تشکلهای انقلابی دانشجویی باید پیشگام وحدت شوند
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، محمدحسین پاکدامن، دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی دانشگاه پیامنور قم، در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب و با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، در خصوص وضعیت کنونی فعالیتهای دانشجویی، اظهار داشت: اولین گام در راستای ایران قوی، تقویت روحیه خودباروی و اعتماد به نفس و شعار ما میتوانیم در میان دانشجویان است؛ باید دانشجو بداند چه ظرفیتها و امکاناتی دارد و این باور میتواند حرکت و انگیزه ایجاد کند. این گام اولیه، بخشی از مسیر تقویت ایران قوی است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم و سخنرانیهای متعدد، ظرفیتهای علمی، مدیریتی و خلاقانه دانشجویان را یکی از ستونهای اصلی پیشرفت کشور معرفی کردهاند و تأکید دارند که دانشجو باید هم در عرصه علمی و پژوهشی پیشگام باشد و هم نقش فعال در گفتمانسازی و اثرگذاری اجتماعی و سیاسی ایفا کند.
دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی دانشگاه پیامنور به تبیین برخی راهکارها در راستای بالفعل کردن برخی ظرفیت های دانشجویی پرداخت و گفت: نخستین گام ارتقای تعامل و انسجام بر پایه نقاط مشترک میان تشکلهاست. رهبر انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت وحدت تأکید کردهاند و تشکلهای انقلابی باید پیشگام ایجاد وحدت شوند، نقاط مشترک را شناسایی کنند و دست دوستی به سمت سایر تشکلها دراز کنند. اختلاف نظرهای سیاسی نباید مانع از همکاری و حرکت جمعی شود.
وی افزود: تقویت کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه اهمیت ویژهای دارد؛ دانشگاه جای شنیده شدن صداهای متفاوت است و اگر این صداها شنیده نشود، بعدها به شکل نامطلوبی بروز میکند. شنیدن نقد و نظر مخالف، نه تنها به رشد دانشجو کمک میکند، بلکه امکان اصلاح علمی و افزایش اثرگذاری تشکلها را فراهم میآورد.
پاکدامن با اشاره به نقش انگیزه و امید در فعالسازی دانشجویان اظهار داشت: استفاده از افراد باانگیزه و پرانرژی در تشکلها از ابزارهای کلیدی بازگرداندن اعتماد به نفس و امید است. بسیاری از دانشجویان دارای انرژی بالا و انگیزه فراوان هستند و تنها کافی است مسئولان تشکلها از این ظرفیتها بهرهمند شوند تا حرکتهای مؤثر و جمعی شکل گیرد. این روند میتواند در مرحله نخست، حرکت دانشجویان را به عنوان عامل تقویت ایران قوی تقویت کند و در مرحله بعد، دانشجو بتواند به عنوان یک عنصر مستقل، ناظر و منتقد علمی و اجرایی، مجموعههای فعال در کشور را رصد کرده و پیشنهادات اصلاحی ارائه دهد.
وی در پایان گفت: بر اساس تأکیدات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، دانشجویان باید ظرفیتهای علمی و مدیریتی خود را در جهت پیشرفت کشور به کار گیرند و با نگاه خلاقانه و پژوهشی به مسائل، ایدههای نوآورانه ارائه دهند. بسیاری از سازمانها و نهادها گاهی دچار رخوت و ناکارآمدی میشوند، زیرا نقد بیرونی دریافت نمیکنند. دانشجو با نگاه مستقل و بیطرف میتواند به عنوان یک ناظر علمی و آموزشی، گزارشهای دقیق و راهکارهای اصلاحی ارائه دهد و مسیر پیشرفت کشور را هموار کند. این نقش دانشجو نه تنها به رشد فردی او کمک میکند، بلکه اثرگذاری واقعی بر توسعه کشور و ارتقای کارآمدی سازمانها را نیز به دنبال دارد و باید مورد توجه مسئولان و دانشگاهها قرار گیرد.