۲۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۸۰۸۱۰
آیت الله حیدری:

بصیرت‌یابی نیازمند شناخت جریان‌های سیاسی صدر اسلام ‌است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری شناخت جریان‌های سیاسی صدر اسلام را یکی از معیار های بصیرت یابی، و مقابله با برخی جریان‌های سیاسی امروز دانست.
بصیرت‌یابی نیازمند شناخت جریان‌های سیاسی صدر اسلام ‌است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری روز گذشته در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در آمفی تئاتر مهر از جریان شناسی صدر اسلام سخن به میان آورد و اظهار داشت: همه جریان‌های سیاسی و عقیدتی تاریخ اسلام ریشه در جریان‌های صدر اسلام دارد و یکی از معیارهای بصیرت یابی، و مقابله با برخی جریان‌های سیاسی امروز شناخت جریان های سیاسی صدر اسلام است.

آیت الله حیدری جریان های صدر اسلام را بر اساس نسب، مصالح سیاسی و اجتماعی و عقیدتی تقسیم و خاطرنشان کرد: جریان عقیدتی یک معیار ارزشی، زنده، پویا و همیشگی است و در هر زمان کاربرد دارد در حالی که سایر معیار ها به مرور زمان از بین می روند اما این معیار مستمر، ثابت و جاودانه است، کهنگی ندارد و همیشه می تواند بر سایر معیار ها و جریان ها سایه انداخته و بر آنها حاکم باشد.

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری به بررسی جریان های عقیدتی از منظر قرآن پرداخت و بیان داشت: کسانی که به خدا ایمان واقعی و خالصانه دارند و در تمام تعاملات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ضوابط الهی را رعایت می کنند به فرموده قرآن، حزب الله هستند و در مقابل کسانی که به خدا ایمان نداشته و یا در شک و تردید اند و در تعاملات خود توجهی به خدا ندارند و یا به بعضی از آیات خدا ایمان داشته و به بعضی دیگر ایمان ندارند در دام ولایت شیطان قرار می گیرند هرچند که این مسئله را نپذیرند.

وی با اشاره به شرایط جزیره العرب در دوره 13 ساله رسالت پیامبر اعظم (ص) در مکه ابراز داشت: به دور بودن از هجوم کشورهای اطراف به دلیل موقعیت نامناسب جغرافیایی، نبود حکومت مرکزی مقتدر از جمله دلایل رشد اسلام در منطقه بود و تنها مشکل عمده پیش روی پیامبراعظم(ص) حاکمیت قریش و مرجعیت دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن به برکت کعبه بود.

امام جمعه موقت اهواز جریان های عقیدتی صدر اسلام را ده جریان معرفی و خاطر نشان کرد: گروه اول اهل بیت پیامبر بودند که آیات بسیار در مورد آن ها وجود داشته و بسیاری از مخلصان دین پیرو آن ها شدند، گروه دوم بنی هاشم بودند که به فرموده امام علی(ع) هم مؤمن آن به خاطر حب الهی و هم کافر آن به خاطر شرایط نسبی از پیامبر حمایت می کردند.

استاد عالی حوزه علمیه به معرفی دیگر جریان های صدر اسلام پرداخت و افزود: مسلمانانی که هیچ پایگاه اجتماعی نداشتند و از حمایت قوم و قبیله ای برخوردار نبود، مهاجرین حبشه به رهبری جعفر بن ابی طالب، مسلمانان مرفه و داری پایگاه اجتماعی، مسیحیانی که دین اسلام را پذیرفتند و به تبلیغ این دین در میان اهل کتاب مشغول شدند، زنان مسلمان، مسلمانان مرتد و منافقان از جریان های تأثیرگذار صدر اسلام بودند.

آیت الله حیدری شناخت جریان های صدر اسلام را در افزایش بصیرت بسیار مؤثر دانست و ادامه داد: اگر مردم زیبایی های کلام اهل بیت(ع) را بشناسند شیفته کلامشان می شوند و همان طور که امروزه در جهان می بینیم دسته دسته به اسلام رو می آورند./945/پ202/س
ارسال نظرات