تبیین تفاوتهای عالم دنیا و عالم آخرت در نظام احسن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در تفسیر آیه ۲۱ سوره مبارکه اسرا که در مسجد آیت الله رضوی کاشان برگزار شد، گفت: خداوند دراین آیه میفرماید، ما در دنیا برخی را به برخی دیگر برتری دادیم و در آخرت نیز برتری برخی بیشتر از برخی دیگر است.
وی افزود: خداوند در آیات قبل میفرماید، زمینه و وسایل پیشرفت اولیه اعم از مادی و معنوی را دنیا برای همه انسان ها، اعم از دنیا طلب و آخرت طلب فراهم کردیم و این در حالی است که دنیا طلبان از امکانات سوء استفاده میکنند، اما آخرت طلبان برای عاقبت به خیری و آخرت از آن استفاده میکنند.
امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: خداوند یک نظام احسنی را آفریده و دراختیار بشر قرار داده است و نظامی برعالم حاکم است که بهتراز آن وجود ندارد، چرا که خداوند به همه دیدگاه عمومی دارد.
به گفته وی در این نظام، نظم و اندازه گیری و تقدیرحاکم است و در نظام احسن، ماه و خورشید و نور و تاریکی نیاز است و هرکدام همراه با نظم و به اندازه است که اگرهر یک از آنها به کمتراز معمول بود، زندگی امکان پذیر نبود.
حجت الاسلام اسلامی تبار به یکی از ویژگیهای نظام احسن اشاره کرد و گفت: اگر نظام احسن درعالم وجود نداشت، امکان زندگی برای انسان وجود نداشت و این بر میگردد به برخی تفاوتها که خداوند در این آیه به پیامبر میفرماید، ما در این دنیا با ایجاد تفاوت ها، برخی را به برخی دیگر برتری دادیم.
وی ادامه داد: برتری برخی به برخی دیگر به لحاظ کیفیت زندگی مادی است، چرا که برتری انسانها در دنیا براساس استعدادها و ذوق آنها است که برخی استعداد و ذوق بیشتری نسبت به دیگری دارد.
امام جمعه موقت کاشان گفت: این تفاوتها یک نوع امکانات و زمینه برای ترقی است و انسانها برهمین اساس است که هر کدام حرفه و پیشهای دارند و همه دریک سطح نیستند، از این رو خداوند در قرآن این تفاوتها را نوعی رحمت خودش دانسته است.
وی ادامه داد: اگرهمه انسانها در یک سطح و یک جایگاه بودند زندگی فلج میشد، چرا که انسانها در دنیا احتیاج به نیازهای زیادی دارند و هریک از این نیازها باید توسط انسانهای دیگر تامین شود.
حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه تفاوتهای خداوند در دنیا تنها گوشهای از نظام احسن خداوند است، تفاوتها را دو نوع دانست و افزود: اگر برخی از راه غیر شرعی به به مال و ثروت و جایگاهی رسیده است این تفاوت را خدا قرار نداده است بلکه تفاوتی که خداوند بین انسانها قرار داده است براساس مصلحت است.
وی افزود: خداوند تفاوت را در عالم قرار داده است تا دنیا را اداره کند و این نیز نمونهای از رحمت الهی است در غیر این صورت اگرهمه در یک سطح بودند زندگی برای بشر امکان پذیر نبود.
به گفته وی برخی انسانها از امکانات خداوند در راه صحیح استفاده میکنند، اما برخی دیگر از امکانات خداوند در راه خلاف استفاده میکنند.
امام جمعه موقت کاشان با بیان اینکه خداوند در آخرآیه به یک تفاوت دیگر اشاره کرده است، گفت: در دنیا هریک از انسان در یک جایگاه و مرتبهای قرار دارند و درجات و مقامات متفاوت است و این در حالی است که درجات بزرگتر در آخرت و تفاوتهای بزرگتر در بهشت است، چرا که در آخرت درجات نیز نامحدود است.
وی ادامه داد: درجات آخرت بستگی به اعمال و رفتار انسانها در دنیا دارد و ملاک ترفیع درجه در این دنیا مدرک و توانمندی مالی و بالابودن و تخصص و کارآیی است، در حالیکه ملاک ترفیع درجه در آخرت عمل صالح است و اعمال صالح بیشتر و خالص تر، درجات بیشتر و نامحدودتراست.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: همه انسانها در عبادت همسطح یکدیگر نیستند، چرا که برخی با خلوص نیت بیشتر، اما برخی دیگر با حضور قلب کمتر است و هر دو وارد بهشت میشوند، اما درجات آنها در بهشت متفاوت است یکی درجه بیشتر و دیگری درجه کمتر دارد.
وی ادامه داد: ملاک برتری انسانها در قیامت تنها ایمان و عمل صالح است که آن نیز بستگی به این دارد که ایمان و عمل صالح را در دنیا کسب کرده باشد، هرچه عمل صالح خالصتر و بیشتر باشد مقام آخرت بیشتر و بالاتر است.
امام جمعه موقت کاشان گفت: در آخرت تفاوت درجات وجود دارد، اما فاصله آن قابل تصور نیست و از زمین تا آسمان است.
وی افزود: امکان ارتقاع مقام و درجه در آخرت وجود ندارد، چرا که اگر انسان نتواند در دنیا مقام خود را ارتقاع دهد، در آخرت چنین فرصتی برایش وجود ندارد و در بهشت این مقام بالاتر است که میتواند پایینتر بیاید، اما مقام پایینتر نمیتواند بالاتر برود. /۱۳۰۷/
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در این دنیا تفاوتها را برای امتحان و آزمون انسانها قرار داده است و این در حالی است که این امکان وجود دارد، انسانی که در دنیا مقام پایین تری نسبت به کسی که مقام بالاتری دارد نزد خداوند جایگاه بالاتری داشته باشد. /۱۳۰۷/
خبرنگار: محمد ملک آبادی