تصویب ۱۰۵ طرح راهبردی در طرح تحول معاونت تبلیغ/ انتقاد از عدم وجود «اطلس تبلیغی» در استانها

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی معاون تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه کشور در نشست مشورتی با روئسای کمیسیون های تخصصی و اعضای هیئت رئیسه مجامع استانی مجمع نمایندگان طلاب به از تلاش ها وو نتایج بی سابقه در زمینه تبلیغ خبرداد و اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان گذشته تز چند جهت یک کار بینظیری اتفاق افتاد؛ هماهنگی میان نهادهای حوزوی برای اعزام، در تعداد اعزام؛ که مجموعا در ماه مبارک بالای 42 هزار طلبه اعزام شدند که بی سابقه بود، استفاده از ظرفیتهایی که در دوران قبل اصلا از این ظرفیتها استفاده نمیشد، که یکی از این ظرفیت ها حضور پرتعداد نخبگان، اساتید و خواهران در تبلیغ بود.
وی در ادامه به موضوع نظارت بر تبلیغات اشاره کرد و بیان داشت: نظارت ما به صورت میدانی و دوبار در ماه مبارک صورت می گرفت، برحدود پنج هزار نفر از افراد اعزامی نظارت و نحوه تبلیغشان تحلیل شد و پس از آن با حدود 400 نفر از این افراد تماس گرفته شد و صحت نظارت و بررسی تأیید شد و ان شاالله نظام رتبه بندی مبلغان از طریق همین نظارت ها بر عملکرد و اثرگذاری طلاب شکل می گیرد و در دست راه اندازی است تا بر اساس این رتبه بندی حمایت ها صورت بگیرد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور در مورد اهتمام ویژه این معاونت در مورد به کار بستن منویات رهبر معظم انقلاب گفت:راولین معاونتی که همه معاونین کشوری را جمع کرد و سه روز بر روی پیام حضرت آقا مباحثه کرده و کمیسیون تشکیل داده و به یک خروجی و راهکارها و راهبردهای عملیاتی و میدانی رسید معاونت تبلیغ بود. بعد از تهیه تحلیل و طرح آن را به دفتر برنامه ریزی ارائه دادیم و آنها بر میدانی و عملیاتی بودن آن صحه گذاشتند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی از تغییر نگرش و روند ابلاغ آیین نامه ها در معاونت تبلیغ خبرداد و گفت: امروز طرح ها و آیین نامه هایی که می خواهیم ابلاغ کنیم، قبل از ابلاغ برای معاونان استان فرستاده می شود تا یک هماهنگی میان تصمیم گیران و میدان و زیست بوم هر منطقه ایجاد شود.
وی از برگزاری جلسات متعدد با طلاب مسئولان گروه های تبلیغی برای مشورت و هم اندیشی برای در اولویت قرار گرفتن تبلیغ در حوزه خبرداد و خاطرنشان کرد: ما یک سفری چند روزه ای را با مسئولان گروه های تبلیغی در شهر مقدس مشهد ترتیب دادیم و در آنجا رابطه خوبی میان مسئولان و طلاب و گروه های تبلیغی ایجاد شد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به توجه ویژه این معاونت به گروه های تبلیغی از تلاش برای حمایت بیشتر از این گروه ها گفت و تأکید کرد: تمرکز ما روی تبلیغ گروهی و تشکیلاتی است، و با برخی از گروه های تبلیغی توافقنامه هایی امضا کردیم تا برخی از فعالیت های معاونت را انجام دهند و ارتباط خوبی با گروه های تبلیغی در حال برقراری است و سعی ما این است تا جایی که می شود به آنها کمک کنیم.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور با اشاره به بحث عدم موازی کاری نهاد های اعزام کننده مبلغ، اظهار داشت: ما نهاد های اعزام کننده هر دو هفته جلسه ای تشکیل می دهیم و تقسیم کار می کنیم اما گاهی اوقات نهاد های دیگر کم کاری کرده و با ما همکاری نمی کنند و برخی بروکراسی های متداول سبب تأخیر در اجرا و ناهماهنگی می شود.
وی افزود: در این جلسات برخی مناسبت هایی نظیر دهه مهدویت و دهه فجر و... به ایام حمایتی تبلیغی افزوده شده است و هم افزایی خوبی صورت گرفته و تبادل اطلاعات و محتوای خوبی با یکدیگر داریم و از گذشته وضعیت بهتر شده و البته که باید تلاش بیشتری انجام بگیرد و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از معضل های اصلی عدم گسترش تبلیغ را مسئله بودجه دانست و بیان داشت: متأسفانه ما گاهی مجبور می شویم سامانه اعزام مبلغ را ببندیم، چرا که بودجه کافی برای اعزام مبلغ نداریم و بودجه محدود است.
وی از فعالیت های خوب نخبگان تبلیغ فضای مجازی و هنری تقدیر کرد و گفت: واقعا ماشاالله به طلاب فعال فضای مجازی که با بررسی های انجام شده محتواهای تولیدی خودمان بیش از هفت میلیون بازدید داشته و با حمایت های ما ان شاالله این اثرگذاری ها بیشتر خواهد شد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور از حمایت از طلاب فعال عرصه هنر و رسانه خبر داد و بیان کرد: بسیاری از فعالیت ها و تولیدات فاخری که در فضای مجازی مشاهده می کنید تولیدات طلاب حوزه علمیه است که بی نام و نشان به فعالیت هایشان ادامه می دهند و در تلاش هستیم مجتمع هنری و سینمایی حوزه را به زودی راه اندازی کنیم.
وی افزود: در همین زمینه اعتقاد ما این است که امروز هشتاد درصد تبلیغ باید به شکل نوین و بیست درصدش به صورت سنتی باشد و دوره های آموزشی متعدد رسانه و هوش مصنوعی برای طلاب در حال برگزاری است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به برخی از اقدامات زیرساختی در این معاونت اشاره کرد و توضیح داد: ما برای اینکه کارها به بهترین شیوه پیش برود، طرح تحول را جداگانه از شورا مورد بررسی قرار دادیم و 105 طرح راهبردی به آن اضافه کردیم و دبیرخانه تشکیل دادم تا پیگیر اقدامات بعدی باشد.
وی ادامه داد: در خود معاونت هم برخی بخش ها را باهم ادغام کردیم و برخی بخش ها مثل طرح امین دانشجویی را تأسیس کردیم.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور یکی از ضعف های تبلیغ در استان ها را عدم وجود یک اطلس تبلیغی عنوان کرد و گفت: ما متأسفانه یک اطلس تبلیغی نداریم که از ظرفیت ها و ضعف های مناطق با خبر باشیم و اعزام مبلغ را بر اساس آن انجام بدهیم، اعزام های ما حتما باید هدفمند و متناسب نیاز منطقه باشد و این نیازمند کمک و یاری مجمع نمایندگان طلاب و دیگر مسئولان و طلاب است.