کتاب «۹۰ شگردِ رسانهای در علوم شناختی» منتشر شد + لینک
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علوم شناختی جزو علومی است که میتواند تحولی اساسی در جامعه ایجاد کند و اگر رسانه ها بخواهند رویکرد علمی داشته باشند، باید روشهای فعالیت رسانه ها هم تغییر کند. علوم شناختی به بررسی این مطلب میپردازد که ذهن چگونه از خود و جهان و جامعه شناخت پیدا میکند. عوامل تاثیرگذار بر شناخت ذهن چه عواملی هستند؟ این عوامل را به طور کلی به دو بخش درونی و بیرونی میتوان تقسیم کرد. عوامل درونی هم دو قسمت کلی است؛ عوامل فیزیکی بدن و عوامل روانی و ذهنی فرد؛ از طرف دیگر، عوامل بیرونی از قبیل فرهنگ جامعه، اخلاق جامعه، اقتصاد جامعه و ... همه این عوامل در شیوه شناخت ذهن از واقعیت ها تاثیر پذیر است.
علوم شناختی کارکردهای مغز را توضیخ میدهد و به فعالان عرصه رسانه کمک میکند تا با شناخت ذهن مخاطبان، اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
کتاب «۹۰ شگرد رسانهای در علوم شناختی (جنگ شناختی)» با هدف آگاهسازی مخاطب در برابر عملیات روانی، ۹۰ تکنیک عملی رسانهای را که با استفاده از سازوکار ذهن انسان برای جهتدهی افکار عمومی به کار میروند، شرح میدهد.
در بخشی از کتاب میخوانیم :
پرداختن به اخبار ایران به صورتی که همیشه روایت منفی از تحولات ایران شکل بگیرد، تخصص رسانههای بیگانه است .در میان تخصص ویژه آنها ارتباط دادن همه چیز به یک چیز است! یک شگرد قدیمی که در این رسانه ها کارکرد زیادی را دارد، شگرد «پراکنده منسجم» است! در این شیوه از یک بی نظمی خبری به نظم نهاینه شده ای میرسند که در نهایت علیه ایران است.
گرانی، اوضاع سیاسی منطقه، برجام، بازارموسیقی، وضعیت خشکسالی، آموزش مجازی، کرونا و همه چیز بی ربط به هم میتواند بهانه ای باشد تا ذهن مخاطب به این نتیجه برسد که به عنوان نمونه رأی دادن فایده ای ندارد. در تکنیک “ پراکنده منسجم ” هنر رسانههای بیگانه آن است که بتوانند چسب مورد نیاز این تحلیل عجیب و غریب را تهیه کنند. رسانههای بیگانه یک کارکردی دارند و آن این است که موضوعات متفاوت را در ساعات متفاوت، در ایام مختلف و برنامههای متنوع مطرح میکنند. علی الظاهر مخاطب میبیند که یک جور پراکندگی در این محتوایی که توسط آنها ارائه می شود وجود دارد، اما این پراکندگی چون فرآوردههای مختلفی را شامل می شود، هرکدام یک بخشی از ذهن مخاطب را درگیر میکنند و روی آن اثر میگذارند و عبور میکنند تا اینکه به یک موضوع خاص برسند. در این موضوع خاص شما میبینید دوباره همه آن مفاهیمی که پراکنده در برنامههای مختلف و تایمهای مختلف بیان شده بود، یکجا به صورت منسجم در یک ویژه برنامه مورد تأکید قرار میگیرد.
این ویژه برنامهها هم خاصیتشان این است که ابتدا به ساکن خبرش را پخش می کنند، بعد آن را تبدیل به یک ویژه برنامه میکنند، دوباره همان ویژه برنامه را از را بازخوردها و واکنشهای مخاطب استفاده کرده و به خبر تبدیل میکنند. بنابراین موضوعات را خیلی به صورت پراکنده به ذهن میرسانند، لیکن به صورت منسجم یک باره به آن می پردازند.
کتاب «۹۰ شگرد رسانهای در علوم شناختی (جنگ شناختی)» مناسب پژوهشگران، دانشجویان، فعالان رسانهای، تحلیلگران جنگ نرم و همهی علاقهمندان به سواد رسانهای است؛ زیرا با نگاهی علمی و شناختمحور توضیح میدهد که رسانهها چگونه از سازوکار ذهن انسان برای جهتدهی افکار و ادراک عمومی استفاده میکنند. این اثر با معرفی ۹۰ تکنیک عملی، به خواننده میآموزد چگونه شگردهای اثرگذاری و القای پیام در رسانههای مختلف را بشناسد، تحلیل کند و در برابر جنگ شناختی و عملیات روانی، ذهنی آگاه و مقاوم داشته باشد.
کتاب «۹۰ شگردِ رسانهای در علوم شناختی (جنگ شناختی)» در ۹۰ تکنیک و ۲۳۴ صفحه با قیمت ۲۷۰ هزار تومان، برای اولین بار در انتشارات موسسه خبرگزاری فارس به چاپ رسیده و در دسترس علاقهمندان است.
علاقمندان برای خرید این کتاب با پیامک اسم کتاب به این شماره ۵۰۰۰۱۶۷۶ آنرا تهیه کنید و یا به این لینک مراجعه کنند.