پیشنهادهای کلیدی برای تحول تبلیغ دینی در قم؛ از لزوم تشکیل دبیرخانه تا استفاده از ظرفیت امامزادگان و جمکران

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مراسم تکریم از خادمان حسینی که در سالن رضوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن ستایش فعالیتهای مجموعه گروه تبلیغی جهادی شهید محمدرضا شفیعی، بر ضرورت تحول سازمانی و گسترش فعالیتهای این گروه در شهر قم تأکید کرد و ابراز داشت: عملکرد این گروه «تبلور ایمان، تقوا و تبلیغ دین» در قم است و این در حالیست که شهر قم در معرض «هجوم تبلیغی دشمن» و «شبیخون فرهنگی بیستوچهار ساعته» بوده و برای مقابله با این تهدید، نیاز به آمادهسازی یک «سپر قوی» و «دژ محکمی» داریم که منظومه فکری دینی را در جامعه منتشر کند.
وی با ابراز خرسندی از وجود چنین گروههای فعالی در قم، در زمینه گسترش و سازماندهی فعالیتها چندین پیشنهاد کلیدی ارائه داد و افزود: نخستین گام پیشنهادی، ایجاد یک «دبیرخانه» رسمی برای گروه بود که فعالیتهایش را در قالب «کانونهای فرهنگی» که مورد تأکید مقام معظم رهبری است سازماندهی کند.
استفاده از ظرفیتهای مذهبی شهر
رئیس مجمع نمایندگان طلاب، ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه حمایت از این گروه، تأکید کرد: ظرفیت امامزادگان قم بهترین مکان برای استقرار تجهیزات، برگزاری جلسات و تثبیت گروه است تا از این طریق بتوانند فعالیتهای خود را به گوشهوکنار شهر برسانند.
وی همچنین ضمن توصیه هایی ابراز داشت: در راستای افزایش پایگاه اجتماعی، این گروه باید از ظرفیتهای حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز در هماهنگی با مسئولین بهرهمند شود.
ضرورت جذب هدفمند جوانان و ارتباط با نهادهای تخصصی
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر بر ضرورت جذب جوانان تاکید کرد و ادامه داد: برای جذب نسل جدید و گسترش دایره نفوذ فکری، پیشنهاد شد که گروه با استفاده از ظرفیت مدیران و معلمان تربیتی که با جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند، اقدام به «عضوگیری» فعال نمایند. راهاندازی سایت و کانالهای تخصصی برای ایجاد بستر عضویت و بهاشتراکگذاری نظرات، امری ضروری است تا گروه از «بارش فکری» اعضای جوان خود بهرهمند شود.
وی ادامه داد: همچنین، برای بروزرسانی روشهای تبلیغی، پژوهشکده تبلیغ حوزه یک ظرفیت بسیار خوبی است تا گروه بتواند از شیوهها، روشها و افراد متخصص کشوری و منطقهای بهره بگیرد و برنامههای خود را در دو سطح «اوضاع عادی» و «اوضاع اضطرار» طراحی و اجرا کند.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر با ابراز تأسف از خالی بودن جای این گروه در مراکز تصمیمگیری، تأکید کرد: باید ارتباطات جدی با شورای شهر، شهرداری، گروه فرهنگی استانداری و «قرارگاه نو ایده» برقرار شود تا فعالیتهای تبلیغی گروه، مؤثرتر و نهادینه شوند.
وی ادامه داد: برای اجرای برنامههای محلهمحور به نام «شهید شاخص محله»، باید با معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران مذاکره هایی صورت گیرد، زیرا این نهاد برای چنین فعالیتهایی ردیف بودجه مشخصی دارد و میتواند در برگزاری جلسات در محیط باز یا مساجد محوری یاریرسان گروه باشد.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب در پایان با بیان اینکه امروز هرچه بیشتر باید در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) تلاش شود، ابراز داشت: گروه تبلیغی جهادی شهید شفیعی باید به عنوان «مسئول تبلیغی» برای قم، یک فعالیت ویژه، تخصصی و مضاعف داشته باشد و الگویی برای تحول در امر تبلیغ دینی در سایر شهرها شود.