تحول در حوزه باید بر پایه اصالت حوزوی باشد، نه مدرکگرایی
حجت الاسلام مهدی چگینی نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند در گفت وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه های علمیه به مناسبت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم مبنی بر حوزه پیشرو و سرآمد اظهار داشت: با نگاه تحولگرایانه، مقام معظم رهبری، مسیر جدیدی را برای حوزههای علمیه ترسیم کرده است.
وی افزود: ایشان علاوه بر این بیانیه، بر نقش پیشران حوزه به عنوان مهد انقلاب تأکید ویژه داشتند. توجه دقیق و ستودنی ایشان به این موضوع، ضرورت جریانسازی و برگزاری برنامههای عملی برای تحقق این اهداف را ایجاب میکند.
نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند بیان داشت: در مسیر اجرای این بیانیه، موانع ساختاری، فکری و مدیریتی متعددی وجود دارد. حوزههای علمیه با میراث غنی علمی و جریانسازی انقلابی، توانستهاند تأثیر عمیقی در جهان اسلام بر جای بگذارند.
وی افزود: متأسفانه خروج از مسیر اصیل سنت حوزوی و افراط در تحولگرایی بدون توجه به گنجینه ارزشمند گذشته، به مشکلاتی مانند مدرکگرایی، آشفتگی آموزشی و فاصله گرفتن از روحیه حوزوی منجر شده است. ریشه این مشکلات در تضعیف ارتباط استاد و شاگرد و اولویتیافتن درس صرف، به جای مسائل اساسی نظام است.
حجت الاسلام چگینی ابراز کرد: مسئله اصلی، عدم حفظ میراث پیشین و تلفیق آن با علوم روز است. رویکرد صحیح، حوزوی کردن دانشگاه بود؛ نه دانشگاهی کردن حوزه. همچنین، خستگی طلبهها از درسهای طولانی و عدم ارتباط کافی نهادهای طلبگی با همدیگر از موانع حرکت شتابنده حوزه محسوب میشوند.
وی افزود: بازگشت به اصالت حوزه و ایجاد پیوند بین سنت و نیازهای روز، راه حل اساسی این چالشهاست. بیانیه رهبری وخطاب ایشان به حوزه با نگاه تحولگرایانه رهبری، مسیر جدیدی برای حوزه ترسیم کرد. موانع اصلی، دوری از اصالت حوزوی، مدرکگرایی و عدم تلفیق سنت با علم روز است.
نماینده طلاب قزوین، رودبار، الموت، آبیک و الوند اظهار داشت: ضعف ارتباط استاد و شاگرد و اولویت نیافتن مسائل نظام در حوزه نیز مشکلات را تشدید کرده. حل این چالشها نیز مستلزم بازگشت به هویت اصیل حوزوی و جریانسازی عملی است و این مسائل مانع اتفاق حوزه پیشران خواهد بود