اربعین حسینی، تداوم مقاومت در برابر ظلم و استکبارستیزی عاشورا است

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام فاضل حسامی، مدیرکل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران، در گفتوگویی با اشاره به فرارسیدن مراسم اربعین حسینی، اظهار کرد: ان لقتل الحسین حرارهً فی قلوب المومنین لا تبرد ابداً، شهادت امام حسین علیه السلام داغی بر دلهای مومنان گذاشته که تا ابد خنک نخواهد شد.
وی ادامه داد: تاریخ اسلام مملو از حوادث تلخ و شیرین است، حوادثی که هر کدام از آنها جریان ماندگاری را به وجود آورده و تا همیشه آثار آن مشهود خواهد بود، بعثت نبی مکرم اسلام(ص) که تولد رسالت است و در استمرار آن غدیر خم که جشن تولد امامت است، هر دو از جمله حوادث شیرین هستند اما محرم و عاشورا از جمله حوادث بسیار تلخی است که داغ آن همیشه تازه است و هیچگاه خنک نخواهد شد.
عاشورا؛ روایتی از مقاومت تمامعیار در برابر ظلم
حجتالاسلام حسامی افزود: پس از محرم و سالروز شهاد امام حسین و اهل بیت و یاران با وفایش، چهلم و اربعین آن امام شهید و همراهان و همرزمان آن حضرت است که ادامه آن حادثه تلخ است و نمایانگر آن مظلومیتها میباشد.
عهد و پیمان زائران اربعین در راستای تداوم راه شهدای کربلا
وی عنوان کرد: مرور تاریخ زمینههایی که امام حسین(علیه السلام) را به محرم و عاشورا رساند و راهبردها و برنامههایی که آن حضرت طراحی و بر اساس آنها اقداماتی را انجام داد، از زوایای متفاوتی میتواند مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد، یکی از این زوایا؛ عهد و پیمان و پایداری بر مقاومت است زیرا در واقع عاشورا حکایت از یک نمونه تمام عیار «مقاومت در برابر سلطه ظلم و غصب است».
مدیرکل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران گفت: اهل بیت(ع) آن حضرت و نیز اصحاب ایشان به تأسی به آن بزرگوار این مقاومت را آموختند و آنگاه که امام حسین(علیه السلام) آنان را مخیر فرمود به رفتن و یا ماندن و مقاومت تا شهادت، آنان بر «عهد» خود ماندند و پیمان بستند تا شهادت از امام خود خدا نشوند.
وی ادامه داد: همین زاویه نگاه نیز امروز در مورد شیعیان و پیروان امام حسین (ع) وارث آن عهد و پیمان هستند، تجلی و ظهور دارد. اگر چه در صحنه عاشورا حضور مادی نداشته و ندارند اما به تأسی به اهل بیت و یاران آن حضرت در عاشورای حسینی و نیز تأسی به اهل بیت و یاران آن حضرت در اولین زیارت اربعین با رهبری امام سجاد و حضرت زینب کبری، با شهدای کربلا عهد و پیمان میبندند که همواره تمام سختیهای راه و مسیر آنان تحمل کرده و بر آن صبر و مقاومت خواهند نمود و تا پای جان بر این عهد و پیمان خواهند ماند، عهد پیمانی بر مبارزه فراگیر با نظام جبار و خون آشام مظلوم کش، عهد و پیمانی بر مقاومت تا نیل به مقصد و مقصود.
حجتالاسلام حسامی بیان داشت: زاویه دیگر؛ بعد رسانهای عاشورا و شهاد امام حسین است. امام حسین در این مسیر بگونهای برنامهریزی میکنند که بتوانند چرائی و چگونگی وقایع و حوادث را به گوش معاصران خود برسانند و گوش و چشم تاریخ نیز صدای این حادثه بزرگ را بشنود و چشمها ببیند. سخنان آن حضرت در منزلهای متفاوت هم به لحاظ انتخاب مکان و هم به لحاظ محتوای سخنان بخوبی بیانگر این نکته است. مسیرهایی که امام برای عبور انتخاب میکنند و رجزهایی که ظهر عاشورا خوانده میشود، همگی از این سنخ نیز هستند، اربعین نیز که ادامه عاشورا هست و جانشین آن حادثه بزرگ نیز قلمداد میشود، همان خصوصیت را دارد.
وی ابراز کرد: مبدأ حرکت زائران اربعین و مسیرها، شعارها و تجمعات، اخباری که پیرامون این واقعه و حضور میلیونی دلباختگان صورت میگیرد همگی نوعی اطلاع رسانی از ابعاد و زوایای پیدا و پنهان اربعین و ادامه مقاومت و ایستادگی در رساندن پیام ظلم و استکبار ستیزی عاشورا است. زوایایی که هر ساله به وسیله این مراسم عظیم به گوش جهانیان میرسد، همه ساله تازگی و بالندگی خاص خود را دارد و مخاطبان خود را در سراسر گیتی به محتوای این پیام متقن و پر محتوا دعوت میکند.
دعوت اربعین به آزادگی
مدیرکل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران افزود: زاویه سوم این مراسم با شکوه که ضلع تمدنسازی آن است نباید مورد غفلت قرار گیرد، نهضت امام حسین این خصوصیت را داشته و دارد که همه آزادگان و ظلم ستیزان را با هر قومیت و ملیت به خود دعوت میکند، ان لم یکن لکم دین، فکونوا احراراً فی دنیاکم.
وی ادامه داد: مشاهدات عینی بیانگر آن است که در مراسم اربعین نیز همانند بزرگداشت عاشورا، همه انسانهای آزاده از هر ملت و قومیتی با هر دین و آئین و مسلکی شرکت داشته و دارند. هر زائری با فرهنگ خاص خود در این مراسم مشارکت میکند و در عین حفظ فرهنگ خود، در جهت احیا و ترویج مشارکتی فرهنگ عاشورائی اقدام میکند.
حجتالاسلام حسامی گفت: احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی به عنوان حبل المتین و تأکید بر مشترکات زائران اربعین حسینی زمینه ساز تدارک ساز و کار شکل دادن به تمدن نوین اسلامی نیز هست تا از این معبر اختلافات تبدیل به تفاوت رویکردها و تأکید بر وجوه مشترک شود.
مدیرکل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران مطرح کرد: زاویه سوم نهضت امام حسین علیه السلام، رابطه آن با ظهور منجی عالمیان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. همانگونه که نهضت اباعبدالله، ریشه در اصل اسلام دارد و هدف قیام امام احیاء سیره و سنت محمدی (ص) بوده و چون آن حضرت بر سنت جدش پایمردی داشتند هدف کین دستگاه ظلم قرار گرفتند، تبیینهای متفاوت از زوایای گوناگون این نهضت، قلمرو دانشی و نیز آمادگیهای متفاوت را برای زمینهسازی ظهور امام عصر فراهم مینماید. آنچه مسلم است آن است که ظهور نیازمند مقدمات و آمادگیهایی در مسلمانان و خصوصاً شیعیان است.
وی ادامه داد: بررسی و فهم درست از نهضت امام حسین و عاشورا است که در یک قلمرو وسیع میتواند این آمادگیها را فراهم سازد. مراسم اربعین نیز زمینه شکلگیری بسیاری از پرسشها را در اذهان فراهم میسازد. همین پرسشها مقدماتی میشود برای جویندگان حق و حقیقت و وقتی آنان وارد این جریان پرسشگری و جستجو میشوند با زوایای متفاوت اسلام و شیعه آشنا شده و از آن رهگذر به ظهور منجی عالم خواهند رسید. طبعاً یکی از خصوصیات مهم منجی بشریت، باید ظلم ستیزی او باشد. این ویژگی بصورت تمام عیار با ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه محقق خواهد شد که یملأ الله الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً، به امید آن روز که جهانیان از وجود پر خیر و برکت آن عزیز منتظر بهرههای مادی و معنوی خود را دریافت کنند.