۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۸۳۹۰۷
آیت الله موسوی اردبیلی:

کشورهای اسلامی باید به مردم سیل زده و مظلوم پاکستان کمک کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با صدور پیامی بر همکاری و امدادرسانی کشورهای اسلامی به مردم سیل زده پاکستان تاکید کرد و اظهار داشت: عموم مؤمنین در حد امکانات مکلّف به امدادرسانی هستند و مجازند از وجوهات شرعیه، با رعایت موازین مربوطه، در این راه استفاده کنند.
آيت الله موسوي اردبيلي
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت‌آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید با صدور پیامی درگذشت شماری از مردم سیل زده پاکستان را تسلیت گفت و اظهار داشت: دولت های جهان و سازمان های امدادرسان بین المللی عموماً و کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی خصوصاً در برابر ملّت مظلوم پاکستان و سایر مردم مصیبت‎ دیده از سیل سهمگین اخیر وظایفی دارند که امیدوارم بدون فوت وقت، نقش خویش را ایفا کنند.

متن کامل پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و به نستعین و صلّی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین

انّا لله و انّا الیه راجعون

خبر دردناک درگذشت بیش از هزار نفر از برادران و خواهران ایمانی در پاکستان و آواره شدن بیش از بیست میلیون نفر در اثر حادثة سیل اخیر، موجب تألم خاطر و تأثر بسیار گردید. متأسفانه در این واقعه که ابعاد آن رو به گسترش است، علاوه بر آنکه تعداد کثیری جان باخته اند، گروه فراوانی مصدوم و مجروح گشته اند و افراد بیشتری کاشانه و اموال خود را از دست داده اند. از رب جلیل برای مصدومان و مجروحان، شفا و صحّت کامل و برای مال ‎باختگان و بی‎کاشانه شدگان، گشایش در امور و سعت رزق و برای جان‎ باختگان آمرزش و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

باید توجه داشت که هر واقعه، اعم از تلخ و شیرین که در این دار دنیا روی می دهد، آزمونی است الهی که می تواند وسیله ای از وسایل ارتقای درجات یا خدای نا خواسته سبیی از اسباب فرو کاسته شدن منزلت افراد باشد. حادثة سیل اخیر که برابر اخبار واصله مع الاسف، علاوه بر پاکستان جان و مال مردمانی در بلاد دیگر را نیز تهدید می کند، از سنّت الهیة ابتلا مستثنا نیست. اینک در آستانة ماه مبارک رمضان، همة ما در حال آزمونی عظیم هستیم. خداوند رحمان و ارواح رسولان و شهیدان و نیز فرشتگان، ناظر اعمال ما هستند: «إعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون» (توبه/94)؛ می نگرند که آیا از غم همنوعان خویش غمناکیم و از توان و امکانات خویش برای یاری ‎رسانی به آنان بهره می ‎گیریم یا خدای ناخواسته همدردی و همکاری با آنان نداریم و مباد که چنین باشیم. این حدیث شریف نبوی که «من اصبح و لم یهتمّ بامور المسلمین، فلیس منهم» هشداری برای همة ما است که باید همواره، بویژه در شرایط دشواری مانند وضعیّت کنونی پاکستان، در اندیشة دیگران باشیم. ما از روایات شریف می آموزیم این حسّ همدردی نه تنها در برابر غم و اندوه مسلمانان باید باشد، بلکه مسلمین نسبت به هیچ مددجویی نباید بی‎ تفاوت باشند.

اینک که خویش را برای روزه داری و شب زنده داری ماه مبارک رمضان و درک فضیلت لیلة قدر آن مهیا می کنیم، باید از وظیفة مذهبی، دینی و انسانی خود که دستگیری از سیل‎ زدگان و مصیبت‎ دیدگان، در حد توان و امکانات خویش است، غفلت نکنیم و ضمن انجام تکلیف، خویشتن را مشمول الطاف خاصة الهیه سازیم.

دولت های جهان و سازمان های امدادرسان بین المللی عموماً و کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی خصوصاً در برابر ملّت مظلوم پاکستان و سایر مردم مصیبت‎ دیده از سیل سهمگین اخیر وظایفی دارند که امیدوارم بدون فوت وقت، نقش خویش را ایفا کنند، امّا اگر عمل آنان وافی و کافی نباشد، مسقط تکلیف از عهدة دیگران نیست و تا زمانی که اطمینان به کفایت امدادها و اقدامات دیگران حاصل نشود، عموم مؤمنین در حد امکانات مکلّف به امدادرسانی هستند و مجازند از وجوهات شرعیه، با رعایت موازین مربوطه، در این راه استفاده کنند و ان شاءالله بریء الذمه و مأجور خواهند بود و در صورت ترک این تکلیف الهی، العیاذ بالله القدیر، معاقب خواهند بود.

این جانب ضمن ابراز ارادت به علما و فضلای جهان اسلام و ائمة جمعه و جماعات، و تمنّای دعای خیر از آنان در این ایام روحانی رمضان المبارک، از آنان تقاضا دارم در خطب و مواعظ رمضانیة خویش وظایف دینی مسلمانان در برابر همکیشان، همچنین تعهدات اخلاقی و انسانی آنان در برابر سایر همنوعان را یادآوری فرمایند و مخاطبان را در تعاون بر خیر و کمک رسانی به سیل زدگان پاکستان و بلاد همجوار ترغیب نمایند.

غفرالله لنا و لکم
عبدالکریم موسوی اردبیلی
سوم رمضان المبارک 1431
917/د102/ص
ارسال نظرات