۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۸۷۷۰۷
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری:

تمام دغدغه و خواسته مدیران مدارس علمیه باید «طلبه پروری» باشد

تمام دغدغه و خواسته مدیران مدارس علمیه باید «طلبه پروری» باشد
معاون تهذیب حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید تمام دغدغه، فکر، خواسته و رویای مدیران مدارس، طلبه پروری باشد، گفت: چون همه امور مدرسه با مدیران است گاهی موضوع تربیت در ذهن آنان تنزل پیدا می کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در نشست مدیران مدارس علمیه، مراکز تخصصی، معاونین و رابطین تهذیب حوزه علمیه استان تهران که امروز سه شنبه هفتم مرداد در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شهر ری برگزار شد با بیان اینکه کار اصلی معاونت تهذیب، تربیت عالم ربانی مجاهد راهبر است، گفت: فعالیت همه عرصه های تبلیغ، آموزش و پژوهش، ذیل چتر تهذیب است. اگر کار تربیت و تهذیب به درستی انجام شود آنگاه طلاب به صورت خودجوش در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت می کنند.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور افزود: امر تربیت در امر واقع گاهی مهم تر از امر تربیت است درحالی که در حقیقت باید تربیت در صدر همه برنامه های مدارس علمیه باشد. تلاش ما این است که موضوع تهذیب و تربیت به جایگاه اصلی خود برگردد. تشکیل شورای تهذیب مدارس علمیه باید از سوی مدیران و معاونان مدارس علمیه جدی تر گرفته شود.

نیازمند برنامه جامع تربیتی هستیم تا تهذیب در مدارس علمیه پر رنگ تر دیده شود

وی ادامه داد: ما نیازمند برنامه جامع تربیتی هستیم تا تهذیب در مدارس علمیه پر رنگ تر دیده شود. ما به یک ساختار حامی برای موضوع تربیت نیاز داریم. ما در طرح تعالی موضوع تربیت نیروهای موثر و فعال در حوزه تربیت و تهذیب را دنبال می کنیم. همه دغدغه مدارس علمیه باید ابتدا کار تربیتی و تهذیبی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه نگرش و راهبرد تربیتی باید در مدیران مدارس علمیه تقویت شود، اظهار داشت: مدیران مدارس باید با استقلال کامل امور تربیتی را انجام دهد ولو از سطح مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و مراکز استانی برنامه ای اعلام نشود.

وی اضافه کرد: مدیر مدرسه علمیه نباید صرفا به مدرسه گردانی فکر کند بلکه باید تمام دغدغه، فکر، خواسته و رویایش طلبه پروری باشد. البته چون همه امور مدرسه با مدیر است گاهی موضوع تربیت در ذهن او تنزل پیدا می کند. باید برنامه ریزی به صورتی باشد که همواره موضوع تربیت در اولویت کاری مدیران مدارس باشد.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در ادامه به موضوع تبدیل شدن استاد به مربی اشاره کرد و گفت: در چنین وضعیتی، استاد به همان اندازه که به موضوع آموزش طلاب دغدغه مند است نسبت به تربیت اخلاقی طلاب حساس می شود. بحث تامین لوازم تربیت اخلاقی و تهذیی طلاب نیز توسط شورای عالی حوزه های علمیه کشور دیده شده است.

وی در ادامه به تولید نظریه پشتیبان در امر راهبری کار تربیتی اشاره کرد و گفت: اهداف تربیتی بسیار زیاد است بنابراین باید در قالب یک طرح جامع تربیتی، اولویت ها در این عرصه مشخص شود. فرض کنید هزار هدف تربیتی وجود دارد و برای پدید آوردن این اهداف، نمی توان صرفا به یک سخنرانی حماسی یا ابلاغ بخشنامه اکتفا کرد. برای اینکه یک صفت در شخصی تبدیل به ملکه شود، حداقل به چهل روز و در برخی روایات به یک سال، زمان لازم است.

ارسال نظرات