۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۸۰۰۰۷۴

گزارشی از افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق

گزارشی از افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق
افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق با حضور دبیر و اعضای تیم علمی باشگاه و جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت رسانه‌ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق امروز در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

فعالیت باشگاه رسانه‌ای نوجوان «اشراق» حدود یک سال است که در سراسر کشور آغاز شده و در قالب آموزش‌های مجازی، نوجوانان را در مسیر تربیت رسانه‌ای و تولید محتوای حرفه‌ای همراهی می‌کند.

این باشگاه با حمایت شعب دفتر تبلیغات اسلامی در شهرهای مشهد، خوزستان، اصفهان و قم راه‌اندازی شده و تاکنون صدها نوجوان در قالب دوره‌های آنلاین در آن مشغول آموزش بوده‌اند.

این مراسم با حضور دبیر و اعضای تیم علمی باشگاه و جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت رسانه‌ای برگزار شد و تأکید ویژه‌ای بر تربیت نسل تولیدگر محتوا در فضای مجازی شد.

در ابتدای برنامه، صادق شیری، دبیر باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق، از ضرورت عبور نوجوانان از مصرف منفعلانه محتوا در فضای مجازی به سمت کنشگری و تولیدگری رسانه‌ای سخن گفت و تأسیس باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق را پاسخی به این نیاز معرفی کرد.

شیری در ابتدای سخنان خود با اشاره به سفر تبلیغی‌اش به شهری گفت: زمانی که از نوجوانان آن شهر درباره دسترسی به اینترنت سؤال شده، اغلب آنان اعلام کرده‌اند اینترنت ندارند؛ اما در ادامه مشخص شد همه آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند و با خرید بسته‌های محدود اینترنت، در این فضا سپری می‌کنند.
 
وی افزود: این برایم عجیب بود که نوجوانانی که حتی عنوان برخی مفاهیم را نمی‌دانستند، در اینستاگرام حضور فعال داشتند. همین مسئله نقطه آغاز دغدغه ما برای ایجاد یک باشگاه رسانه‌ای شد تا نوجوانان را از لایه مصرف‌کنندگی به مرحله کنشگری و تولیدگری در فضای مجازی برسانیم.
 
ضرورت تربیت نسل تولیدگر رسانه‌ای
 
شیری با اشاره به تجربه شخصی خود در نوجوانی گفت: سال ۱۳۸۰ به خاطر اینکه پدرم برایم دستگاه بازی نمی‌خرید، چند روز قهر کرده بودم و مدرسه نمی‌رفتم. اما حرف یک معلم که گفت “تو باید بازی‌ساز شوی، نه فقط مصرف‌کننده بازی”، مسیر زندگی‌ام را عوض کرد. بعدها وارد دنیای برنامه‌نویسی شدم و امروز افتخار می‌کنم که بیش از ۴۰۰ سایت طراحی کرده‌ام.
 
وی تأکید کرد: نوجوانان باید استعدادهای خود را کشف کنند تا در مسیر صحیح قرار گیرند: بعضی وقت‌ها مهارت را با استعداد اشتباه می‌گیریم. یک علاقه شخصی را استعداد فرض می‌کنیم و بعد از مدتی دلسرد می‌شویم و این در حالی ست که در باشگاه رسانه‌ای اشراق ابتدا استعدادسنجی علمی انجام می‌شود تا هر نوجوان مسیر واقعی خودش را پیدا کند.
 
دبیر باشگاه رسانه‌ای اشراق با بیان اینکه این برنامه یک سازوکار حرفه‌ای دارد، توضیح داد: بعد از ثبت‌نام، تیم علمی ما استعداد نوجوان را شناسایی می‌کند، مسیر آموزشی طراحی می‌شود و یک منتور تخصصی کنار او قرار می‌گیرد. بازه‌های آموزشی سه‌ماهه و شش‌ماهه تعریف شده تا نوجوان بتواند از نقطه صفر به سطح تولیدگری برسد.
 
 
در ادامه حجت‌الاسلام محمد هادی صالح پرور، فعال رسانه و استاد حوزه علمیه، بر ضرورت تربیت کنشگران رسانه‌ای و تحول نسلی در عرصه فضای مجازی تأکید کرد.
 
حجت‌الاسلام صالح پرور با اشاره به آمارهای رسمی گفت: در کل ایران، تنها حدود دو و نیم درصد کاربران فضای مجازی تولیدکننده محتوا هستند و چیزی حدود ده درصد از کاربران نیز فقط بازنشر می‌کنند و هشتاد و هفت درصد کاملاً مصرف‌کننده‌اند.
 
وی افزود: وقتی می‌بینیم بیش از هفتاد درصد محتوای موجود نه مفید است و نه همسو با ارزش‌های انقلاب، باید فهمید که دشمن در جنگ رسانه‌ای بی‌کار ننشسته و ما عقب هستیم.
 
خطاب به نوجوانان: شما می‌توانید دنیا را بگیرید
 
این فعال رسانه خطاب به نوجوانان حاضر در برنامه گفت: شما نوجوانان اگر همین امروز شروع کنید، می‌توانید دنیا را بگیرید. استعدادهای شما خارق‌العاده است و نباید در حد مصرف‌کنندگی بمانید.
 
وی تأکید کرد: حرف مهم این است: افق نگاهتان را بزرگ بگیرید. هدف‌تان فقط مخاطب انقلابی نباشد؛ کاری کنید پیام شما از دیوار چین هم عبور کند.
 
 
در ادامه نیز دکتر مسعود معینی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعوم (علیه السلام)، به اهمیت تربیت رسانه‌ای در سنین نوجوانی اشاره کرد و گفت این اختلافات و سؤال‌های پراکنده، بازتاب دغدغه‌های واقعی نسل امروز است که باید به‌درستی پاسخ داده شود.
 
وی با بیان اینکه فضای مجازی بخشی از زیست روزمره همه ماست، تأکید کرد: اینکه نوجوان موبایل دارد یا ندارد، پیج می‌زند یا نمی‌زند، یا کانالی ایجاد می‌کند یا نه؛ همه اینها پاسخ‌های محدودی دارند. اصل ماجرا این است که اگر توان تولید محتوا دارید و می‌توانید رشد کنید، حضور شما ارزشمند است؛ اما اگر صرفاً مصرف‌کننده باشید، حضور در این فضا شما را به بیراهه می‌برد.
 
معینی‌پور با اشاره به جذابیت اولیه تولید محتوا، گفت: فضای مجازی زودبازده است و با یک گوشی، تصویر، صوت و یک روایت ساده، آدم را به فعالیت می‌کشاند؛ اما به مرور زمان، سوژه کم می‌آورید. آن‌جاست که دانش کم، خودش را نشان می‌دهد و باید بیشتر خواند، یاد گرفت و تمرین کرد.
 
نوجوانان می‌توانند با یک گوشی ساده جهان را مخاطب قرار دهند
 
تولید محتوا زودبازده است اما عمق می‌خواهد
 
وی با تأکید بر اینکه رشد رسانه‌ای یک مسیر تدریجی است، افزود: همان‌طور که دانش‌آموز کلاس پنجم نمی‌تواند معادله پیچیده دانشگاهی را حل کند، نوجوان هم بدون گذراندن دوره‌های تدر‌یجی، نمی‌تواند محتوای اثرگذار تولید کند. این کلاس‌ها، دیدن اساتید، آشنایی با محتوا، فرم، روایت، تصویر، قصه و انتخاب سوژه، همه مقدمه‌هایی است که ما را توانمند می‌کند.
 
معینی‌پور یادآور شد: اگر کسی می‌خواهد یک پیج درست‌ودرمون و اثرگذار داشته باشد، باید یک دوره چندماهه یا یک‌ساله را جدی بگذراند؛ عجله برای مشهورشدن، معمولاً نتیجه پایداری ندارد.
 
گزارشی از افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق
 
حجت‌الاسلام فراهانی، کارشناس فضای مجازی، نیز به معرفی دستاوردهای طلاب معمم و در حال تحصیل پرداخت که توانسته‌اند در کنار تحصیل حوزوی، در فضای مجازی نیز فعالیت‌های اثرگذار داشته باشند. از جمله این موفقیت‌ها می‌توان به کسب رتبه سوم کشوری در هوش مصنوعی توسط یکی از طلاب، طراحی اپلیکیشن قرآنی برتر، راه‌اندازی ربات پاسخگوی دینی مبتنی بر هوش مصنوعی در «مرکز ملی پاسخگویی»، طراحی سایت رسمی بیمه کوثر و انتشار صدها کتاب خلاصه‌شده در قالب پادکست توسط مؤسسه طلبگی «تیم سایه‌بان» اشاره کرد.
 
گزارشی از افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق

در انتها حسین جنتی، فعال رسانه‌ای و چهره شناخته‌شده شبکه‌های اجتماعی، به نکات کلیدی تولید محتوای مؤثر پرداخت و با تأکید بر اهمیت سادگی و مخاطب‌فهم بودن محتوا، توضیح داد که گفت‌وگوی دوطرفه و حضور مخالف و موافق جذابیت محتوا را افزایش می‌دهد و الگوریتم اینستاگرام محتوای ساده را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

جنتی همچنین تأکید کرد که شروع فعالیت رسانه‌ای نیازمند تجهیزات گران‌قیمت نیست و مهم ایده و کار تیمی است؛ همچنین نام برند یا صفحه اهمیت درجه‌دو دارد و استمرار فعالیت از همه مهم‌تر است. 

گزارشی از افتتاحیه باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق

در بخش پایانی نیز از سه برنامه‌های تربیتی باشگاه رسانه‌ای نوجوان اشراق، مسیر آموزش آنلاین در پلتفرم نوجوان اشراق، برگزاری رویدادهای رهبران رسانه‌ای جوان در مدارس علمیه قم و شعب دفتر تبلیغات و ثبت نام و پذیرش باشگاه حضوری نوجوان اشراق در قم (مستقر در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه) رونمایی شد.

ارسال نظرات