۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۸۳۹۹۰
بخش پایانی؛

پاسخ مستدل آیت الله مصباح یزدی به چند شبهه درباره وصایای حضرت زهرا

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با اشاره به وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر اینکه نباید آزار دهندگان ایشان در مراسم تدفین و خاکسپاری ایشان حضور پیدا کنند، گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) اگر این کار را انجام نمی داد، هیچ گاه حقایق روشن نمی شد و ما امروز اسلام و تشیع را نمی شناختیم.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، دوشنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه، که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، به چند شبهه در خصوص وصایای حضرت زهرا (س) و مسائل پیرامون فدک پاسخ داد.

وی با اشاره به وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر این که نباید کسانی که در حق من ظلم کرده اند، در مراسم تشییع من حضور داشته باشند، ابراز داشت: این که حضرت زهرا(س) گفتند در تشییع جنازه من حضور پیدا نکنند، بزرگ ترین سیاستی بود که دختر گرامی رسول اکرم(س) با این کار، خط بطلانی بر ادعاهای واهی آنها کشید.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) با این کار قصد داشت نهایت خشم و غضب خود را از آنها ثابت کند، تا مصداق این روایت پیامبر(ص) باشد که هر کس فاطمه(س) را اذیت کند، خدا را آزرده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به دلایل مخفی بودن مراسم دفن پیکر پاک حضرت زهرا(س) ابراز داشت: مخفی دفن شدن حضرت زهرا(س) برای این بود که در تاریخ بماند که زهرای مرضیه(س) هیچگاه از آنها راضی نبود.

وی با بیان اینکه این مساله به دلیل کینه توزی بخاطر ظلم به آن حضرت نبود گفت: کسی که حضرت فاطمه زهرا(س) بر او غضب کند، مسلمان نخواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: حضرت صدیقه طاهره(س) اگر این کار را انجام نمی داد، هیچ گاه حقایق روشن نمی شد و ما امروز اسلام و تشیع را نمی شناختیم.

وی تاکید کرد: این تدبیر حضرت زهرا(س) باعث شد که به برکت کلام، بیان و حرکت ایشان، میلیون ها انسان حقیقت اسلام را دریابند و اگر فداکاری های این بانوی بزرگ جهان اسلام نبود، معلوم نبود امروز ما چه چیزی را از اسلام در اختیار داشتیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ما نباید این وصیت حضرت زهرا(س) را کینه توزی آن حضرت نسبت به آنها بدانیم و من قطع دارم اگر بخاطر حضور و شرکت آنها در مراسم تشییع و تدفین حضرت فاطمه زهرا(س) آنها هدایت می شدند، دخت گرامی رسول اکرم(ص) این اجازه را می دادند.

این اندیشمند برجسته جهان اسلام گفت: بعد از ارتحال پیامبر گرامی اسلام، جریاناتی در اسلام پیدا شده بود که بر خلاف مسیر واقعی اسلام و بر ضد سفارشات و بیانات پیامبر گرامی اسلام عمل می کردند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در ادامه با اشاره به شبهه ای دیگر در خصوص جریان فدک و اینکه حضرت پیامبر(ص) در حدیثی فرموده است من پول و درهمی برای مردم نگذاشته ام ابراز داشت: این مساله که فدک هبه پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) است و بعد پای مسائلی همچون ارث به میان می آید و این موضوع با روایت دیگری از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه انبیا الهی پول و ثروتی را برای مردم نگذاشته اند و جریان فدک نیز این گونه است از جمله شبهاتی است که برخی از افراد مطرح کرده اند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: این نقل که خلیفه در برابر حضرت زهرا(س) ذکر کرد، از جمله مواردی است که بخشی از کلام حضرت را ذکر نمی کند و همین موضوع باعث اشتباه در فهم و معنا می شود.

وی در پاسخ به این شبهه خاطرنشان ساخت: فرق است بین اینکه انبیا برای مردم چه چیز به ارث گذاشته اند و چه چیز برای فرزندان و اولاد خود به جای گذاشته اند؛ اگر شخصیت حقوقی ایشان را در نظر بگیریم این تعبیر درست است، اما اگر شخصیت حقیقی ایشان را در نظر گرفت، مساله تفاوت پیدا می کند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این معنا که نبی برای امت خود، مالی را به ارث نمی گذارد، معنای درستی است، اما این معنا تباین ندارد با این که پیامبر(ص) همچون دیگر مسلمانان، فردی از جامعه اسلامی است و احکام و تکالیفی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در تایید این مدعا خاطرنشان کرد: در این زمینه آیات و روایات بسیاری داریم که برخی از انبیا از خداوند فرزند خواستند تا از ایشان ارث ببرند و این موضوع منافاتی با نبی بودن و شخصیت حقوقی این بزرگان ندارد.

وی یادآور شد: تحریف و تقطیع، معنای کلام را عوض می کند و در این صورت مقصود اصلی بدست نمی آید و این موضوع منافات ندارد که انبیا بما هو فرد من المسلمین به عنوان پدر برای فرزندان و اولاد خود ارث به جای بگذارند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه نزاع حضرت زهرا(س) با مدعیان خلافت سر مساله ارث بوده است، این اظهار نظرها را فاقد دلیل ارزیابی کرد و بیان داشت: نزاع حضرت زهرا(س) با مدعیان خلافت سر مساله ارث نبود، بلکه بهانه ای بود برای این که حقایق روشن و برای همیشه در تاریخ ماندگار شود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات