود که از جمله آنها تدوین نظام آموزشی جدید سطح یک برای مقاطع تحصیلی سیکل، دیپلم و دانشگاهی است، که در یک فرایند کارشناسی طولانی مدت، برنامه ها و سرفصل‌های آن تدوین شده و زمینه جایگزینی نظام جدید با نظام فعلی فراهم گردیده و برای تصویب به شورای عالی حوزه‌های علمیه ارسال می شود.

* برنامه های سال آینده

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، به مسائل رو بنایی نظام‌آموزشی، نگاهی اصلاحی داشته که با صاحب نظران و کارشناسان حوزوی این کار در حال انجام است و این مسیر برای آینده نظام علمی حوزه‌ها مهم و موثر است، البته تا زمانی که نظام آموزشی مطلوب برای شرایط کنونی حوزه مبتنی بر ارزش‌ها و مزیت‌های نظام علمی حوزه ها و استفاده از سنت ها و مزایای ارزشمند گذشته ایجاد شود، این مسیر کارشناسی ادامه خواهد داشت.

- تغییرات در برخی متون آموزشی

وی یادآور شد: تغییر برخی متون برای سطح دو و برخی متون آموزشی این مقاطع تحصیلی اقداماتی شروع شده که هنوز در میانه راه است و در سال آینده به نتایج خوبی خواهد رسید، همچنین برای سال‌های آینده طرح‌هایی در ابعاد مختلف آموزشی، برنامه‌های درسی، متون آموزشی، رشته های تخصصی، مدارج و مدارک علمی اجرا می شود و تحول چشم‌گیری در نظام آموزشی حوزه بوجود خواهد آمد.

« معاونت تهذیب»

معاون تهذیب حوزه های علمیه نیز از تماس‌های بی‌امان خبرنگار مرکز خبر حوزه بی نصیب نماند و مهمترین اقدامات این معاونت در سال 88 را این گونه بیان کرد.

حجت‌السلام والمسلمین حسین خانی گفت: در سال 88 نشاط فراوانی در زمینه های تربیتی، اخلاقی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه کشور ایجاد شد که تشکیل مرکز قرآن و عترت حوزه با تاسیس 21 دارالقرآن در مدارس علمیه قم از اقدامات درخور تحسین این معاونت است.

وی افزود: برگزاری اولین مسابقات قرآنی سراسری حوزه‌های علمیه و اولین دوره مسابقات همسران و فرزندان طلاب، ‌برپایی اردوهای متعدد تابستانی، بازدید از مناطق جنگی، اردوهای روزانه مدارس، اردوی طلاب جدیدالورود، برگزاری سه کارگاه آموزش مدیریت فرهنگی در سطح کشور جهت ارتقاء توان مدیریتی مدیران فرهنگی از اقدامات سال 88 بود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه‌داد: سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری، برگزاری مسابقات فرهنگی مانند آشنایی با آیین وهابیت، برگزاری همایش‌های مختلف و آموزش‌های کاربردی مانند خوشنویسی و کامپیوتر برای طلاب، برگزاری نشست های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مدرسه مبارکه فیضیه با دعوت از شخصیت های کشوری را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی معاونت تهذیب در سال 88 برشمرد.

- ارتقای دروس اخلاق

وی افزود: حضور آیت الله حائری شیرازی در درس اخلاق مدرسه مبارکه فیضیه با استقبال گسترده طلاب و فضلای حوزه علمیه قم مواجه شد، همچنین اعزام بیش از 80 استاد اخلاق به شهرستان‌ها به صورت گسترده از مهر ماه ادامه دارد و نیز حضور اساتید اخلاق در مدارس علمیه در ایام تبلیغی محرم و صفر و انس آنها با طلاب در فضای معنوی مدارس بسیار تاثیر گذار بوده است، آیین نامه تلبس طلاب به لباس روحانیت و مراسم عمامه گذاری « ره پویان فقاهت و تزکیه » و برگزاری اولین اجلاسیه اساتید اخلاق از جمله فعالیت های واحد اخلاق این معاونت است.

- فعالیت‌های مشاوره‌ای

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی با اشاره به فعالیت‌های مشاوره ای گفت: مرکز مشاوره حوزه تخصصی تر شد، مرکز مشاوره تبریز راه‌اندازی گردید و اعزام مشاور به شهرستان‌ها تقویت شد و مشاوره تلفنی با سامانه 09650 راه اندازی گردیدکه مورد استقبال طلاب شهرستان ها قرار گرفت، همچنین برگزاری مشاوره گروهی برای پیشگیری از بروز مشکلات تربیتی در مدارس از جمله اقدامات این معاونت در بخش مشاوره است.

- فعالیت‌های امور خانواده

معاون تهذیب حوزه خاطرنشان ساخت: در بخش خانواده، یکی از اقدامات این معاونت، برگزاری نشست‌های تربیتی، برگزاری اردوی مشهد مقدس وکلاس‌های تربیتی و فرهنگی مربوط به خانواده های طلاب و نیز اجرای برنامه های متنوع برای زوج های جوان ، جهت آشنایی با مهارت‌های زندگی بود.

همچنین نمایشگاه‌های اخلاقی و اصلاح الگوی مصرف در سیره بزرگان دینی در اکثر مدارس علمیه قم برگزار گردید.

* چشم انداز معاونت تهذیب

وی ابراز داشت: تقویت فعالیت‌ها و کادر تربیتی مراکز استانی و مدارس علمیه در سطح کشور، سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت و متصدیان برای کارهای فرهنگی درمدارس و مراکز شهرستان ها از نظر کمی و کیفی ارتقا خواهند یافت.

برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده در عرصه‌های مختلف تربیتی و تقویت بنیه علمی و مدیریتی معاونان تهذیب، مشاوران و اساتید اخلاق و همچنین راه اندازی سایت معاونت تهذیب از چشم انداز های این معاونت برای سال آینده است.

برگزاری، اولین دوره کارشناسی ارشد مشاوره با نگاه اسلامی برای مشاورین حوزه، راه اندازی موسسه تربیت مربی اخلاق و مشاوره با همکاری معاونت آموزش از جمله اقدامات مهم این معاونت برای سال آینده است.

«معاونت همکاری‌ها و امور بین‌الملل»

معاونت همکاری‌ها و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز که در اواخر سال 88 تاسیس شد مورد توجه مرکز خبر حوزه‌های علمیه قرار گرفت، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین‌الملل حوزه در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار ما در خصوص مهمترین برنامه‌ این معاونت در سال جاری گفت:عمده کارهایی که معاونت بین‌الملل در سال جدید انجام خواهد داد،‌ کارهای مطالعاتی و جمع‌آوری تجربیات نهادهای فعال در این عرصه و برنامه‌ریزی و انجام پروژه‌های پژوهشی اجرایی در حوزه است.


« معاونت اداری- مالی»

معاون اداری – مالی حوزه های علمیه نیز که با توجه به حجم فعالیت های عمرانی، توسعه‌ای و منابع انسانی از معاونت های پرکار مرکز مدیریت حوزه به شمار می‌رود، برنامه های جاری و آینده خود را این گونه بیان نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودی گفت: مهمترین وظیفه و ماموریت معاونت اداری- مالی به عنوان یک معاونت ستادی، انسجام و انضباط امور مالی، اداری، حقوقی و عمرانی حوزه در چارچوب ملاک‌های علمی متناسب با وضعیت حوزه‌های علمیه می باشد که این مهم در شرح وظایف این معاونت نیز درج شده است.

* مهمترین اقدامات انجام شده

وی گفت: یکی از برجسته ترین فعالیت‌های این معاونت در سال 88، انجام حسابرسی داخلی در معاونت اداری مالی است، چون در همه تشکیلات و سازمان‌ها، معاونت اداری و مالی، نبض ارتباط اداری و مدیریت منابع و مصارف است و این معاونت به عنوان مسئول حفاظت از منابع و مصارف سازمان‌ متبوع خود باید دریافت روشنی از وضعیت عملکرد امور مالی و حسابرسی داشته باشد که در این راستا در سال 88 حسابرسی داخلی انجام شد.

معاون اداری – مالی حوزه افزود: از نقاط قوت این حسابرسی، استخراج نقاط ضعف سیستم حسابداری و مالی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دست‌یابی به روش‌های استاندارد و به روز، جهت انجام وظایف ستادی و مدیریت منابع و مصارف مرکز مدیریت است که با کار فشرده 5 ماهه کارشناسان، در گزارشی13صفحه‌ای به مدیر حوزه‌های علمیه و قائم مقام ایشان ارائه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ‌محمودی خاطرنشان‌کرد: از دیگر اهداف حسابرسی، طراحی سیستم کنترل‌های داخلی مناسب برای حفاظت از منابع و اموال مرکز مدیریت حوزه در مقابل سوء استفاده‌های احتمالی، بالابردن نظارت مرکز مدیریت در نگهداری سوابق و مدارک حساب داری، پردازش و گزارش اطلاعات مالی و بالابردن کارایی مرکز مدیریت حوزه است.

وی، تشکیل اداره کل امور حقوقی از سوی معاونت اداری مالی مرکز مدیریت حوزه را از دیگر اقدامات این معاونت دانست و گفت: فعال نمودن این اداره کل تحت یک سازمان جدید، سبب استیفای حقوق مادی و معنوی مرکز مدیریت در بخش املاک و موقوفات این اداره فعال شده است که در زمان دیگری باید به بیان گزارش این اقدامات پرداخت.

- جمع آوری اطلاعات آماری املاک حوزه

وی افزود: جمع آوری اطلاعات املاک حوزه‌های علمیه شهرستان ها و آگاهی از زمین ها و موقوفات حوزه در سراسر کشور و شناسنامه دار شدن آنها برای بهره‌گیری و احیای بهتر این منابع جهت استفاده بهتر و برنامه ریزی شده شورای عالی ومرکز مدیریت حوزه از اقدامات سال جاری این معاونت است.

- تهیه زمین برای احداث ساختمان اداری حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی تاکید کرد: تلاش در راستای تامین فضای کار مناسب در معاونت های مختلف بر اساس حداقل های مورد نیاز با توجه به افزایش ماموریت های مرکز و ایجاد فضای مناسب و تخصیص زمین برای فعالیت‌های اداری، ایجاد اردوگاه‌های تفریحی برای استفاده طلاب در تعطیلات تابستانی جهت ارتقای نشاط و روحیه آنان و استفاده بهینه از اوقات فراغت تابستان با کلنگ زنی احداث اردوگاه بزرگ کشوری حوزه‌های علمیه در منطقه نوبران استان مرکزی، از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

- ساماندهی امور عمرانی

وی افزود: حداقل 50 درصد اعتبارات مالی مرکز مدیریت در سراسر کشور، صرف کارهای عمرانی برای ساختمان‌های کهنه و غیر استاندارد حوزه‌ها و مدارس علمیه می شود و امروز بسیاری از مدارس نیازمند مرمت، نوسازی و بازسازی و حتی احداث بناهای جدید هستند، البته این اعتبارات سنگین نیاز به برنامه‌ریزی عمرانی دقیق دارد که با تشکیل اداره کل عمران مرکز مدیریت، طراحی جدید ساختمان ها و استخدام نیروی تخصصی و مهندسی مورد نیاز برای تاسیسات صورت گرفت.

* چشم انداز سال 89

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودی گفت: معاونت اداری- مالی برای سال جاری این اقدامات کلان را ادامه می دهد و اصلاح ساختار و حسابرسی مرکز مدیریت در معاونت‌هایی دیگر را در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: همکاری با معاونت امور حوزه‌های علمیه با این معاونت در جهت استقرار مدیریت‌های استانی و نمایندگی‌های مراکز در استان‌ها در چارچوب شرح وظایف آنها، از برنامه‌های آینده معاونت اداری مالی حوزه به شمار می‌رود.

همچنین ساماندهی وضعیت نیروی انسانی در مراکز استان‌ها از طریق جمع آوری اطلاعات آنها و ایجاد امکانات فنی و کامپیوتری با هدف تسهیل پرداخت مالی به کارکنان، اساتید،کادر اجرایی و علمی از طریق نظام جامع نرم افزاری منابع انسانی از دیگر اقدامات سال آینده خواهد بود./917/د103/ص

ارسال نظرات