۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۷۹۳۵۶۸
گزارشی از جلسه مشورتی مجمع نمایندگان طلاب با معاون تبلیغ حوزه؛

از اقدامات خوب و بی سابقه در زمینه ارتقای تبلیغ تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ

از اقدامات خوب و بی سابقه در زمینه ارتقای تبلیغ تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ
نخستین جلسه مشورتی مجمع نمایندگان طلاب با معاون تبلیغ حوزه های علمیه کشور پیرامون در اولویت قرار گرفتن تبلیغ و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اولین جلسه از سلسله جلسات مشورتی مجمع نمایندگان طلاب با معاون تبلیغ حوزه های علمیه پیرامون بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد» رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

در این جلسه روئسای کمیسیون های تخصصی و هیئت رئیسه مجامع استانی مجمع نمایندگان طلاب با حضور در سالن آیت الله حائری یزدی مرکز مدیریت حوزهای علمیه به تبادل نظر  پیرامون چگونگی اجرای بیانات رهبرمعظم انقلاب درمورد مسئله تبلیغ پرداختند.

از اقدامات خوب و بی سابقه در رشد تبلیغ در سطح کشور تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ

حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی معاون تبلیغ حوزه های علمیه کشور پس از شنیدن مشورت، انتقاد و پیشنهادهای  اعضای مجمع نمایندگان طلاب، به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در دوره تصدی گری خود در سمت معاون تبلیغ پرداخت و گفت: در همین مدت کمتر از یکسال که از تصدی گری ما می گذرد و با توجه به وقوع اتفاقات ویژه ای نظیر جنگ دوازده روزه و همایش صد سالگی حوزه، هماهنگی های خوبی میان نهاد های اعزام مبلغ صورت گرفت و اقدامات قابل توجهی در حوزه تبلیغ انجام دادیم که در طول تاریخ حوزه بی سابقه است.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات بی سابقه، اعزام بیش از42 هزار مبلغ به سراسر کشور در ماه مبارک رمضان گذشته بود؛ ما در این اعزام ها حضور بی سابقه نخبگان، اساتید و خوهران را شاهد بودیم و برای اولین بار دوبار در ماه مبلغانمان را ارزیابی و تحلیل کردیم.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه کشور بر لزوم گسترش تبلیغ نوین و مجازی تأکید کرد و بیان داشت: طبق ارزیابی های ما باید هشتاد درصد از تبلیغ هایمان نوین و بیست درصد سنتی باشد و برای اجرای این راهبرد، زیرساخت هایی درحال شکل گیری و ایجاد است. یکی از این زیرساخت ها ایجاد مجتمع هنر و سینمای حوزه علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین از رویکرد کلی این معاونت پیرامون فعالیت های تبلیغی خبرداد و اظهار داشت: سعی ما این است که بیش از کمیت به کیفیت و اثرگذاری تبلیغ توجه کنیم و درحال تنظیم و اجرای طرح رتبه بندی مبلغان بر اساس تأثیرگذاری هستیم تا حمایت ها به سوی طلاب اثرگذار تر روانه شود.

از اقدامات خوب و بی سابقه در رشد تبلیغ در سطح کشور تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ

در این ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر رئیس مجمع نمایندگان طلاب بر اهمیت و توجه برگزاری جلسات مستمر مبلغان با مسئولان تبلیغی تأکید کرد و پیرامون جایگاه مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب با حکم مستقیم امام(ره) ایجاد شده و نه دوره از تشکیلش می گذرد؛ علمای بزرگی  چون آیت الله اعرافی،آیت الله کعبی، آیت الله حسینی بوشهری و دیگر بزرگان در گذشته عضو این مجمع بودند؛ این مجمع ظرفیت های زیادی برای کمک به مسئولان حوزه دارد.

وی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در مورد بهبود وضعیت تبلیغ در کشور پرداخت.

از اقدامات خوب و بی سابقه در رشد تبلیغ در سطح کشور تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ

سپس حجت الاسلام محمد مسلم وافی، از دیگر نمایندگان حاضر در جلسه که در زمینه تبلیغ بین الملل و پشتیبانی از کاروان دریایی صمود نقش آفرینی داشت به ارائه گزارشی مختصر از روند فعالیت های تبلیغی خود برای پشتیبانی از کاروان دریایی صمود پرداخت.

وی در ادامه بر لزوم حضور موثر طلاب و گروه های تبلیغی در اتفاقات ناگهانی نظیر قضایای فلسطین و راه اندازی کاروان صمود تأکید کرد و بیان داشت: واقعا جای گروه های تبلیغی واکنش سریع بین المللی خالی است، جا دارد در حوزه علمیه به این نوع تبلیغ که نیاز به تهیه زیرساخت ها و آموزش دارد توجه ویژه شود.

حجت الاسلام وافی افزود: ما در کشورهای مختلف که با مردم و فعالانشان روبه رو می شدیم، از عدم حضور جریان های مردمی و تبلیغی ایرانی در جنبش های بین المللی انتقاد می کردند.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام گلزاده نیز ازعدم وجود نهادی برای مدیریت تبلیغ فوری در مواقع بحرانی انتقاد کرد و از معاون تبلیغ درخواست پشتیبانی از این نوع تبلیغ را داشت.

از اقدامات خوب و بی سابقه در رشد تبلیغ در سطح کشور تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ

سپس نمایندگان دیگر مجمع نمایندگان به بیان مسائلی چون، یکپارچه سازی سامانه های تبلیغی، پرهیز از موازی کاری نهاد های اعزام مبلغ، ارتباط با شهرستان ها و منطبق بودن آموزش های تبلیغی با زیست بوم شهرها، ایجاد حلقه اتصال مراکز مردمی و حوزه علمیه، ایجاد زیرساخت هایی برای حضور اساتید در شهرستان ها، تشویق و حمایت از گروه های تبلیغ تخصصی که در محل های سخت تبلیغی فعالیت می کنند، توجه به تبلیغ در شهر مقدس قم، حمایت از مبلغانی که در روزهای عادی و مناسبت های ثبت نشده در تقویم تبلیغی به تبلیغ می روند و حمایت بیشتر از مبلغان به نسبت حمایت از اساتید و نخبگان، پرداختند.

حجت الاسلام گودرزی رئیس کمیسیون تبلیغ مجمع نمایندگان طلاب با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم در اولویت قرار گرفتن تبلیغ در حوزه، تصریح کرد: این فرمایش رهبری یعنی تبلیغ در حوزه در اولویت نیست و باید سیاست های کلی حوزه به این سمت حرکت کند.

وی افزود: متأسفانه تبلیغ در حوزه به این صورت است که اگر کسی در فعالیت های مختلف حوزوی به موفقیتی دست نیافت، به او پیشنهاد می شود که به تبلیغ برود؛ این روش اشتباه باید اصلاح شود و طلاب باید از ابتدا استعداد سنجی و شناسایی شوند تا دچار این نشویم که طلاب بعد از پانزده سال سراغ آموزش های تبلیغی برود.

از اقدامات خوب و بی سابقه در رشد تبلیغ در سطح کشور تا لزوم حمایت و هویت بخشی به طلاب مبلغ

حجت الاسلام عسگری عضو مجمع نمایندگان، طلاب را یک ظرفیت بزرگ و مناسب برای شبکه سازی تبلیغی در کل کشور دانست و پیشنهاد تشکیل این شبکه تبلیغی را به معاون تبلیغ ارائه کرد.

ارسال نظرات