۱۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۷۹۳۷۷۵

نیروی کارآمد و مهذب؛ نیاز امروز جهان اسلام

نیروی کارآمد و مهذب؛ نیاز امروز جهان اسلام
خوزستان- مدیر مدرسه فاطمیه باغملک با تأکید بر داشتن نیروی کارآمد و مهذب، گفت: امروزه تنها دفاع از مبانی، آموزه‌ها و دستورالعمل‌های اسلامی کافی نیست، بلکه باید به محتواهای مخربی که جوامع غربی به مسلمانان جهان القا می‌کنند؛ حمله کرد و بهترین راهکار آن، تربیت نیروی متخصص و مهذب در زمینه‌های مورد نیاز جامعه نه تنها کشور ایران، بلکه جهان اسلام و جامعه جهانی است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خوزستان، خانم سیده سمیه طباطبایی، مدیر مدرسه فاطمیه باغملک خوزستان در سخنانی به تبیین وظایف حوزه‌های خواهران در راستای پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم پرداخت و گفت: پیام مقام معظم رهبری به حوزه‌های علمیه و معرفی حوزه علمیه به عنوان نهادی پیشرو، نوآور و مستعد برای طراحی نظامات اداره جامعه؛ علاوه بر تبیین جایگاه رفیع حوزه‌های علمیه در جهان امروز و دمیدن روح دوباره عزت در کالبد حوزه با بیان مهمترین سرفصل‌ها، مسیر  فعالیت و حرکت حوزه‌های علمیه را ترسیم کردند.

وی افزود: وظیفه حوزه‌های علمیه خواهران، اساتید و طلاب خواهر با توجه به نقش تربیتی ویژه‌ای که بانوان دارند این است که خود را مخاطب اصلی این پیام جامع و آینده‌ساز بدانند، تمامی فعالیت‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنند و از نگاه شعاری به این پیام روشنگر و آینده‌ساز که در واقع منشور حوزه علمیه است، بر حذر باشند.

مدیر مدرسه فاطمیه باغملک با اشاره به مهم‌ترین وظیفه حوزه که رهبری آن را «بلاغ مبین» بیان کردند و لازمه انجام آن را تربیت نیروی مهذب و کارآمد خواندند، گفت: اولین برنامه‌ای که در کنار تحصیل با توجه به حملات جوامع غربی مادی‌گرا بر فکر و ذهن نوجوانان و جوانان و سایر افراد جامعه، لازم است در دستور کار حوزه علمیه خواهران قرار بگیرد، ابتدا تربیت و تهذیب طلاب حوزه است و برای تقویت کرامت انسانی، تعمیق و تقویت عزت نفس اسلامی زنان، شناساندن و برگرداندن هویت اصیل و ارجمند زن مسلمان شیعه و هویت بخشی به طلاب خواهر و سایر دختران و زنان جامعه بر اساس انسان شناسی اسلامی لازم است برنامه‌ریزی شود.

خانم طباطبایی بیان کرد: برای تحقق این هدف لازم است تیم‌های مشاوره‌ای، روانشناسی و علوم دینی از کارشناسان مجرب تشکیل شده، مسائل و مشکلات امروز طلاب بررسی و آسیب شناسی شده و با توجه به یافته‌ها و اقتضائات موجود، برنامه تربیت دینی تنظیم و تربیت طلاب بر اساس کرامت انسانی، مبانی دینی و تهذیب نفس اسلامی متناسب با روحیات، استعداد و ظرفیت طلاب درمراتب مختلف آغار شود و در نهایت الگوی زن مسلمان تراز و سبک زندگی اسلامی  به شهر، کشور و جامعه جهانی ارائه شود.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافته‌های روز جهان و همکاری با دانشگاه‌ها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری حوزه و دانشگاه باید مکمل یکدیگر و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ هماهنگی حوزه و دانشگاه علاوه بر تدریس اساتید حوزوی در دانشگاه‌ها، القا مبانی انسانی اسلامی به دانشجویان در قالب تشکیل حلقه‌های معرفتی-تربیتی،  اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای فردی و گروهی بر اساس مدل اسلامی و استقرار ارزش‌های معنوی و دینی در دانشگاها می‌تواند در سطح عمیق‌تر و در عرصه محتوایی و غنی‌سازی متون درسی دانشگاهی براساس منابع اصیل اسلامی و استخراج راهکارهای تازه برای پیش برد اهداف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه و در سطح جهانی صورت پذیرد.

مدیر مدرسه فاطمیه با اشاره به پیام رهبر انقلاب درباره حوزه خواهران گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری امروزه تنها دفاع از مبانی، آموزه‌ها و دستورالعمل‌های اسلامی کافی نیست، بلکه باید به محتواهای مخربی که جوامع غربی به مسلمانان جهان القا می‌کنند؛ حمله کرد. بهترین راهکار را مقام معظم رهبری پیش روی ما قرار می‌دهند و آن، تربیت نیروی متخصص و مهذب در زمینه‌های مورد نیاز جامعه نه تنها کشور ایران، بلکه جهان اسلام و جامعه جهانی است.

وی اظهار داشت: در این زمینه طلاب خواهر می‌توانند بر اساس استعداد و توانمندی خود در گروه‌های مختلف به صورت مجاهدانه فعالیت و ایفای نقش داشته باشند. گروهی با مطالعه عمیق انتقادی و پژوهش مسئله محور و میدانی مسائل روز جامعه را بررسی کنند و سپس در قالب گروه‌های علمی به مباحثه با حضور کارشناس به تحلیل، حل مسئله و ارائه راهکار بپردازند. گروهی تولید محتوا بر اساس پژوهش‌ها و مباحثات انجام شده برای فضای حقیقی و مجازی را به عهده بگیرند، گروهی به عنوان مربی تربیتی برای تربیت افراد جامعه در مساجد، مدارس و فضاهای عمومی جامعه مشغول شوند و ... .

خانم طباطبایی بیان کرد: معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران نیز می‌تواند مسائل و چالش‌های موجود در جامعه را که توسط تیم‌های پژوهشی احصا شده در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی به عنوان موضوعات مقالات و تحقیقات پایانی به صورت کلان پرژه در اختیار مدارس علمیه قرار دهد و در مسیر پژوهش، دوره‌های متناسب توسعه‌ای برای طلاب برگزار کند تا هم توسعه فردی و گروهی حاصل شود و هم مسیر پژوهش برای آنها هموار شود.

وی افزود: برای استقرار تمدن اسلامی، خواهران حوزه علمیه به عنوان متولی باید به حدی از رشد و شکوفایی برسند که به تکالیف خود در سطح جهانی بیندیشند و علاوه بر تأثیرگذاری مثبت تربیتی در خود، خانواده و اطرافیان در خط‌دهی و مدیریت برنامه‌های دهکده جهانی (رسانه‌های عمومی، شبکه‌های اجتماعی، صدا و سیما و سینما) نقش اصلی داشته باشند.

ارسال نظرات