یاران امام زمان از جنس مردم هستند
به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجتالاسلام والمسلمین حائریپور، استاد حوزه علمیه، در مراسم جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) که در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به بشارتهای پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س)، یکی از بزرگترین مایههای سرور آن بانوی بزرگ را وعده تولد حضرت مهدی موعود(عج) از نسل ایشان عنوان کرد.
وی با بیان روایتی از رسول اکرم(ص) گفت: هرگاه حضرت زهرا(س) از حوادث و سختیهای روزگار اندوهگین میشدند، پیامبر اکرم(ص) با بیان این حقیقت که خداوند از میان اهل زمین دو نفر را برگزید؛ یکی پدر تو و دیگری همسر تو، و سپس با بشارت به ظهور مهدی(عج) از نسل فاطمه(س)، دل آن حضرت را شاد میکردند. این بشارت، نویدبخش آیندهای بود که در آن، زمین از ظلم و فساد پاک خواهد شد.
حجتالاسلام والمسلمین حائریپور با تأکید بر اینکه شادی حضرت زهرا(س) از این بشارت، ریشه در عالمگیر شدن عدالت و ارزشهای الهی دارد، افزود: هر احساسی که امروز مؤمنان از تحقق عدالت جهانی، گسترش اسلام و فراگیری ارزشهایی همچون عفت، حجاب، صداقت، امانتداری، ایمان، حیا، احسان و استحکام روابط خانوادگی دارند، در مرتبهای بالاتر در دل پیامبر اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) وجود دارد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» تصریح کرد: خداوند از ابتدای بعثت پیامبر(ص) هدف نهایی اسلام را جهانیشدن آن معرفی کرده است، اما تحقق این وعده الهی صرفاً با دعا و انتظار منفعلانه ممکن نیست.
وی با نقد برداشت نادرست از مفهوم انتظار گفت: تصور غلطی وجود دارد که گمان میکند با ظهور حضرت ولیعصر(عج)، بدون نقشآفرینی مردم، عدالت محقق میشود. در حالی که بر اساس روایات، این مردم هستند که باید یاران واقعی امام باشند. تاریخ ائمه اطهار(ع) نشان میدهد که کنار زدهشدن اولیای الهی، از امیرالمؤمنین علی(ع) تا امام حسن عسکری(ع)، نتیجه نبود یاران وفادار و آماده بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین حائریپور با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع) در نهجالبلاغه که فرمود: در شرایطی قرار گرفتم که جز اهل بیتم یاوری نداشتم، خاطرنشان کرد: این یعنی امروز نیز نباید صرفاً منتظر زمان ظهور بمانیم، بلکه امام زمان(عج) از همین امروز یار میخواهد و نیروی آماده میطلبد.
سخنران مراسم به روایتی از پیامبر اکرم(ص) به نقل از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: رسول خدا فرمودند «طوبی لمن أدرک قائم أهلبیتی وهو یقتدی به قبل قیامه»؛ خوشا به حال کسی که قائم اهلبیت(ع) را درک کند، در حالی که پیش از قیامش به او اقتدا کرده باشد. این روایت بهروشنی نشان میدهد که انتظار حقیقی، آمادگی و پیروی عملی پیش از ظهور است.
وی با بیان نمونهای تاریخی از مرحوم آیتالله شیخ محمدطه نجف، از مراجع نجف، افزود: این عالم بزرگ همواره نگران بود که مبادا فعالیتهای علمی و تبلیغیاش مورد رضایت امام عصر(عج) نباشد. بنا بر نقل معتبر، حضرت ولیعصر(عج) در دیداری به ایشان فرمودند: «أنت مرضیّ عندنا». این نشان میدهد که رضایت امام، معیار اصلی عمل در عصر غیبت است.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اگر شیعیان در وفای به عهد خود همدل بودند، تأخیر در دیدار امام رخ نمیداد. بنابراین، یکی از عوامل اصلی تأخیر ظهور، نوع عملکرد ما در دوران غیبت است.
حجتالاسلام والمسلمین حائریپور در ادامه با تبیین شاخصهای پیروی از امام عصر(عج) گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند کسی که منتظر واقعی است، باید دوستان امام را دوست بدارد، با دشمنان او دشمنی کند و سبک زندگیاش را از اخلاق دشمنان اهلبیت(ع) جدا سازد؛ نه در شعار، بلکه در عمل.
وی با انتقاد از برخی الگوهای غلط سبک زندگی، به کمرنگشدن ارزش خانواده و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: خداوند بزرگترین شادی را با هدیه فرزند به خانوادهها عطا میکند. فرزند صالح، سرمایهای برای دنیا و آخرت و نیرویی برای جبهه حق است؛ همانگونه که نقش تربیتی والدین امام خمینی(ره) در آثار عظیم قیام ایشان قابل انکار نیست.
سخنران مراسم سپس به روایت مهمی از امام باقر(ع) خطاب به شیعیان اشاره کرد و گفت: امام فرمودند هرکس قویتر است، دست ضعیفتر را بگیرد؛ هرکس توان مالی بیشتری دارد، از فقیر دستگیری کند؛ و هرکس باید برای برادر دینیاش همانگونه دلسوزی کند که برای خود دلسوز است. این سه اصل، ستونهای جامعه منتظر است.
این استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: اگر جامعه شیعی بر اساس این آموزهها حرکت کند، برکت الهی نازل میشود و بنبستها گشوده خواهد شد؛ همانگونه که حضرت زهرا(س) در راه ولایت ایستاد و امروز نام و مکتب فاطمی در جهان زنده است، در حالی که جریانهای باطل تاریخ به فراموشی سپرده شدهاند.