۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۸۰۰۹۰۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

شناسنامه تشیع در ایران از مشهد اردهال کاشان آغاز می‌شود

شناسنامه تشیع در ایران از مشهد اردهال کاشان آغاز می‌شود
کاشان- استاد حوزه و دانشگاه گفت: شناسنامه تشیع در ایران از مشهد اردهال کاشان آغاز می‌شود و این نه یک ادعا، بلکه مبتنی بر یک واقعیت مهم تاریخی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در مراسم ۲۷ جمادی الثانی سالروز شهادت علی ابن امام محمد باقر (ع) با اشاره به جایگاه والای علمی و دینی این امامزاده واجب التعظیم گفت: ریشه ایمان ایرانیان را باید در چنین مکان‌های مقدسی جست‌و‌جو کرد.

به گفته وی شناسنامه تشیع در ایران از مشهد اردهال کاشان آغاز می‌شود و این نه یک ادعا، بلکه مبتنی بر یک واقعیت مهم تاریخی است.

وی افزود: در مشهد اردهال کاشان، اتفاقی رخ داد که در تاریخ اسلام کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است و مردم فین کاشان به امام باقر (ع) مراجعه و ازحضرت خواستند عالمی از فرزندان شان را به ایران اعزام تا معارف دینی را در این سرزمین آموزش دهد و این اصل بسیار مهم است چرا که تفاوت اساسی دارد با اینکه امامزاده‌ای به جایی بیاید و مردم بعد‌ها دور او جمع شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه این اتفاق با حضور امام رضا (ع) در خراسان که حضوری به اجبار و در قالب هجرت سیاسی به مرو رخ داد قابل مقایسه نیست، گفت: هرچند مردم نیشابور و خراسان با جان و دل از ایشان استقبال کردند، اما آنچه در مشهد اردهال رخ داد مساله دیگری بود.

وی ادامه داد: ابتکار و انتخاب آگاهانه مردم، همچنین با ماجرای حضرت معصومه (س) در قم متفاوت است، جایی که ایشان در مسیر هجرت به سبب حوادث پیش‌آمده قم را برای اقامت انتخاب کرد و قم آشیانه اهل‌بیت (ع) شد و خواهد ماند و یا با شاهچراغ شیراز که برادران و بستگان امام رضا (ع) برای یاری ایشان آمدند و پس از محاصره به شهادت رسید.

وی افزود:، اما کاشان برای نخستین‌بار در تاریخ مردم گفتند، «یا امام نایب خودت، فرزند خود و یا یک عالم از اهل‌بیت را برای هدایت ما به این سرزمین اعزام کند که این نقطه، یک نقطه بزرگ و درخشان در تاریخ اسلامِ ایران است و این مراجعه مردم ارزش بی‌بدیلی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یادآورشد: امتیاز برجسته دیگر مشهد اردهال این است که مردم این منطقه فقط شاهد مظلومیت و شهادت امامزاده نبودند، بلکه به یاری او آمدند و بیش از هفتاد شهید تقدیم کردند و بسیاری از شما شاید از نسل همان شهدا باشید، هرچند در آن زمان نهادی برای ثبت و ضبط وجود نداشت و ما امامزادگان شهید فراوان داریم، اما این‌که مردمی چنین آشکار و گسترده به یاری امامزاده‌ای قیام کنند، بسیار نادر است.

وی ادامه داد: حتی آنان که دیرتر رسیدند و نتوانستند در یاری حضرت حضور داشته باشند، سنت «قالیشویان» را بنا نهادند، آیینی برای کسانی که دیر خبردار شدند که این نیز یک امتیاز تاریخی منحصر‌به‌فرد است.

به گفته وی تمام این وقایع، پیش از دوران امام موسی ابن جعفر (ع) رخ داده است که این نیز خود امتیاز دیگری است، چرا که گسیل گسترده فرزندان ائمه به مناطق مختلف به ویژه بعد از شهادت امام کاظم (ع) رواج یافت و به همین دلیل است که اکثر سادات و امامزادگان موسوی هستند، اما مشهد اردهال مربوط به زمانی است که این سنت هنوز باب نشده بود و هنوز نه دوران گسترده شاگردپروری امام صادق (ع) فرا رسیده بود و نه مأموریت بزرگ نشر معارف در سراسر سرزمین‌ها آغاز شده بود، اما با این حال مردم این منطقه به درستی درک کردند باید به امام زمانشان مراجعه و از ایشان نماینده‌ای عالم و آگاه بخواهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه این فهم و این درآیت و این تشخیص واقعاً شگفت‌انگیز است و این نکته را باید به کسانی گفت که تلقی نادرستی از دین دارند، اظهار داشت: مردم اینجا عزاداری و سوگواری دارنداما این عزاداری‌ها فقط جلوه‌ای احساسی نیست، بلکه عزاداری سنتی ایرانی به‌ویژه آیین خاص مشهد اردهال، ظاهری آکنده از عشق و ولایت دارد، اما باطن اش عشق به علم و عالم دینی است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: اجداد شما چرا برای این به امام باقر (ع) مراجعه کردند تا یک عالم دینی در بین شان باشد چرا که دین مقوله‌ای علمی است واسلام دین معرفت است و امام محمد باقر (ع)، امام شکافتن علم و گشودن در‌های دانش است و این همان امامی است که در روایات آمده، پیامبر اکرم (ص) را در رؤیا دید و مأموریت علمی ایشان تأیید شد.

امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع) ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری که همزمان با دومین جمعه از ماه مهر شمسی است به دست مزدوران هشام ابن عبدالملک مروان در مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید و مردم فین کاشان همه ساله در ۲۷ جمادی الثانی ماه قمری و دومین جمعه از ماه مهر برای این امامزاده واجب التعظیم مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

لازم به ذکر است، علی ابن باقر (ع) فرزند بلافصل امام محمدباقر (ع) و یکی از چهار امامزاده واجب التعظیم در ایران است که به دعوت مردم فین کاشان برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام به منطقه کاشان آمد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مسجد جامع کاشان و سه سال هدایت و ارشاد مردم در منطقه اردهال کاشان عاقبت در یک جنگ نابرابر به دست مزدوران ظالم هشام ابن عبدالملک مروان در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا مانند جدش در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید. /۱۳۰۷/

خبرنگار: محمد ملک آبادی

ارسال نظرات