شکوفایی ظرفیتهای رسانهای در دل بحران

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر محسن ربانی از معاونان سازمان صدا و سیمای استان قم، عصر چهارشنبه 1 مرداد ماه در نشست علمی «بازخوانی تجارب مدیران رسانهای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» که در قالب سلسله نشستهای «بازکاوی جنگ و صلح تحمیلی از منظر آموزههای اسلامی» در محل خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به تجارب رسانهای این دوران از آن بهعنوان فرصتی بیبدیل برای شکوفایی ظرفیتهای انسانی و سازمانی یاد کرد.
وی با بیان اینکه در طول ۱۲ روز جنگ، رسانه ملی و بهویژه صداوسیمای قم حضور شبانهروزی و مستمر در میدان داشت، گفت: ما در این دوره با واقعیتهایی روبهرو شدیم که پیش از آن نه در محاسبات ما بود و نه در تصورمان میگنجید. ظرفیتهایی در دل بحران برای ما آشکار شد که در شرایط عادی ناشناخته مانده بودند. فعالیتها در این ایام چند برابر وضعیت عادی بود و همکاران ما با روحیهای فداکارانه و جهادی به میدان آمدند.
بحران میدان شکوفایی استعدادهای رسانهای است
دکتر ربانی یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره را شکوفایی استعدادهای پنهان در دل بحران دانست و افزود: وقتی بحران میرسد بسیاری از توانمندیها و ابتکارات که در شرایط عادی مجال بروز ندارند فعال میشوند. ما در این جنگ نهتنها درگیر پدافند رسانهای شدیم بلکه توانستیم ابتکار عمل را در تولید محتوا، ساماندهی پوشش میدانی و هدایت افکار عمومی تا حد زیادی در اختیار بگیریم.
وی با اشاره به تلاقی جنگ با مناسبت عید غدیر، از دوگانگی میان پرداختن به «سوگ» و «حماسه» بهعنوان یکی از چالشهای رسانهای در آن روزها یاد کرد و گفت: این ایام از جهت تقویمی با عید غدیر همزمان بود و رسانه باید بین پرداختن به اندوه شهادتها و برجستهسازی مقاومت قهرمانانه توازن برقرار میکرد. در همین حال رسانههای معاند نیز در تلاش بودند با القای دوگانههایی نظیر «نظام یا وطن»، «ایران یا اسلام» و «دولت یا مردم»، وحدت ملی را خدشهدار کنند.
معاون صداوسیمای استان قم ادامه داد: ما از همان ابتدا متوجه این خط عملیات روانی دشمن شدیم و با دقت و اشراف در روزهای بعد توانستیم تسلط بهتری در صحنه پیدا کنیم. رسانههای انقلابی با هوشمندی، مقابل جریان تفرقه ایستادند و مسیر روایتسازی را از داخل میدان نبرد تا افکار عمومی جامعه پیش بردند.
عملکرد رسانه ملی رضایتبخش بود
دکتر ربانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در بحران واقعیت آن چیزی است که رسانه روایت میکند، گفت: متأسفانه برخی مدیران نسبت به این اصل بنیادین بیتوجه بودند. فشارهای ساختاری هم بر رسانهها وجود داشت و شرایط به گونهای نبود که از ابتدا بتوان روایت نخست را در اختیار گرفت و بهصورت مستمر آن را ادامه داد. با این حال بر اساس نتایج نظرسنجیهای معتبر عملکرد رسانه ملی در مجموع رضایتبخش بود.
وی افزود: صداوسیما در این مدت توانست مرجعیت رسانهای خود را تثبیت کند و با وجود محدودیتها در بسیاری از موارد مرجع اول دریافت اخبار برای مردم بود. اگر روزی اینترنت از دسترس خارج شود این رادیو و تلویزیون است که میتواند منبع مطمئن و مورد اعتماد مردم برای دریافت روایت دقیق و ملی از تحولات باشد.
ربانی با اشاره به نقش مهم رسانه در همافزایی اجتماعی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی رسانه توانست به تقویت همدلی ملی کمک کند. ادامه این همدلی و انسجام اجتماعی در گرو سیاستگذاری هوشمندانه و عملکرد متعهدانه مسئولان رسانهای است. اگر این مسیر با دقت و آیندهنگری دنبال شود میتوانیم در مواجهه با بحرانهای پیشرو نیز مرجعیت رسانهای خود را حفظ کنیم.
مهدی الهی