دکتر روحانی:
ارتباط عاطفی با حضرت زهرا مقدمه عمل به سیره فاطمی است
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ثبات ارزشهای انسانی در طول تاریخ گفت: الگوبرداری از حضرت زهرا ضریبدادن به همه ارزشهای دینی است و الگوگیری از سیره فاطمی زمانی اثرگذار است که شناخت معرفتی با پیوند قلبی و عاطفی همراه باشد.
به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، سرکار خانم دکتر فخر روحانی در برنامه اینترنتی پاسخ با موضوع «بازخوانی سیره حضرت زهرا(سلام الله عليها) برای زن امروز»، که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه) برگزار شد، به تبیین ضرورت الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و گفت: الگو سازی یک روش تربیتی مؤثر در همه دورانهاست و معرفی شخصیتهایی چون حضرت زهرا، در حقیقت تقویت ارزشهای اصیل انسانی و دینی است.
وی با اشاره به شبهاتی که درباره چرایی تأکید بر الگوگیری از حضرت زهرا(س) مطرح میشود، افزود: وقتی در جامعه، سلبریتیها به عنوان الگو معرفی میشوند، مجموعهای از ارزشها و ضد ارزشها همراه آنان وارد ذهن جوانان میشود؛ برخی رفتارهایی که عقل سلیم آن را نمیپذیرد، بر اثر ضریبدهی رسانهای، بهتدریج در نگاه نسل جوان عادی میشود.
دکتر روحانی تصریح کرد: اگر ارزشها را بر شخصیتی مانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) یا حضرت معصومه(س) قرار دهیم، بیاختیار عفت، پاکدامنی، وفاداری، دفاع از ولایت و سایر ارزشهای اخلاقی تقویت میشود.
وی با اشاره به جایگاه بینظیر حضرت زهرا(س)، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمود اگر قرار بود همه خوبیها در یک انسان جمع شود، آن شخص فاطمه است. این یعنی مهر استاندارد الهی بر تمام ابعاد شخصیت ایشان زده شده و در طول تاریخ هیچ زنی در جامعیت به ایشان نمیرسد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زنان در طول زندگی با نقشها و عرصههای مختلفی روبهرو میشوند، افزود: حضرت زهرا(س) در تمام عرصهها، از عبادت و خانواده تا حضور اجتماعی، تربیت فرزند و دفاع از امامت و ولایت، پیشرو و الگوست. برخی زنان معاصر در یک یا دو عرصه میدرخشند، اما حضرت زهرا(س) در همه عرصهها سرآمد است.
جمع میان خانهداری و حضور اجتماعی در سیره بانوی دو عالم
وی با اشاره به دوره پرمشغله زندگی بانوی اسلام بیان کرد: حضرت زهرا(س) در فاصلهای کوتاه چهار فرزند تربیت کرده و زندگی سنگین خانهداری را مدیریت میکرد. بسیاری از زنان امروز با همین چالش مواجهاند؛ تحصیل، اشتغال، باروری و مسئولیتهای خانه. اما آنچه زندگی حضرت را ممتاز میسازد، توان جمعکردن این عرصههاست.
دکتر روحانی با اشاره به حدیث شریف کساء و آرامش حاکم بر خانه حضرت، افزود: با وجود همه مشغلهها، فضای خانه فاطمه زهرا(س) سرشار از امنیت و محبت بود. اما همین بانوی خانهدار، وقتی شرایط اجتماعی اقتضا کرد، تصمیم گرفت در مسجد و در حضور عموم مردم با خلیفه احتجاج کند؛ رخدادی که مدینه را تکان داد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در آن زمان حضور اجتماعی زنان مرسوم نبود؛ روایتها میگویند برای سخنرانی حضرت پرده کشیدند. اینکه بانویی به ظاهر سرگرم خانهداری، با آیات قرآن و استدلالهای دقیق سیاسی با حاکم وقت سخن بگوید، نشاندهنده عمق شخصیت ایشان است.
وی افزود: زندگی حضرت زهرا(س) ابعاد متنوعی دارد و هر زن، بسته به مرحلهای که در آن قرار دارد ـ دختر بودن، همسر بودن، مادر بودن یا حضور اجتماعی ـ میتواند الگویی مناسب از این سیره دریافت کند، به شرط آنکه این زندگی به زبان امروز ترجمه شود.

حضور اجتماعی زن در صورت تزاحم با اولویتهای خانوادگی دچار چالش میشود
دکتر روحانی در بخشی دیگر درباره ادعای تعارض خانهداری و حضور اجتماعی زنان گفت: تعارض زمانی ایجاد میشود که فعالیت اجتماعی یا شغلی مزاحم اولویت اصلی زن، یعنی نقشهای غیرقابلجایگزین مادر بودن و همسر بودن، شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه برخی نقشها توسط دیگران قابل انجام است، افزود: اگر زنی در کاری اجتماعی حضور نداشته باشد، دیگرانی هستند که جای او را پر کنند؛ اما هیچکس نمیتواند جای مادر را برای فرزند پر کند. اگر در عرصه خانواده خلأ ایجاد شود، هیچ موفقیت اجتماعی نمیتواند آن را جبران کند.
وی تصریح کرد: زنان خودشان بهتر میدانند که اگر در خانواده آسیب ببینند، حتی در اوج موفقیتهای اجتماعی هم احساس رضایت کامل ندارند. جامعه هم در قضاوتی بیطرفانه، همین را میفهمد؛ حتی اگر آن زن مقامی سیاسی داشته باشد اما در زندگی خانوادگی دچار گسست شده باشد، این امر در نگاه عمومی نقص محسوب میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح ابعاد الگوپذیری از حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: زن وقتی نقش اول خود در خانواده را درست انجام ندهد، هر موفقیتی در عرصههای دیگر زیر سؤال میرود. این در حالی است که درباره مردان معمولاً چنین قضاوت شدیدی صورت نمیگیرد.
وی با تأکید بر اینکه حضور اجتماعی زنان زمانی دچار تضاد میشود که اولویت مادری و همسری آسیب ببیند افزود: اگر زن در جای اصلی خود نباشد، هیچ موفقیت شغلی یا تحصیلی نمیتواند جای خالی نقش مادرانه او را پر کند. اما وقتی نقش اول بهدرستی انجام شود، تحصیل یا فعالیت بیرونی هیچ منافاتی با الگوگیری از حضرت زهرا(س) ندارد.
دکتر روحانی با اشاره به تغییر سبک زندگی امروز گفت: خانههای امروز مکانیزه شدهاند و بار خانهداری بهمراتب کمتر از گذشته است. در زمان حضرت زهرا(س) بخش عمده روز صرف آسیابکردن، خمیرگرفتن، روشنکردن تنور و تهیه نان میشد؛ اما اکنون بسیاری از این امور با تجهیزات جدید آسان شده است. همین فراغت، امکان حضور مفید در عرصههای دیگر را برای زنان فراهم کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته این نسخه برای همه یکسان نیست. یک زن شاغل یا دانشجو در واقع باید دو نفر باشد؛ هم کامل برای خانواده و هم موفق در عرصه بیرون. و همه توان چنین کاری را ندارند؛ بنابراین توصیه عمومی نیست، بلکه بستگی دارد آیا این دو مسئولیت بدون صدمهزدن به خانواده قابل جمع هستند یا نه.
دکتر روحانی درباره نقش رسانه، منبر و آثار مکتوب در معرفی الگوی فاطمی گفت: برای ساخت هر بنا نقشه لازم است و برای دوخت لباس الگو. شخصیتهای الگو نیز به انسان نشان میدهند کجا باید قدم گذاشت و کجا نه، چه چیز اشتباه است و چگونه باید اصلاح کرد. فلسفه معصومبودن پیشوایان دینی نیز همین است؛ اینکه مردم بتوانند با اطمینان کامل از آنان پیروی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه وی تأکید کرد: اگر زنان و مردان امروز، حضرت زهرا(س) را با ترجمهای متناسب با دنیای امروز الگو قرار دهند، هم در خانواده و هم در اجتماع مسیر روشنتری پیش رویشان خواهد بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه ارزشهای انسانی در طول تاریخ ثابتاند، گفت: گرچه حاشیههای زندگی بشر تغییر کرده، اما فضیلتهایی همچون عفت، خانوادهمحوری و کرامت انسانی در گذشته و امروز مشترک هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر زوائد و حجابهای ذهنی کنار زده شود، شاخصهها و اسلوبهای زندگی حضرت زهرا(س) همچنان بهترین الگو برای زن و مرد معاصر است.
وی با تأکید بر ضرورت پیوند عاطفی در کنار شناخت، خاطرنشان کرد: دانستن کافی نیست؛ تا وقتی حیطه عاطفی انسان برانگیخته نشود، شناخت به عمل تبدیل نمیشود. مجالس اهلبیت(ع) دقیقاً به همین دلیل دو بخش دارد: بخش معرفتی و بخش روضه، که قلب انسان را متصل میکند.
دکتر روحانی ادامه داد: این ارتباط قلبی، اولویتهای انسان را در انتخاب الگو تعیین میکند و او را از اکتفا به ظواهر و ارزشهای موقت دور میسازد. حضور در مجالس اهلبیت(ع)، فعالیتهای شعائری و خدمت به نام حضرت صدیقه طاهره(س) زمینهساز همین ارتباط مؤثر است.
وی در پایان ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) گفت: گرچه بخشی از تاریخ درباره زندگی حضرت زهرا(س) بهطور کامل به ما نرسیده، اما همان مقدار موجود نیز برای نجات و سعادت انسان کافی است؛ به شرط آنکه درست و دقیق از آن بهره گرفته شود.
ارسال نظرات