گزارشی از نشست دبیر شورای عالی حوزه با مدیران و اساتید مدارس عالی و مراکز تخصصی؛
از لزوم کنشگری فعال در تحقق تمدن اسلامی تا انتقاد از بروکراسی اداری

نشست دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با مدیران و اساتید مدارس عالی و مراکز تخصصی فقه و اصول در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با مدیران و اساتید مدارس عالی و مراکز تخصصی فقه و اصول در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
در ابتدا، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخفال مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به سلسله نشستهای شورای عالی با طبقات مختلف حوزویان ابراز داشت: در ادامه این سلسله نشستها در خدمت مدیران و اساتید محترم مدارس عالی و مراکز تخصصی هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: با توجه به محدودیت زمان، نمیتوانیم از دیدگاههای همه عزیزان بهرهمند شویم، لذا تصمیم بر آن شده است که از هر مدرسه و مرکزی یک فرد به نمایندگی از سایرین، دیدگاههای مد نظر را مطرح کند.
وی با اشاره به اهتمام شورای عالی حوزههای علمیه در گرفتن نظرات و پیشنهادات اقشار مختلف طلاب اظهار داشت: حضرت آیت الله شبزندهدار دبیر محترم شورای عالی اصرار دارد که همه عزیزان راحت و بدون خود سانسوری دیدگاههای خود را بیان کنند.
حجت الاسلام و المسلمین فرخفال در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از برنامههای جاری شورای عالی اشاره کرد و بیان داشت: تا کنون 4 طرح از مطالبات رهبر انقلاب تحت عنوان تمدن اسلامی، بلاغ مبین، مدارک و القاب حوزوی در دستور کار قرار گرفته است و إنشاءالله به زودی شاهد رشد، تعالی و رفع دغدغههای مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) باشیم.
در ادامه این نشست چند ساعته، حجج الاسلام و المسلمین: (1)سیدجواد حسینی گرگانی به نمایندگی از «مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)»، (2) علی احتشام به نمایندگی از «مدرسه فقه و اصول کریم اهل بیت»، (3) حسن جعفرزاده به نمایندگی از «مرکز تخصصی حضرت ولی عصر(عج)»، (4) محمدحسن گلی به نمایندگی از «مدرسه تخصصی امام کاظم(ع)»، (5) مصطفی صرفی به نمایندگی از «مجتمع آموزش عالی ائمه اطهار(ع)»، (6) احمد دیانی به نمایندگی از «مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی»، (7) علی اصغر همتیان معاون آموزش حوزه علمیه قم، (8) مهدی حقانی به نمایندگی از «مدرسه فقهی موسی بن جعفر»، (9) کمیل قنبرزاده به نمایندگی از «مؤسسه عالی حوزوی ولی امر»، (10) یاسر سعادتی به نمایندگی از «مرکز فقهی حضرت قائم»، (11) عباسعلی مهدوی به نمایندگی از «مدرسه فقهی امام حسن عسکری»، (12) سیدمجید غِنائی به نمایندگی «مدرسه فقهی صاحب الأمر»، (13) محمد انصاری به نمایندگی «مرکز فقهی آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی»، به ارائه نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.
محورهای مطرح شده در این نشست
(1) تقدیر از رویکرد شورای عالی در برگزاری سلسله نشستهای متعدد با طبقات مختلف حوزوی، (2) بازخوانی برخی از مطالبات بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزههای علمیه در بیانیه حوزه پیشرو و سرآمد، (3) تأکید بر ضرورت کنشگری فعال حوزه برای تحقق تمدن اسلامی، (4) اهمیت معاصرت بخشی به مکتوبات و پژوهشهای حوزوی، (5) لزوم تعمیق مباحث مربوط به فقه معاصر، (6) پیشنهاد تأسیس مدارس پیوسته سطح 2 و 5، (7) لزوم تشکیل کارگروه شناسایی موانع اجرایی شدن مطالبات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) از حوزههای علمیه، (8) اهمیت بررسی موضوعات چالش آفرین در جامعه از جمله تغییر سبک زندگی، (9) ضرورت تعامل جدی با مجموعههای حوزه پایه مانند مدرسه عالی شهید مطهری، (10) لزوم کسب آمار مناسب، دقیق و به موقع نسبت به موضوعات مختلف جهت تصمیم گیری دقیقتر، (11) لزوم اعتنا به سلیقههای مختلف حوزویان، (12) ضروت اقناع سازی و پاسخگویی مسئولین نسبت به اساتید و طلاب، (13) انتقاد از نبود برنامههای مشخص برای تربیت طلاب انقلابی، (14) تأکید بر ضرورت برگزاری مداوم و پیوسته اینگونه جلسات به همراه ارائه گزارش نسبت به اقدامات انجام شده راجع به مطالبات مطرح شده، (15) لزوم تبیین اقدامات و برنامههای شورای عالی برای بدنه اساتید و طلاب، (16) اهمیت حضور بزرگان حوزه در میان طلاب، (17) لزوم نهادینه سازی اهمیت و جایگاه فقه و اصول در ذهن طلاب، (18) تقدیر از طرح آزادسازی دروس فقه و اصول سطح یک، (19) لزوم توجه مراکز تخصصی به رشتههای فقه معاصر از جمله فقه سیاسی، فقه پزشکی و... ، (20) انتقاد از وضعیت بروکراسی اداری و طولانی بودن روند اعطای مجوزها، (21) اهمیت تهذیب و ضرورت توجه و برنامه ریزی ویژه برای آن، (22) ضرورت توجه بیشتر مؤسسات تخصصی به مسئله تبلیغ در کنار دروس تخصصی با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب، (23) لزوم تقویت نگاه بین المللی در آموزش طلاب، (24) لزوم تقسیم کار میان مراکز تخصصی نسبت به رشتههای مختلف فقهی، (25) ضرورت تصمیم گیری سریع نسبت به چالشهای جدی حوزه از جمله مسئله جذب و پذیرش، کاهش انگیزه تحصیلی و بحران هویت و (26) لزوم استفاده از نقاط قوت حوزه سنتی در کنار توجه به لوازم آموزش نظاممند کنونی، از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بودند.
در بخش پایانی، آیت الله محمد مهدی شبزندهدار دبیر شورای عالی حوزههای علمیه تأکید کرد: این جلسات باید به تشکیل کمیتههای تضارب آراء منجر شود تا موافقین و مخالفین راجع به یک مسئله دعوت شوند و نتیجه آن در مجاری رسمی تصمیم گیری حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به مقاومتهایی که در برابر انجام برخی از اصلاحات صورت میپذیرد، ابراز داشت: مسئولین باید مبانی این مباحث را تبیین کنند و این مباحث به صورت عمومی طی جلساتی برای طلاب و اساتید توضیح داده شود.
وی با اشاره به وجود سه نظام مختلف آموزشی در حوزه علمیه اظهار داشت: عقیده من این است که برای بالنده شدن حوزه باید آزادیهای بیشتری داشته باشیم؛ چراکه این آزادیها سبب میشود تا اندیشههای مختلف راه بروز و ظهور پیدا کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تجربههای موفق آزاد سازی جهت انتخاب متون درسی مختلف بیان داشت: کمیتهای باید در حوزه علمیه ایجاد شود تا کتابهای مختلف را جهت تدریس تأیید نماید.
ارسال نظرات